• Molpes

    Vad ska jag tänka på nu när jag är gravid?!

    Hej! Plussade idag! Vet inte riktigt hur jag ska reagera, tror inte jag har fattat riktigt ännu. Är så klart superglad!

    MEN verkar ju vara sååå mycket som man ska tänka på ju, berätta vad får man äta/inte äta. 


    Nåt speciellt att tänka på? Hur går jag vidare - när kontaktar man barnmorska osv? Har verkligen ingen aning!


    tacksam

    för er hjälp! 

  • Svar på tråden Vad ska jag tänka på nu när jag är gravid?!
  • Akira Öken

    Det är egentligen inte så mycket du behöver tänka på eller ändra. Läs Livsmedelsverkets kostråd för gravida och tänk på att ta hand om dig själv lite extra. Du kan ringa mödravården redan nu eller vänta några veckor, det bestämmer du själv. Grattis till graviditeten och lycka till!


  • Jag är bara jag

    Ät folsyra om du inte redan gör det. Följ LVM:s kostråd för gravida. Drick inte mer än max 3 koppar kaffe per dag. Ät inte nsaid-medicin som tex Ipren. Ring Mvc runt v.8 för inskrivning.

  • Solblomma30
    Jag är bara jag skrev 2019-10-25 18:22:25 följande:

    Ät folsyra om du inte redan gör det. Följ LVM:s kostråd för gravida. Drick inte mer än max 3 koppar kaffe per dag. Ät inte nsaid-medicin som tex Ipren. Ring Mvc runt v.8 för inskrivning.


    Håller med om allt förutom att ringa MVC runt vecka åtta. Där jag bor är det tajt om tider hos barnmorskan så ringer man i vecka åtta kan det bli besvärligt att hinna få tid till kub-ultraljudet. Så mitt tips är att boka en tid på en gång. Här får man ofta komma in för ett hälsosamtal tidigt också. Alltså några veckor innan inskrivningen som brukar vara runt vecka nio eller så.
  • R84
    Molpes skrev 2019-10-25 17:51:16 följande:

    Hej! Plussade idag! Vet inte riktigt hur jag ska reagera, tror inte jag har fattat riktigt ännu. Är så klart superglad!

    MEN verkar ju vara sååå mycket som man ska tänka på ju, berätta vad får man äta/inte äta. 

    Nåt speciellt att tänka på? Hur går jag vidare - när kontaktar man barnmorska osv? Har verkligen ingen aning!

    tacksam

    för er hjälp! 


    Grattis! Som många andra har skrivit - följ livsmedelsverkets råd kring var du får äta och inte.Börja med folsyra om du inte redan äter det.

    Om du skulle börja må illa kan jag tipsa om postafen. Det är åksjuketabletter. De har räddat mig under de senaste 10-11 veckorna.... När det var som värst tog jag en på kvällen och en på morgonen. Nu tar jag en på kvällen. De tar inte bort allt illamående men gör vardagen mycket enklare.

    Jag ringde barnmorskan ett par dagar efter positivt test. Dels för att vi har haft en väldigt väldigt kämpig väg fram till vårt plus så jag ville kolla om vi kunde få göra ett tidigt ultraljud, dels för att de brukar ha långa väntetider. Mycket riktigt.... första lediga tid var i 7-8. Sen fick jag tid för ultraljud v 11.

    Återigen! Grattis till graviditeten!
  • Jag är bara jag
    Solblomma30 skrev 2019-10-25 18:45:33 följande:
    Håller med om allt förutom att ringa MVC runt vecka åtta. Där jag bor är det tajt om tider hos barnmorskan så ringer man i vecka åtta kan det bli besvärligt att hinna få tid till kub-ultraljudet. Så mitt tips är att boka en tid på en gång. Här får man ofta komma in för ett hälsosamtal tidigt också. Alltså några veckor innan inskrivningen som brukar vara runt vecka nio eller så.
    Alla gör inte KUB, vissa landsting har bara det efter 35. Men jag ska inte yttra mig mer. Har ju bara vart gravid 6 ggr.
  • Sasu

    Folsyra och D-vitamin skall du börja ta. Rekommenderar inte de där multivitamin för gravida och kvinnor, om du får illamående kan dessa göra att du spyr dubbelt så mycket! (egen erfarenhet)


    Matmässigt är det bara att gå in på livsmedelsverket.


    www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/gravida/


     


    Se till att röra på dig under graviditeten, ät nyttigt och absolut inte för 2  så kommer det gå jättebra :) Lycka till!

