• Anonym (Rosenkvarts)

    Jägare - fula och lågutbildade?

    Jag gissar på att det är jaktsäsong nu eftersom flera bilder där jägare håller ett djur har poppat upp på fb. Tycker själv att det ser groteskt ut.

    Det som är intressant är att dessa människor är långt från attraktiva. Min teori är att dessa människor är avundsjuka på de vackra djuren och känner något slags hat och skjuter dem.

    En annan teori är att de känner att de måste hävda sig. De kan inte plugga flera år på högskola eller universitet, och därför måste de fälla en stor älg för att kunna känna sig mäktiga.

    När jag klickar på deras profiler, samt deras vänners profiler hittar jag folk som jobbar inom byggbranschen, "livets hårda skola" - folk, och diverse andra yrken som inte kräver en dag på högskolan.

    Jag äter själv en blandning av veganskt och lakto-ovo vegetariskt och träffar ofta folk som är antingen lakto-ovo vegetarianer eller veganer när vi lagar mat tillsammans (matlag). Alla i matlaget ser bra ut, och alla, förutom en eller två, har en utbildning, eller är studerande.

    Jag menar, detta kan väl inte vara en slump?

    Motbevisa mig gärna. Jag vet om att jag har fördomar, och jag är nyfiken på om de stämmer.

  • Svar på tråden Jägare - fula och lågutbildade?
  • klyban
    Anonym (Veganen) skrev 2019-10-26 20:48:27 följande:
    Du får gärna komma med en riktig källa. "Professorer inom hjärnforskning" säger inte mycket mer än att du kan hittat på detta själv.

    Så du tror att det är veganers bristande empati som gör att vi bryr oss om etik? Förklara gärna detta närmare, för det låter väldigt motsägelsefullt. Enligt min erfarenhet bryr sig veganer om både djur och människor. Och etik i övrigt.
    Ja, tänk bara om du gjorde samma själv.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (ångermanlänning)
    jeanette02 skrev 2019-10-27 05:33:55 följande:

    Ja du har fördomar ts. Jägare kan se ut hur som helst som andra människor. Är uppväxt på landet med jägare omkring mig. Högutbildade och lågutbildade. Allt från slafsiga, snygga, trevliga.

    Jag gillar inte heller det här överdrivna poserandet men det har säkert någon så enkel förklaring att man vill visa upp sig och hur duktig man är. Precis som med annat i samhället. Folk stoltserar ju med allt möjligt på tex Instagram. Även Vegomatsbilder, träning, bilar osv.

    Skillnad är ju iallafall att jägaren faktiskt lyckats med något VIKTIGT om vi ser tillbaka även hur merparten av oss människor levde tidigare.

    Han/hon har lyckats skaffa hem mat. Det visar ju egentligen att det är en man/kvinna att satsa på. Förstår du hur jag menar?

    Hur skulle många av dagens människor skulle överleva egentligen vid en större katastrof? När Ica osv är nedstängt sedan länge.

    Då tror jag att jägare och överlag människor från/på landet har en mycket större kunskap om natur och djur och är bättre rustade.


    Dock har jägare inte så superbra koll på hur naturen fungerar det hör man ofta i debatter när det tex gäller varg då visar många jägare extrem okunskap.
  • jeanette02
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-11-03 01:27:42 följande:

    Dock har jägare inte så superbra koll på hur naturen fungerar det hör man ofta i debatter när det tex gäller varg då visar många jägare extrem okunskap.


    Ja, just vargfrågan verkar ju ta fram det värsta hos både ja/nej sägare samt vissa jägare. Sällan man hör någon balanserad diskussion om vargjakt.

    Klart att okunskap/olika erfarenheter finns vad gäller djur och natur även hos jägare, det beror säkert också vilket utgångsläge man har. Tex bor man i innerstan och är någon sorts "lyxjägare" (min alldeles egna fördom) eller ute i ett vargområde om jag nu hårddrar lite.
  • Anonym (Kim)

    Fy fan vad många idiotiska fördomar det kryllar av här! Man blir ju alldeles matt. Ingen idé att ens försöka sig på några argument.

  • Anonym (Anna)

    Jägare gillar inte varg för dom konkurrerar om samma byten. Vargar är de facto inte farliga för människor i sin naturliga miljö. Det är betydligt större risk att bli dödad av en älg men inte vill man skjuta bort alla älgar för det... Och för att inte nämna alla som faktiskt blivit dödade/skadade av jägare för att dom misstagit en människa för ett djur men inte nämner man det högt.

    Och hur svårt är det att jaga när man använder sig av jakthundar? Jakthundar som man släpper lösa helt oansvarigt och sen bölar över om en varg tar dom.

    Jägare är hycklare på hög nivå. Skulle lätt kunna gå med i ett jaktlag som med paintbollgevär ger sig ut för att skjuta på jägare i skogen. Kan t o m tänka mig att inte använda hund för att hitta dom.

  • jeanette02
    Anonym (Anna) skrev 2019-11-03 10:19:29 följande:

    Jägare gillar inte varg för dom konkurrerar om samma byten. Vargar är de facto inte farliga för människor i sin naturliga miljö. Det är betydligt större risk att bli dödad av en älg men inte vill man skjuta bort alla älgar för det... Och för att inte nämna alla som faktiskt blivit dödade/skadade av jägare för att dom misstagit en människa för ett djur men inte nämner man det högt.

    Och hur svårt är det att jaga när man använder sig av jakthundar? Jakthundar som man släpper lösa helt oansvarigt och sen bölar över om en varg tar dom.

