• syntharen

    Tipsa mig om vävd bärsjal

    Jag skulle vilja få lite tips om olika vävda bärsjalar. Det finns så himla många och i olika prisklasser och material. Jag är väl egentligen en nybörjare i sjalbärning, jag har haft bärsele till mina barn men först och främst använt vagn. Nu har jag en 9 åring, en nybliven 3-åring och en 9 månaders. Vi har haft syskonvagn till dom yngsta men tycker den är för stor och otymplig och 3-åringen vill gärna gå mer nu. Så vi tänkte satsa på en vanlig sittvagn och så bära bebisen när 3-åringen blir för trött. Jag gillar bärsele men tycker ändå jag får ont i ryggen oavsett om jag bär på mage eller på rygg.

    Jag köpte en trikåsjal när yngsta var nån månad men varken hon eller jag gillade den då. Men jag har börjat använda den igen och tycker det är rätt bekvämt men det märks att trikåsjal inte har samma stabilitet och det tynger en del på ryggen trots att hon bara väger 7,5 kg ca.

    Så jag söker en bra nybörjarsjal som helst inte kostar mer än 1000 kr. Den får gärna vara snygg (så klart ) helst mörka färger, svart, grå eller lila. Den ska kunna användas På sommaren utan att man svettas ihjäl.

    Jag har förstås googlat en massa, kollat på olika hemsidor och bloggar men det är ändå svårt att få nån överblick. Jag var inne på att köpa en Babylonia BB-slen från Babyland. Är det nåt att ha?

    Så fram med era tips alla sjalbärare!

  • Svar på tråden Tipsa mig om vävd bärsjal
  • Anonym (Bärsjalar!!)

    Jag har inga direkta tips på vilka bärsjalar som är bra eller inte, då jag är ganska ny med vävd sjal själv. Tänkte dock tipsa dig om att gå med i facebookgruppen Bärsjalar! och deras undergrupper för köp och sälj så kan du nog få tips om en bra sjal i vettig prisklass. Fördelen med att köpa begagnad är att den redan är uppmjukad och skön och inte så stel och sträv som vissa kan vara när de är nya  

  • syntharen
    Anonym (Bärsjalar!!) skrev 2019-10-24 20:14:52 följande:

    Jag har inga direkta tips på vilka bärsjalar som är bra eller inte, då jag är ganska ny med vävd sjal själv. Tänkte dock tipsa dig om att gå med i facebookgruppen Bärsjalar! och deras undergrupper för köp och sälj så kan du nog få tips om en bra sjal i vettig prisklass. Fördelen med att köpa begagnad är att den redan är uppmjukad och skön och inte så stel och sträv som vissa kan vara när de är nya  


    Ah, skulle kanske även skrivit att jag inte har Facebook...
  • Anonym (Sjala)

    Hej!

    Jag har ingen erfarenhet av just den sjal du pratar om men mitt tips är att satsa på en begagnad sjal.

    En vävd begagnad sjal är ofta helt inbruten och därmed mjukare samt lättare att handskas med än en helt ny. Man kan jämföra det med ett par nya jeans som ju ofta är stela och lite obekväma i början men efter användning blir mjuka och följsamma.

    Skillnaden är att en vävd sjal som är ny är svårare att knyta med än en som är inbruten.

    Det finns begagnat grupper för sjalar som kostar under 1000:- på fb men kan bli svårt om du inte har det.

    Det finns ett svenskt företag som heter Sjala som är kända för att ha relativt mjuka och följsamma sjalar även som helt nya. Just den jag väljer att länka till är både vacker till mönster/färg och även vad man inom bärvärlden kallar för "easycare", 100% bomull och bara att slänga i maskin vid tvätt! Hade satsat på det:

    sjala.nu/shoppa/vavda-sjalar/birds-silkesnava

    Lycka till!

  • Gaydar

    Allt tyg är - per definition - vävt (manuellt eller fabriksmässigt) oavsett om det är av syntet/bomull eller ylletråd!

  • syntharen
    Anonym (Sjala) skrev 2019-10-25 15:52:46 följande:

    Hej!

    Jag har ingen erfarenhet av just den sjal du pratar om men mitt tips är att satsa på en begagnad sjal.

    En vävd begagnad sjal är ofta helt inbruten och därmed mjukare samt lättare att handskas med än en helt ny. Man kan jämföra det med ett par nya jeans som ju ofta är stela och lite obekväma i början men efter användning blir mjuka och följsamma.

