• Norr82

    Aktieråd

    Finns det möjlighet att anlita någon som köper/säljer aktier åt dig? Vilken firma isåfall?

    Försökte för några år sedan själv och det gick ju käpprätt åt h*lvete, och deklarationen efter var ju inge kul.

  • Svar på tråden Aktieråd
  • Anonym (Per)

    Det finns det säkert, men det kostar nog en del, och det är inte säkert att det blir bättre.

    Idag kan man ha sina aktier i en ISK, vilket gör att man inte behöver deklarera köp och försäljningar, utan man skattar  på det totala beloppet.

    Om du tycker det är svårt med aktier, så satsa på billiga indexfonder istället. 

  • auster

    Det kallas diskretionär förvaltning och finns på alla större banker. Men det krävs en del kapital. Ett billigare sätt är att följa någon modellportfölj som t ex Privata affärer eller Placera. Annars är det nog enklast med fonder.

  • Norr82

    Jo Fonder fattar jag och kör, har även isk på banken när det kommer till pensionen, men skulle även vilja utöka till något som är utanför banken... fast iofs så kanske bankerna kontrollerar allt sånt..

  • Kjell2
    Norr82 skrev 2019-10-25 13:24:18 följande:

    Jo Fonder fattar jag och kör, har även isk på banken när det kommer till pensionen, men skulle även vilja utöka till något som är utanför banken... fast iofs så kanske bankerna kontrollerar allt sånt..


    Vad är det du vill göra utanför banken?
  • Norr82
    SandraEriksson92 skrev 2019-10-25 14:02:19 följande:

    Du har bevisligen 0 koll. Hur skulle det vara om du började med att googla lite innan du ger dig in i det?


    Varför tror du jag vänder mig till ett forum med folk som har koll Ärligen fattar jag inte en tiondel av ?kontraktspråk? därav jag undrar om det finns nån sorts firma som sysslar med aktier mot bet. där jag bara betalar in och de sköter jobbet och fixar avkastning till mig
    Kjell2 skrev 2019-10-25 13:34:38 följande:

    Vad är det du vill göra utanför banken?


    Aktier (som växer i värde), hyser inte så stort förtroende för bankerna att jag vill lägga hela min ekonomi på dem.
  • Kjell2
    Norr82 skrev 2019-10-25 15:50:28 följande:
    Varför tror du jag vänder mig till ett forum med folk som har koll Ärligen fattar jag inte en tiondel av ?kontraktspråk? därav jag undrar om det finns nån sorts firma som sysslar med aktier mot bet. där jag bara betalar in och de sköter jobbet och fixar avkastning till mig
    Kjell2 skrev 2019-10-25 13:34:38 följande:

    Vad är det du vill göra utanför banken?


    Aktier (som växer i värde), hyser inte så stort förtroende för bankerna att jag vill lägga hela min ekonomi på dem.
    Om du har aktier på ett konto/depå hos en bank är det du själv som bestämmer vilka aktier du ska köpa och sälja. Inget banken styr över. 

    Om du inte har massor av pengar är någon fond det bästa sättet att låta någon annan köpa och sälja aktier åt dig mot betalning. Det finns fonder som inte sköts av banker.


  • Jordfelsbrytaren

    Om du har dåligt med koll så skulle jag rekommendera en robottjänst hos tex Lysa eller Avanza.

    En indexfond skulle kunna funka annars.

    Huvudsaken är att man försöker göra något aktivt för att få pengarna att växa och ta ansvar för sin ekonomi.

    Stort lycka till!

  • makrillarn

    Satsa allt på kina! deras grisfond går riktigt bra. Beyer Dynamics Inc. 1-3 är också säkra kort. Zorbus AB a business company är på väg att noteras på wall street, håll ögonen på det. intressanta termo-dynamiska lösningar för växelsystem i höghus - som vi kommer se mer av i Kina med deras superstads-projekt under 2021-2033

Svar på tråden Aktieråd