• Thu 24 Oct 2019 13:10
    1059 visningar
    13 svar
    13
    1059

    Uthyrning av hus, vad gäller nu?

    Hej, ska försöka fatta mig kort.

    Jag har hyrt ut mitt hus i 1 år och 5 månader. Dom betalde inte full hyra förra månaden och jag sa att vi skulle träffas och prata om detta. Fick sedan ett sms om att dom flyttat till annat boende. Skrev då att vi måste skriva kontrakt om uppsägning då vi har tre månader som står på kontraktet. Dom har förstört spis, soffa, rökskadat mm. Vilket inte är normalt slitage. Personen är hos kronofogden och verkar inte vilja betala för sig heller. Idag ska vi träffas kl 15.00. Hon ska ju betala 3 månadshyror plus resten av förra hyran till om jag inte får min lägenhet uthyrd. Vad har jag för rättigheter? Har någon här erfarenhet? Hur går man tillväga?

    Tacksam för svar ????????

  • Svar på tråden Uthyrning av hus, vad gäller nu?
  • Thu 24 Oct 2019 16:27
    #1

    Eftersom det är en väldigt oärlig människa sen innan så kan du nog glömma pengarna och ersättningen. Kollade du inte upp personen innan du hyrde ut huset? För nej du kan nog se dig i stjärnorna efter dessa pengar.

  • Thu 24 Oct 2019 16:32
    #2

    Jag vet inte vilka rättigheter du har, du kan säkert på något vis kräva henne på pengarna eller anmäla henne.

    Men hon verkar ju inte ha några pengar, så frågan är om det ens är lönt att bry sig.

  • Thu 24 Oct 2019 16:44
    #3

    Angående hyrorna hon är skyldig får du ta dem till kronofogden och kräva pengarna via dem. Kommer kosta dig pengar och sannolikheten att du får några pengar av en oärlig människa som redan har skulder hos kf är liten. Kan dock vara värt ett försök. Ring KF och prata med dem.

    Förhoppningsvis täcks skadorna i ditt hus av depositionen jag verkligen hoppas att de fick betala innan inflytt?

  • size
    Thu 24 Oct 2019 17:00
    #4
    Angie85 skrev 2019-10-24 13:10:57 följande:

    Hej, ska försöka fatta mig kort.

    Jag har hyrt ut mitt hus i 1 år och 5 månader. Dom betalde inte full hyra förra månaden och jag sa att vi skulle träffas och prata om detta. Fick sedan ett sms om att dom flyttat till annat boende. Skrev då att vi måste skriva kontrakt om uppsägning då vi har tre månader som står på kontraktet. Dom har förstört spis, soffa, rökskadat mm. Vilket inte är normalt slitage. Personen är hos kronofogden och verkar inte vilja betala för sig heller. Idag ska vi träffas kl 15.00. Hon ska ju betala 3 månadshyror plus resten av förra hyran till om jag inte får min lägenhet uthyrd. Vad har jag för rättigheter? Har någon här erfarenhet? Hur går man tillväga?

    Tacksam för svar ????????


    Om man läster lagen om privatuthyrning så gäller 3 månader om du säger upp dom, 1 månad om dom säger upp hyreskontraktet. oavsett om det står 3 månader för bägge parter.
    Lagen försvarar den lägre stående i tvisten, alltså hyresgästen.

    Uppsägning av kontrakt gäller från nästkommande månad, om dom säger upp den idag, börjar uppsägningen gälla November ut,allt dom behöver betala.

    Lika och lämna in till KRF, har du tur får dom lön utmätning och du får ett belopp varje månad till skuld är avskriven.
  • size
    Thu 24 Oct 2019 17:15
    #5

    Sedan ang skadade möbler, belopp beror på hur gamla möblerna är, så värderar försäkringsbolaget, äldre än 15 år,, knappt någon ersättning.samma spis och övriga saker, som hyresgäst är man inte tvungen och betala för "nya" utan för likvärdiga, samt - ålder på grejerna som är förstörda. 

