• Fri 25 Oct 2019 11:01
    1842 visningar
    5 svar
    5
    1842

    Trombyl ”Till natten”

    Jag äter Trombyl för att förebygga havandeskapsförgiftning och har gjort sedan vecka 10. Nu ska jag inte äta tabletten så många veckor till, men imorse insåg jag att min virriga graviditetshjärna glömt att läsa anvisningen på burken. Jag har tagit en tablett om dagen som läkaren sa, men jag har tagit den varje morgon ihop med mina vitamintabletter. Nu set jag att det står ?1 tablett till natten?. Någon som vet varför den borde tas till natten?

  • Svar på tråden Trombyl ”Till natten”
  • Fri 25 Oct 2019 11:21
    #1

    Ingen aning :/ Jag tar den på morgon tillsammans med vitaminer efter frukost.

    Huvudsaken är väl att du tar den, men kolla med läkare ifall det beror på nå specifikt :)

    Däremot så tar jag blodförtunnande spruta på kvällen.

  • Fri 25 Oct 2019 11:40
    #2

    Äter också trombyl för att förebygga havandeskapsförgiftning och fått infon ?till natten?. Jag har hört två skäl till varför, dels att magproblemen kan bli färre (innehåller ju syra), dels att i studien som gjorts visades bra effekt av att ta den till natten (som jag fattat studien jämförde man dock inte med att ta den till morgonen utan bara mot att inte ta alls). När jag pratade med min läkare sa han att jag kunde ta den på morgonen (mådde mer illa på kvällen).

  • Fri 25 Oct 2019 13:57
    #3

    Jag mår illa av trombyl och läkaren har rekommenderat att ta inför natten av den anledningen (lättare att somna illamående än att gå runt med det en hel dag!). Tror det kanske är vanligt att må illa av dem?

  • Fri 25 Oct 2019 14:08
    #4

    Jag blev också illamående av dem! Funkar dock bättre nu när jag kombinerar med omeaprozol (och lergigan iofs).


    Lita89 skrev 2019-10-25 13:57:32 följande:

    Jag mår illa av trombyl och läkaren har rekommenderat att ta inför natten av den anledningen (lättare att somna illamående än att gå runt med det en hel dag!). Tror det kanske är vanligt att må illa av dem?


  • Fri 25 Oct 2019 18:24
    #5

    Tack för alla svar! Nu känner jag mig lugnare. Mitt illamående har dessutom varit värst kvällstid med en hel del kräkningar, så kanske lika bra att jag tagit den på morgonen.

Svar på tråden Trombyl ”Till natten”