• Anonym (orolig)

    Vara bonusmamma och bli biomamma?

    Är det någon som kan berätta om relationen med ens bonusbarn blivit bättre eller sämre efter att man fått biologiska barn? Är jätteorolig att jag ska tycka att det är jobbigt att bonus kommer hem sen när bebis är född! Obestämd

  • Svar på tråden Vara bonusmamma och bli biomamma?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (orolig) skrev 2019-10-24 13:26:46 följande:

    Är det någon som kan berätta om relationen med ens bonusbarn blivit bättre eller sämre efter att man fått biologiska barn? Är jätteorolig att jag ska tycka att det är jobbigt att bonus kommer hem sen när bebis är född! Obestämd


    Jag tyckte det var jättejobbigt att mitt stora barn skulle vara runt mig hela tiden när jag fick barn nummer 2. Helt biologiska. Det släppte efter ett tag. Oskyldig

    Tror det viktigaste är att ha en väldigt stöttande partner som verkligen är där tillsammans med dig och barnen. Som faktiskt kan åka iväg med din bonus ibland när du behöver lugn och ro och som ibland kan ta bebisen så att du och bonus kan vårda er relation. För det är också viktigt. :) 

    Grattis till bebis och lycka till!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (orolig) skrev 2019-10-24 13:26:46 följande:

    Är det någon som kan berätta om relationen med ens bonusbarn blivit bättre eller sämre efter att man fått biologiska barn? Är jätteorolig att jag ska tycka att det är jobbigt att bonus kommer hem sen när bebis är född! Obestämd


    Jag tyckte det var jättejobbigt att mitt stora barn skulle vara runt mig hela tiden när jag fick barn nummer 2. Helt biologiska. Det släppte efter ett tag. Oskyldig

    Tror det viktigaste är att ha en väldigt stöttande partner som verkligen är där tillsammans med dig och barnen. Som faktiskt kan åka iväg med din bonus ibland när du behöver lugn och ro och som ibland kan ta bebisen så att du och bonus kan vårda er relation. För det är också viktigt. :) 

    Grattis till bebis och lycka till!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (orolig) skrev 2019-10-24 13:26:46 följande:

    Är det någon som kan berätta om relationen med ens bonusbarn blivit bättre eller sämre efter att man fått biologiska barn? Är jätteorolig att jag ska tycka att det är jobbigt att bonus kommer hem sen när bebis är född! Obestämd


    Jag tyckte det var jättejobbigt att mitt stora barn skulle vara runt mig hela tiden när jag fick barn nummer 2. Helt biologiska. Det släppte efter ett tag. Oskyldig

    Tror det viktigaste är att ha en väldigt stöttande partner som verkligen är där tillsammans med dig och barnen. Som faktiskt kan åka iväg med din bonus ibland när du behöver lugn och ro och som ibland kan ta bebisen så att du och bonus kan vårda er relation. För det är också viktigt. :) 

    Grattis till bebis och lycka till!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (orolig) skrev 2019-10-24 13:26:46 följande:

    Är det någon som kan berätta om relationen med ens bonusbarn blivit bättre eller sämre efter att man fått biologiska barn? Är jätteorolig att jag ska tycka att det är jobbigt att bonus kommer hem sen när bebis är född! Obestämd


    Jag tyckte det var jättejobbigt att mitt stora barn skulle vara runt mig hela tiden när jag fick barn nummer 2. Helt biologiska. Det släppte efter ett tag. Oskyldig

    Tror det viktigaste är att ha en väldigt stöttande partner som verkligen är där tillsammans med dig och barnen. Som faktiskt kan åka iväg med din bonus ibland när du behöver lugn och ro och som ibland kan ta bebisen så att du och bonus kan vårda er relation. För det är också viktigt. :) 

    Grattis till bebis och lycka till!
  • Censur
    Anonym (orolig) skrev 2019-10-24 13:26:46 följande:

    Är det någon som kan berätta om relationen med ens bonusbarn blivit bättre eller sämre efter att man fått biologiska barn? Är jätteorolig att jag ska tycka att det är jobbigt att bonus kommer hem sen när bebis är född! Obestämd


    Jag tyckte det var jättejobbigt att mitt stora barn skulle vara runt mig hela tiden när jag fick barn nummer 2. Helt biologiska. Det släppte efter ett tag. Oskyldig

    Tror det viktigaste är att ha en väldigt stöttande partner som verkligen är där tillsammans med dig och barnen. Som faktiskt kan åka iväg med din bonus ibland när du behöver lugn och ro och som ibland kan ta bebisen så att du och bonus kan vårda er relation. För det är också viktigt. :) 

    Grattis till bebis och lycka till!
  • Anonym (Chris)

    Jag tyckte inte att jag fick en schysst start faktiskt. Hans ex bestämde att deras tonåring som krisade över att få ett yngre syskon skulle bo hos på heltid första tiden så jag kom hem till en cirkus där min man bokade in oss alla på diverse resor och aktiviteter för det gör man tydligen som familj. Slutade med en sönderstressad mamma med förlossningsdepression som inte fick lugn och ro första tiden med sin lilla bebis.