  • Daphodil
    Jag är bara jag skrev 2019-10-25 20:47:50 följande:

    Alla gör inte KUB, vissa landsting har bara det efter 35. Men jag ska inte yttra mig mer. Har ju bara vart gravid 6 ggr.


    Äsch, onödigt hätsk kommentar. Personen ovan påpekade ju en vettig sak, att det kan vara i senaste laget att ringa i v 8 om man vill göra KUB eller motsvarande.
  • Solblomma30
    Jag är bara jag skrev 2019-10-25 20:47:50 följande:

    Alla gör inte KUB, vissa landsting har bara det efter 35. Men jag ska inte yttra mig mer. Har ju bara vart gravid 6 ggr.


    Gud vilket passivt aggressivt svar. Oavsett om man vill göra KUB eller ej så kan det vara bra att ringa in och få en tid snabbt när man som TS är osäker på vad man ska tänka på. Och du, jag har varit gravid sju gånger med fyra barn som resultat så jag vinner :P
  • Solblomma30
    Daphodil skrev 2019-10-25 21:08:05 följande:

    Äsch, onödigt hätsk kommentar. Personen ovan påpekade ju en vettig sak, att det kan vara i senaste laget att ringa i v 8 om man vill göra KUB eller motsvarande.


    Haha, eller hur! Tack :)
  • Molpes

    Tusen tack för era svar! 
    Jag har nu bokat tid hos MVC. 
    Superbra tips med om man skulle bli illamående, bävar för det!!
    Ang kubtest vet jag att en kompis var iväg på det i veckan så tror att vi gör sånt här?! Men ja jag har dålig koll på det mesta ännu...

  • Molpes
    Sasu skrev 2019-10-25 20:59:17 följande:

    Folsyra och D-vitamin skall du börja ta. Rekommenderar inte de där multivitamin för gravida och kvinnor, om du får illamående kan dessa göra att du spyr dubbelt så mycket! (egen erfarenhet)


    Matmässigt är det bara att gå in på livsmedelsverket.


    www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/gravida/


     


    Se till att röra på dig under graviditeten, ät nyttigt och absolut inte för 2  så kommer det gå jättebra :) Lycka till!


    Tack var o köpte gravidtabletter direkt som innehöll folsyra. Men D-vitamin med alltså?
  • Sasu
    Molpes skrev 2019-10-27 17:17:35 följande:
    Tack var o köpte gravidtabletter direkt som innehöll folsyra. Men D-vitamin med alltså?
    Man blir ombedd att ta D-vitamin på inskrivningen på MVC, det hjälper barnet bygga upp ett starkt skelett. :)
  • IceKitten
    Jag är bara jag skrev 2019-10-25 20:47:50 följande:

    Alla gör inte KUB, vissa landsting har bara det efter 35. Men jag ska inte yttra mig mer. Har ju bara vart gravid 6 ggr.


    Men gud... Som du själv säger så gör VISSA landsting inte kub. Vet du vilket landsting TS bor i? Älskar folk som vänder det positiva till negativt...

    Till TS, det folk har sagt här är vettigt. Mitt råd är att inte googla för mycket och att hålla dig borta från familjeliv. Annars kommer du snart vara i en position där du knappt vågar röra dig från hemmet... Och att kontakta din läkare ifall du tar någon typ av medicin.
  • R84
    Molpes skrev 2019-10-27 17:17:35 följande:

    Tack var o köpte gravidtabletter direkt som innehöll folsyra. Men D-vitamin med alltså?


    Till mig sa de folsyra och omega 3. Omega 3 är för att jag har mått rent ut sagt förjävligt och fisk har varit något jag inte har kunnat äta. Så därför tar jag omega 3 också. Men här sa de inget om d-vitamin......
  • Molpes
    IceKitten skrev 2019-10-29 07:51:02 följande:
    Men gud... Som du själv säger så gör VISSA landsting inte kub. Vet du vilket landsting TS bor i? Älskar folk som vänder det positiva till negativt...

    Till TS, det folk har sagt här är vettigt. Mitt råd är att inte googla för mycket och att hålla dig borta från familjeliv. Annars kommer du snart vara i en position där du knappt vågar röra dig från hemmet... Och att kontakta din läkare ifall du tar någon typ av medicin.