    Skillnaden är att en vävd sjal som är ny är svårare att knyta med än en som är inbruten.

    Det finns begagnat grupper för sjalar som kostar under 1000:- på fb men kan bli svårt om du inte har det.

    Det finns ett svenskt företag som heter Sjala som är kända för att ha relativt mjuka och följsamma sjalar även som helt nya. Just den jag väljer att länka till är både vacker till mönster/färg och även vad man inom bärvärlden kallar för "easycare", 100% bomull och bara att slänga i maskin vid tvätt! Hade satsat på det:

    sjala.nu/shoppa/vavda-sjalar/birds-silkesnava

    Lycka till!


    Tack för tips, ska kolla den hemsidan. Jag har förstått att begagnade sjalar är lättast men det är svårt att hitta tycker jag. Får kanske skaffa FB bara för det.
  • syntharen
    Gaydar skrev 2019-10-25 16:53:47 följande:

    Allt tyg är - per definition - vävt (manuellt eller fabriksmässigt) oavsett om det är av syntet/bomull eller ylletråd!


    Ja absolut men just när det gäller bärsjalar menar man olika när man säger trikåsjal, vävd sjal eller ringsjal. Så vad är ditt bidrag till min fråga i TS?
  • Charlieflower

    Det finns också ett mellanting som heter hybridsjal, en kraftigare trikåsjal som tål upp till 14 kg. Finns tex från Ergobaby och ligger rätt ofta ute på tradera till ok pris. Om du inte har FB rekommenderar jag forumet www.sjalbarn.se för allmänt sjalnörderi och köp-och sälj. :)

  • Anonym (Bärsjalar!!)
    syntharen skrev 2019-10-24 20:59:34 följande:

    Ah, skulle kanske även skrivit att jag inte har Facebook...


    Ok, du kan ju kika på tradera finns ju några ute. Hittade denna som jag tror är en helt ok sjal:

  • Ängamat

    Jag gillar yaros sjalar, de är billiga i inköp och håller bra kvalité (och finns dessutom i massa fina mönster). Finns att köpa via knyt-an eller direkt från slingomama.nl (jag har handlat från båda med bra resultat).

    Elleville som någon länkat till i tråden, är ingen favorit hos mig, ofta väldigt tunn och krävs flerlagersknyt för att få till bra, men det är som sagt en smaksak.

  • miselda
    Ängamat skrev 2021-06-08 17:40:06 följande:

    Jag gillar yaros sjalar, de är billiga i inköp och håller bra kvalité (och finns dessutom i massa fina mönster). Finns att köpa via knyt-an eller direkt från slingomama.nl (jag har handlat från båda med bra resultat).

    Elleville som någon länkat till i tråden, är ingen favorit hos mig, ofta väldigt tunn och krävs flerlagersknyt för att få till bra, men det är som sagt en smaksak.


    Var försiktig om du köper från såna sidor för jag beställt en gång på aliexpress och det tog jäääääättelång tid innan det kom och sen hade tullen öppnat paketet för det stod på sån tejp. Nu beställer jag på svenska sidor för att det ska komma fram och komma snabbt också
  • Ängamat
    miselda skrev 2021-06-08 19:43:36 följande:

    Var försiktig om du köper från såna sidor för jag beställt en gång på aliexpress och det tog jäääääättelång tid innan det kom och sen hade tullen öppnat paketet för det stod på sån tejp. Nu beställer jag på svenska sidor för att det ska komma fram och komma snabbt också


    Slingomama.nl är inte direkt jämförbart med Ali express. Det företaget ligger för övrigt i Nederländerna, så man behöver inte betala någon tull, och leveranstiden är inte heller särskilt lång. Men med tanke på att vissa föredrar att handla av svenska företag, tipsade jag även om en svensk webbhandel.

    Bara för att ett företag ligger i ett annat land, behöver det inte innebära problem..
  • Sockerikaffet
    Gaydar skrev 2019-10-25 16:53:47 följande:

    Allt tyg är - per definition - vävt (manuellt eller fabriksmässigt) oavsett om det är av syntet/bomull eller ylletråd!


    Nej så är det inte. Tyg kan vara vävt eller stickat. Vävt tyg är stumt och stickat tyg (tex trikå) har stretch. Det har inget att göra med vilket material det är gjort av, alla material kan antigen stickas eller vävas till tyg. Det har att göra med hur trådarna kopplas ihop med varandra.
Svar på tråden Tipsa mig om vävd bärsjal