    Det har tyvärr färgat av sig på mig och jag var oerhört bitter på min man och hela hans sida av familj länge. Men med tiden så har jag blivit starkare och jag gör inget annat än hyllar kärleken och relationen som mitt lilla barn och hens äldre syskon har till varandra idag.

    Så det får väl bli lite av mitt tips till dig. Se till att vara lite ego och ta plats i början, vill du inte ha en massa spring hemma första tiden så sätt ner foten redan nu.

  • Anonym (orolig)
    Anonym (Chris) skrev 2019-10-24 14:23:05 följande:

    Jag tyckte inte att jag fick en schysst start faktiskt. Hans ex bestämde att deras tonåring som krisade över att få ett yngre syskon skulle bo hos på heltid första tiden så jag kom hem till en cirkus där min man bokade in oss alla på diverse resor och aktiviteter för det gör man tydligen som familj. Slutade med en sönderstressad mamma med förlossningsdepression som inte fick lugn och ro första tiden med sin lilla bebis.

    Det har tyvärr färgat av sig på mig och jag var oerhört bitter på min man och hela hans sida av familj länge. Men med tiden så har jag blivit starkare och jag gör inget annat än hyllar kärleken och relationen som mitt lilla barn och hens äldre syskon har till varandra idag.

    Så det får väl bli lite av mitt tips till dig. Se till att vara lite ego och ta plats i början, vill du inte ha en massa spring hemma första tiden så sätt ner foten redan nu.


    Jag har redan sagt till min man att jag vill att det bara är han, jag och bebis första tiden vilket han håller med om. Men jag är så orolig för att störa mig på bonus när han är hos oss fortsättningsvis bara för att jag får ett biologiskt barn som faktiskt också är mitt. Har läst så mycket om bonusföräldrar som i princip slutar tycka om sitt bonusbarn när de får biologiska barn och bonusföräldrar som upplever att de bara är en familj på riktigt när bonus inte är där. 
  • Ess
    Anonym (orolig) skrev 2019-10-24 14:27:33 följande:
    Jag har redan sagt till min man att jag vill att det bara är han, jag och bebis första tiden vilket han håller med om. Men jag är så orolig för att störa mig på bonus när han är hos oss fortsättningsvis bara för att jag får ett biologiskt barn som faktiskt också är mitt. Har läst så mycket om bonusföräldrar som i princip slutar tycka om sitt bonusbarn när de får biologiska barn och bonusföräldrar som upplever att de bara är en familj på riktigt när bonus inte är där. 
    Det kan va en bra ide att va själva när ni kommer hem och inte behöva stressa hem.
    Relationen blev helt klart sämre till dem, jag höll på att reta ihjäl mig på dem när vi kom hem och de skulle va här en vecka till. Innan så gick det väl hyfsat, men när sömnbristen och stressen att få ihop allt så irriterade jag mig mer och mer på att de absolut inte kunde klara ens den enklaste sak själva.
    Jag har aldrig sett dem som en del av min familj, utan de har alltid varit gäster som kommit och hälsat på (och stannat lite för länge).

  • Anonym (Känner igen.)

    Med mitt ex fick jag inte en sekund av lugn och ro i början. Detta slutade med förlossningsdepression och stress. Hans ex och han bråkade över telefon när jag fick blod, även hans familj la sig i och tyckte vi skulle ha bonusen extra fastän jag blivit lovad Första veckan själv utan bonus..Bonusen har även diagnos och var på bebisen hela tiden då han var avundsjuk.

    Jag klandrar inte bonusen då detta var ett barn, men hans familj och ex och exet själv som inte hade respekt för mig och min nyfödda. Bad mitt ex hitta på något med bonusen så jag kunde få lugn och ro men inte ens det.

    Sätt ner foten innan och låt ingen få dig att få dåligt samvete över att du vill vara med bebisen i början. Be om att få lite tid att komma in er innan bonusen kommer så ni har tid och ork för båda barnen sen. Alt fråga om ni kan byta lite i början och sen ha bonusen extra länge när ni kommit till ro

  • Stjärnfamiljen5

    När jag och min man bestämde oss för att skaffa ett gemensamt barn hade barnen långt innan önskat sig ett småsyskon ( alla tidigare barn). Vi berättade tidigt för dem när jag blivit gravid och all 4 barnen fick turas om att följa med på MVC för att det skulle få känna sig delaktiga. Vi gick även och shoppade bebiskläder med storasyskonen som fick välja ut kläder. När bebisen väl kom fick de väldigt snart komma till oss och har sedan dag 1 velat byta blöjor, bada och mata. Vi ville göra barnen så delaktiga de ville och nu har syskonen en väldigt fin och varm relation. De ber om att få hämta på dagis när de slutat skolan, leker med syskonet och blir överlyckliga när han får sova över i någon av storasyskonens säng ( när han var några år gammal). Barnen själva säger att han är precis lika mycket syskon som de med syskonen med blodsband och kallar även bonussyskonen för ? syskon?.

    Det jag tror är viktigast är att låta de äldre barnet/barnen vara delaktiga så att de inte känner sig undanskuffad och att det bara är bebisen som gäller.

Svar på tråden Vara bonusmamma och bli biomamma?