    Jägare är hycklare på hög nivå. Skulle lätt kunna gå med i ett jaktlag som med paintbollgevär ger sig ut för att skjuta på jägare i skogen. Kan t o m tänka mig att inte använda hund för att hitta dom.


    Ja, precis älgar är mycket farligare för oss människor. Samtidigt får man anpassa hastigheten när man kör ute. Men jag vet, har mycket älg runt knuten och sett vilka skador kan bli även i låga hastigheter.

    Har ingen större förståelse för varghatet vissa jägare verkar ha.

    Däremot förstår jag till viss del om vargar i vissa områden tar deras boskap. Det är väl där problemet ligger? Inte att vargen inte utgör någon fara i de absolut flesta fall mot människan.
  • Anonym (Lägg av)
    Anonym (Rosenkvarts) skrev 2019-10-25 01:59:28 följande:

    Jag gissar på att det är jaktsäsong nu eftersom flera bilder där jägare håller ett djur har poppat upp på fb. Tycker själv att det ser groteskt ut.

    Det som är intressant är att dessa människor är långt från attraktiva. Min teori är att dessa människor är avundsjuka på de vackra djuren och känner något slags hat och skjuter dem.

    En annan teori är att de känner att de måste hävda sig. De kan inte plugga flera år på högskola eller universitet, och därför måste de fälla en stor älg för att kunna känna sig mäktiga.

    När jag klickar på deras profiler, samt deras vänners profiler hittar jag folk som jobbar inom byggbranschen, "livets hårda skola" - folk, och diverse andra yrken som inte kräver en dag på högskolan.

    Jag äter själv en blandning av veganskt och lakto-ovo vegetariskt och träffar ofta folk som är antingen lakto-ovo vegetarianer eller veganer när vi lagar mat tillsammans (matlag). Alla i matlaget ser bra ut, och alla, förutom en eller två, har en utbildning, eller är studerande.

    Jag menar, detta kan väl inte vara en slump?

    Motbevisa mig gärna. Jag vet om att jag har fördomar, och jag är nyfiken på om de stämmer.


    Den som sa de han va de

    Kissa på en spade

    Spaden blev gul

    Du är ful.
  • Anonym (ångermanlänning)
    jeanette02 skrev 2019-11-03 11:50:14 följande:
    Ja, precis älgar är mycket farligare för oss människor. Samtidigt får man anpassa hastigheten när man kör ute. Men jag vet, har mycket älg runt knuten och sett vilka skador kan bli även i låga hastigheter.

    Har ingen större förståelse för varghatet vissa jägare verkar ha.

    Däremot förstår jag till viss del om vargar i vissa områden tar deras boskap. Det är väl där problemet ligger? Inte att vargen inte utgör någon fara i de absolut flesta fall mot människan.
    Fast väldigt mycket handlar det om gamla myter och folktro om vargen. För hör man jägare då hör man ofta att dom drar gamla myter som användes förr när man skulle motivera att utrota vargen. Dessutom när det gäller boskap då finns det effektiva sätt att helt skydda dom. 
  • jeanette02
    Anonym (ångermanlänning) skrev 2019-11-03 20:21:22 följande:

    Fast väldigt mycket handlar det om gamla myter och folktro om vargen. För hör man jägare då hör man ofta att dom drar gamla myter som användes förr när man skulle motivera att utrota vargen. Dessutom när det gäller boskap då finns det effektiva sätt att helt skydda dom. 


    Ja det brukar jag också tänka faktiskt, varför stängslar man inte in sina djur ordentligt. Det är min erfarenhet av lantliv iallafall som sträcker sig till kor, hästar och till viss del får.

    Samtidigt är det väl en annan sak med just tex renskötsel att de har sina djur delvis över stora delar fritt gående ungefär. Kan man ju också ha åsikter om.

    Jag är själv skeptisk till detta varghat som finns. I andra delar av Europa klarar man ju av att leva med vargen trots att de många gånger är mer varg och mindre plats. Om man jämför med Sveriges som ju är ganska glesbefolkat i stort.
  • Anonym (ångermanlänning)
    jeanette02 skrev 2019-11-04 06:05:20 följande:
    Ja det brukar jag också tänka faktiskt, varför stängslar man inte in sina djur ordentligt. Det är min erfarenhet av lantliv iallafall som sträcker sig till kor, hästar och till viss del får.

    Samtidigt är det väl en annan sak med just tex renskötsel att de har sina djur delvis över stora delar fritt gående ungefär. Kan man ju också ha åsikter om.

    Jag är själv skeptisk till detta varghat som finns. I andra delar av Europa klarar man ju av att leva med vargen trots att de många gånger är mer varg och mindre plats. Om man jämför med Sveriges som ju är ganska glesbefolkat i stort.
    Ja det är lustigt ibland när man sett fårägare som gråtit ut i tv och sen står dom bredvid ett stängsel som bara är att krypa under. Såg ett program från afrika där det var ett område där dom hade problem med att geparder tog boskap. Kommer inte ihåg vilket land. Men där startades ett arbete att få boskapsägarna att hägna in boskapen. Sen var det inget problem. Och då är det dessutom svårare eftersom geparder kan klättra. Dessutom alla som har fixat skydd för sina djur med riktiga stängsel eller hundar har inga problem. Renarna är svårare men vill Samerna att dom ska få beta fritt då får dom endera vakta dom eller så får dom hägna in dom. Annars får dom räkna med svinn och förr hade dom varg.
Svar på tråden Jägare - fula och lågutbildade?