• Magnusw32

    Flo appen

    Hej!

    Vi håller på att planera barn nr 3 och jag använder mig av Flo för att pricka in ÄL. Än så länge har det inte gått vägen och man blir ju lika besviken varje gång mensen dyker upp. Är 37 så förstår att det kan ta lite längre tid.

    Iallafall,min fråga är. Enligt beräkningar på appen så skulle min mens starta igår(24/10) och hela dagen stod det "mensen kan starta idag" och om man går en dag fram står det "förutsägelse 1 dag". Då tänker man att man är en dag sen. Men idag när jag tittar i appen så står det "mensen kan starta idag". Och det där med förutsägelse imorgon igen. Varför ändrar appen dagen för blödning. Jag som längtar efter en knodd till blir ju galen och jag vill inte hålla på att köpa massa test utan hellre härda ut och kolla om mensen kommer eller ej. Men varför skjuter appen fram en dag eller flera när det står tydligt att den skulle komma igår?

    Att kroppen gör som den vill e ju en annan femma men appen borde ju stämma..

    Någon som har ett bra svar?????

  • Svar på tråden Flo appen
  • Amidina

    Hej! Oftast beräknar de apparna mensen (och äl) efter din historik, den tar alltså ett snitt och höftar fram ungefär när allt borde ske, och eftersom våra kroppar inte är maskiner så går tyvärr inte apparna att lita på alla gånger.

    Det absolut bästa sättet att få koll är att tempa dagligen och hålla koll på sekret (och ev. komplettera med äl-test om man vill), för då får du en exakt dag för din ägglossning och när du lärt dig hur lång din lutealfas är så kan du själv räkna fram tills mensen ska komma. :)

    Det kanske inte var det roligaste svaret, men jag hoppas det ger dig lite hjälp! Jag har ett enormt intresse för fertilitet och har grävt ner mig i det i flera år, så försöker alltid dela med mig av det jag lärt mig och hoppas det hjälper någon annan med! {#emotions_dlg.flower} Dvs, har du fler frågor så svarar jag supergärna, och allt jag säger finns gedigna källor på. :)

  • Amidina
    Amidina skrev 2019-10-25 13:11:21 följande:

    Hej! Oftast beräknar de apparna mensen (och äl) efter din historik, den tar alltså ett snitt och höftar fram ungefär när allt borde ske, och eftersom våra kroppar inte är maskiner så går tyvärr inte apparna att lita på alla gånger.

    Det absolut bästa sättet att få koll är att tempa dagligen och hålla koll på sekret (och ev. komplettera med äl-test om man vill), för då får du en exakt dag för din ägglossning och när du lärt dig hur lång din lutealfas är så kan du själv räkna fram tills mensen ska komma. :)

    Det kanske inte var det roligaste svaret, men jag hoppas det ger dig lite hjälp! Jag har ett enormt intresse för fertilitet och har grävt ner mig i det i flera år, så försöker alltid dela med mig av det jag lärt mig och hoppas det hjälper någon annan med! {#emotions_dlg.flower} Dvs, har du fler frågor så svarar jag supergärna, och allt jag säger finns gedigna källor på. :)


    Glömde nämna att apparna utgår dessutom oftast från en 28-dagars cykel med äl på dag 14 när de gör beräkningarna (plus din egen historik om du hunnit föra in den), och det är ju långt ifrån alla som följer det, inklusive jag själv.
  • Magnusw32
    Amidina skrev 2019-10-25 13:12:49 följande:

    Glömde nämna att apparna utgår dessutom oftast från en 28-dagars cykel med äl på dag 14 när de gör beräkningarna (plus din egen historik om du hunnit föra in den), och det är ju långt ifrån alla som följer det, inklusive jag själv.


    Hej!

    Tack för ditt svar. Jag har en regelbunden menstruation då borde stämma bra med appen. Dock så börjar man ju tvivla när det gång på gång inte blir något. Kanske ska testa med ältest ändå. Ganska skeptisk till det här med temp. Då måste man tempa sig varje dag antar jag?
  • 2barnsmorsan

    Att mensen varierar några dagar är helt normalt och det räknas fortfarande som regelbundet.

    Men du behöver ju inte heller bry dig så mycket om vad din app säger. Ved du att din mens alltid kommer på dag 27 tex så räknar du det som din bim dag även om appen skulle flytta fram BIM till dag 28 eller 29.

    Appen är ju bara ett hjälpmedel men som Amidia skrev så räknar den på något genomsnitt utifrån tidigare info och anpassar sig till ny information, så den vet ju egentligen inte var som händer i din kropp just nu.