  • Sat 26 Oct 2019 12:15
    #6
    size skrev 2019-10-24 17:00:37 följande:
    Om man läster lagen om privatuthyrning så gäller 3 månader om du säger upp dom, 1 månad om dom säger upp hyreskontraktet. oavsett om det står 3 månader för bägge parter.
    Lagen försvarar den lägre stående i tvisten, alltså hyresgästen.

    Uppsägning av kontrakt gäller från nästkommande månad, om dom säger upp den idag, börjar uppsägningen gälla November ut,allt dom behöver betala.

    Lika och lämna in till KRF, har du tur får dom lön utmätning och du får ett belopp varje månad till skuld är avskriven.
    Kan du länka tilllagen så det blir mer tydligt.
  • Sat 26 Oct 2019 12:21
    #7

    Jag tror nog att det blir svårt att få ut något för skadorna.
    Ibland får man kompromissa försök få dem att inse att det är bättre att dom betalar hyran än att det skickas till kronofogden då det blir dyrare för dem.

    Det är också viktigt att du är tydlig att det kommer att gå till fogden då det är pengar dom är skyldig dig och dom måste betala deras kostnader.

    Och om dom inte betalar så kontaktar du kronofogden det kommer förståss kosta dig lite pengar men det kan det vara värt.
    Det du kan kolla upp först är att ringa till fogden och kolla om dom har några skatteskulder, det går nämligen före allt annat och då kan det vara lönlöst.

    Vad står det i kontraktet ni skrev för uthyrning?

  • size
    Sat 26 Oct 2019 12:39
    #8
    Noname00 skrev 2019-10-26 12:15:41 följande:
    Kan du länka tilllagen så det blir mer tydligt.
    Efter som många ifrågasätter den privata uthyrningslagen, och kontrakt på 3 månaders uppsägning så skickar jag en länk från Lawline, där en jurist svarar på frågan. om man har rätt till 1 månad oavsett vad kontrakt är skrivet.

    https://lawline.se/answers/kan-hyresgast-saga-upp-kontrakt-pa-en-manad-trots-tre-manaders-avtalad-uppsagningstid
  • Sat 26 Oct 2019 17:50
    #9

    Vi har fortfarande inte träffats. Hon verkar inte förstå detta med kontrakt osv. Eller kanske inte vill. Vi arbetade tillsamman och jag ville hjälpa henne och hennes dotter. Hon arbetar heltid och äger en bil men vet att hon är hos kronofogden. Tog inte ut någon avgift från henne.

  • Sat 26 Oct 2019 20:29
    #10

    Jag var med om precis samma sak. Hyrde ut till en kvinna med barn som redan efter några månader började missköta sig. Vi valde att säga upp kontraktet och hon hade då drygt 3 månader på sig att flytta. Hon lämnade huset fullt i skräp och tog med sig allt av värde efter bara några veckor och slutade att betala hyran. Hon återvände till huset nattetid och levde rövare och förstörde mycket inomhus och skräpade ner överallt.

    Kronofogden var kontaktad och hon blev vräkt efter drygt 4 månader då allt tar sån tid. Vi fick byta ut kyl och frys, golv på hela övervåningen, spackla och måla om, byta ut ett fönster som var förstört och sätta in en ny ytterdörr. Hyror och kostnader för det hon förstört ligger hos kronofogden men det tvivlar jag på att vi nånsin får tillbaka. Hon har ca 80 000:- totalt i skuld hos KF men jag tvivlar på att hon någonsin kommer bli kapabel till att kunna jobba med tanke på så långt ned på botten hon befinner sig. Vi har betalat 600:- för vräkningen och betalar nu 600:- /år för att hålla skulden aktiv hos kronofogden.