    Tack för råden.


    Hur pass noggranna var ni den första trimestern ang koffein osv? Läste även att man inte ska rensa kattlådan, kan det vara så farligt om man tvättar sig noga efteråt? Eller är det luftburet, det som är farligt?

  • Molpes
    R84 skrev 2019-10-29 08:23:03 följande:
    Till mig sa de folsyra och omega 3. Omega 3 är för att jag har mått rent ut sagt förjävligt och fisk har varit något jag inte har kunnat äta. Så därför tar jag omega 3 också. Men här sa de inget om d-vitamin......
    Okej, jag äter fisk ibland så då bör jag kanske klara mig. Vi får se vad min BM säger den 8/11 när jag ska dit då
  • R84
    Molpes skrev 2019-10-29 09:36:25 följande:

    Tack för råden.

    Hur pass noggranna var ni den första trimestern ang koffein osv? Läste även att man inte ska rensa kattlådan, kan det vara så farligt om man tvättar sig noga efteråt? Eller är det luftburet, det som är farligt?


    Jag slutade med kaffe på vardagar med en gång (har försökt få barn i över 3,5 år så jag ville inte chansa). Jag drack en kopp till frukosten på lördag och söndag i ca 1-2 v innan kaffe helt ärligt smakade SKIT! Nu smakar det bra igen (är i v 15+5) så nu tar jag ca en halv kopp ibland på vardagar till frukostmackan och sen en liten cappuccino lördag/söndag. I övrigt inget. Dricker inte heller cola.

    Kattlådan har jag ingen koll på.....
  • Sasu
    Molpes skrev 2019-10-29 09:36:25 följande:

    Tack för råden.


    Hur pass noggranna var ni den första trimestern ang koffein osv? Läste även att man inte ska rensa kattlådan, kan det vara så farligt om man tvättar sig noga efteråt? Eller är det luftburet, det som är farligt?


    Jag drack inget kaffe första trimestern, fick dock cravings i andra trimestern på kaffe, men höll mig då till latte eller kaffe med mycket mjölk i. :)

    Kattlådan rensade jag i ca. 3 månader, sen fick jag sån hemsk foglossning att jag inte kunde böja mig ner längre, då tog min sambo över (blev dock katastrof för han fuskade som fan med det!). Ska räcka att man tvättar sig noga efteråt, men jag använde ett par trädgårdshandskar och ett munskydd för säkerhets skull. Man måste ju i princip få kattbajs in i munnen för att ens få toxoplasma, sen så sägs det att om man levt med katter en lång tid så är man antagligen immun, man kan ju ta ett blodprov för att testa detta. :)

    Tycker dina katter om kristallsand? det behöver man ju bara plocka bort bajset och byta sanden ca. var 10e dag. då slipper du att rensa massa varje dag!
  • Akira Öken
    Molpes skrev 2019-10-29 09:36:25 följande:

    Tack för råden.

    Hur pass noggranna var ni den första trimestern ang koffein osv? Läste även att man inte ska rensa kattlådan, kan det vara så farligt om man tvättar sig noga efteråt? Eller är det luftburet, det som är farligt?


    Risken att drabbas av toxoplasma av att rengöra kattlåda är väldigt låg. Men att det finns en liten, liten risk räckte för vår del och mannen tog hand om kattlådan under tiden som jag var gravid. Dricker inte kaffe, men slutade med örtteer och drack istället grönt te.
  • IceKitten
    Molpes skrev 2019-10-29 09:36:25 följande:

    Tack för råden.

    Hur pass noggranna var ni den första trimestern ang koffein osv? Läste även att man inte ska rensa kattlådan, kan det vara så farligt om man tvättar sig noga efteråt? Eller är det luftburet, det som är farligt?


    Dricker inte kaffe men jag följde råden kring koffein (cola, te osv).

    Om du tvättar dig efteråt så är det helt säkert att städa lådan. Det är dock ganska skönt att slippa när magen blir större så om du kan få mannen att göra det hade jag satsat på det. Toxoplasma är inte luftburet utan det krävs att du äter upp det... Dessutom om du har en innekatt så har katten med störta sannolikhet inte parasiten till att börja med och om det är en utekatt så har du säkert redan drabbats (och är numera min). Men köp plast/gummi-handskar om du vill vara extra säker.
Svar på tråden Vad ska jag tänka på nu när jag är gravid?!