  • Magnusw32
    2barnsmorsan skrev 2019-10-25 14:34:11 följande:

    Att mensen varierar några dagar är helt normalt och det räknas fortfarande som regelbundet.

    Men du behöver ju inte heller bry dig så mycket om vad din app säger. Ved du att din mens alltid kommer på dag 27 tex så räknar du det som din bim dag även om appen skulle flytta fram BIM till dag 28 eller 29.

    Appen är ju bara ett hjälpmedel men som Amidia skrev så räknar den på något genomsnitt utifrån tidigare info och anpassar sig till ny information, så den vet ju egentligen inte var som händer i din kropp just nu.


    Nä,det är sant. Jag kollar extra efter allt nu eftersom jag/vi så gärna vill ha barn igen ????

    Kör väl gamla hederliga och hoppas mensen håller sig borta denna gång????
  • Amidina
    Magnusw32 skrev 2019-10-25 13:22:28 följande:
    Hej!

    Tack för ditt svar. Jag har en regelbunden menstruation då borde stämma bra med appen. Dock så börjar man ju tvivla när det gång på gång inte blir något. Kanske ska testa med ältest ändå. Ganska skeptisk till det här med temp. Då måste man tempa sig varje dag antar jag?
    Temp är det enda sättet att kolla ifall man verkligen haft ägglossning på hemmaplan (annars kräver det blodprov och/eller VUL). :)
    När ägget släpper så ombildas blåsan det låg i till en sk gulkropp, som sätter igång att producera en massa progesteron vilket i sin tur gör att kroppstemperaturen höjs. Så alla kvinnor som har ägglossning har då 2 templinjer under sin cykel, en lägre mellan mens och äl och en högre mellan äl och mens. :) 
    Man måste ju dock som du skriver tempa varje dag, men det gör man så fort man vaknar och innan man hunnit lämna sängen eller göra något annat. Det i kombination med äl-test och att hålla koll efter fertilt sekret är även vad de flesta gynekologer rekommenderar om man är frisk för att tajma in ÄL och ligga intensivt på rätt dagar. ;) När man fått vara inne för insemination och liknande så rekommenderar de att man ligger så mycket man orkar inom 48h för att ge det en extra chans. Cool Men det är ju efter ork, kanske inte så kul den 3e ggn samma dag..
  • Plusssset

    Jag använde också Floappen! Men den räkna helt fel på min ägglossning! Efter två månader med appen så började jag ta ägglossningstest och min ägglossning var då 6 dagar efter appen sagt jag skulle ha!

    Jag började då lägga in i appen vilken dag jag fått positivt ägglossningstest (använde Clearblue digital). Då förstod appen min cykel mycket bättre!

    Jag har nämligen inte 2 veckor efter ägglossning till mens som appen räknar med. Utan jag har bara 8-9 dagar. Och jag testade positivt i fredags, 2 månader efter jag ändrat i appen ????

    Så om du ska använda appen lägg då in ägglossningen själv!

  • Magnusw32
    Plusssset skrev 2019-10-27 18:09:07 följande:

    Jag använde också Floappen! Men den räkna helt fel på min ägglossning! Efter två månader med appen så började jag ta ägglossningstest och min ägglossning var då 6 dagar efter appen sagt jag skulle ha!

    Jag började då lägga in i appen vilken dag jag fått positivt ägglossningstest (använde Clearblue digital). Då förstod appen min cykel mycket bättre!

    Jag har nämligen inte 2 veckor efter ägglossning till mens som appen räknar med. Utan jag har bara 8-9 dagar. Och jag testade positivt i fredags, 2 månader efter jag ändrat i appen ????

    Så om du ska använda appen lägg då in ägglossningen själv!


    Hej och tack för ditt svar!

    Jo,jag har börjat tänka i de banorna oxå. Enligt appen skulle den kommit i torsdags men torsd-lör så står det "mensen kan starta idag" men idag står det "en dag sen". Fortfarande inget så hoppas ju att det tagit sig denna gång. Väntar några dagar till med test. Kommer den så ska jag absolut börja kolla med ältest och lägga in den själv i appen,men just nu hoppas jag så mycket på att plussa????????
  • Magnusw32

    Går jag dessutom tillbaka i min app så ser jag att min mens blivit ganska framskjuten eftersom den har kommit runt den 20 varje månad från maj då jag slutade med piller...då måste ju ägglossningen hänga efter med... jaja. Hoppas på plus nu iaf eller så får jag börja om på ruta ett med ny strategi ????

Svar på tråden Flo appen