  • kela t
    Sat 26 Oct 2019 20:46
    #11

    Såg tv program från england nyligen..hyresgästerna snodde med sig spis, tvättmaskin samt sängar som de sedan sålde vidare..svårt att bevisa vart allt tog vägen..värdarna var glada för att de blivit av med hyresgästerna..men det blev dyrt för värdarna att återställa allt igen..

  • size
    Sun 27 Oct 2019 10:22
    #12
    Flikkan92 skrev 2019-10-26 20:29:38 följande:

    Jag var med om precis samma sak. Hyrde ut till en kvinna med barn som redan efter några månader började missköta sig. Vi valde att säga upp kontraktet och hon hade då drygt 3 månader på sig att flytta. Hon lämnade huset fullt i skräp och tog med sig allt av värde efter bara några veckor och slutade att betala hyran. Hon återvände till huset nattetid och levde rövare och förstörde mycket inomhus och skräpade ner överallt.

    Kronofogden var kontaktad och hon blev vräkt efter drygt 4 månader då allt tar sån tid. Vi fick byta ut kyl och frys, golv på hela övervåningen, spackla och måla om, byta ut ett fönster som var förstört och sätta in en ny ytterdörr. Hyror och kostnader för det hon förstört ligger hos kronofogden men det tvivlar jag på att vi nånsin får tillbaka. Hon har ca 80 000:- totalt i skuld hos KF men jag tvivlar på att hon någonsin kommer bli kapabel till att kunna jobba med tanke på så långt ned på botten hon befinner sig. Vi har betalat 600:- för vräkningen och betalar nu 600:- /år för att hålla skulden aktiv hos kronofogden.


    Har lite liknande själv, hyrde ut ett helt nybyggt hus, gjorde koll hos inkasso, inga betalningsanmärkningar , redan första hyra var sen med 2 veckor, snacka med han , han svara att han var så disträ just nu, pengarna kom in, nästa månad var i tid.
    sedan halka han efter igen, 2-3 veckor sen, sista tiden 1 månad 2 veckor.sen.

    På pappret hade han god ekonomi, företagare, hyr ut sixt hyrbilar, han kör själv en hyrbil som hans företag betalar.

    Försökte få bort han ut ur huset, han svara med tvist, kontraktet var på 1 år, men med lite hjälp så fick jag reda på att privatuthyrning, går att korta av kontrakt, 3 månader för mig, 1 månad uppsägning för han.

    Han vägrade flytta.    Då kom jag på hyrbilen han skröt om , när vi träffades första gångerna, skickade grannen att skriva upp regnr på bilen, starta en konversation med grannarna i området, uppmana dom att prata med han, han trodde jag ljög , skicka kopia till han på meddelande via messenger, strök över namn på dom som skrivit.

    Skicka till han att jag tar skatteverket till hjälp, anmäler in din bil du kör , utan att betala förmånsvärde, han jag är inte orolig( fick det till svar) skicka blid på regnr på hans bil, nu vet skatteverket vad dom ska söka efter för bil.
    Han flytta ut på 1 månad, städa, fixa allt, betala allt.

    Att hyra ut privat kan vara riktigt svårt, systemet med KRF och sådant tar extremt lång tid, 3-4 månader innan dom ens är delgivna om dom vägrar svara på krf utskick. systemet är under all kritik , man får i princip ingen hjälp av systemet. 
    Skickade en hyra till krf, han svarade inte på dom, han betala in när han själv ville, för att han inte hade svarat,han fick heller ingen betalningsanmärkning, så sjukt system.
  • Tue 29 Oct 2019 08:14
    #13

    Jag förstår inte er alla som vill vara snälla mot människor som redan innan de flyttat in visat att de inte kan sköta en privatekonomi. Det handlar ju inte om otur att få skulder hos kronofogden...

    Jag skulle vara försiktig med att hyra ut en privatbostad till någon med skulder ifrån starten...annars hög deposition som de förmodligen inte kan betala ändå...

Svar på tråden Uthyrning av hus, vad gäller nu?