• Fri 25 Oct 2019 20:06
    1881 visningar
    4 svar
    4
    1881

    Hur ofta kan man använda en doppler?

    Jag är gravid i vecka 18 och använde idag en doppler för första gången. Ganska säker på att jag hörde svaga men snabba tickande små hjärtljud av bebisen! Nu undrar jag hur ofta jag kan använda dopplern? Finns det nått maximum?

  • Svar på tråden Hur ofta kan man använda en doppler?
  • Thu 31 Oct 2019 11:11
    #1

    Vad jag förstår ska man vara lite försiktig med doppler över huvud taget. Har blivit varnad av både min barnmorska och på nätet. Tror att grejen är att det avger värme och stör barnet på något vis, men vad riskerna är vet jag inte. Har hört allt från att barnet "kan bli vänsterhänt" till missfall, vad man ska tro på vet jag inte.

  • Thu 31 Oct 2019 11:23
    #2
    matf skrev 2019-10-25 20:06:34 följande:

    Jag är gravid i vecka 18 och använde idag en doppler för första gången. Ganska säker på att jag hörde svaga men snabba tickande små hjärtljud av bebisen! Nu undrar jag hur ofta jag kan använda dopplern? Finns det nått maximum?


    Tror inte det är ngn fara alls. Men står väl Max 10 min per dag har jag för mig
  • Thu 31 Oct 2019 11:25
    #3
    matf skrev 2019-10-25 20:06:34 följande:

    Jag är gravid i vecka 18 och använde idag en doppler för första gången. Ganska säker på att jag hörde svaga men snabba tickande små hjärtljud av bebisen! Nu undrar jag hur ofta jag kan använda dopplern? Finns det nått maximum?


    Tror inte det är ngn fara alls. Men står väl Max 10 min per dag har jag för mig
  • Thu 31 Oct 2019 12:23
    #4

    Doppler är ju ultraljud och man han har ju sett att barn som blir mycket utsatta för ultraljud oftare blir vänsterhänta än bebisar som får mindre ultraljud vilket ju betyder att det kan ge kognitiva förändringar. Men med allt som rör människor och speciellt graviditet så kan man ju inte undersöka hur mycket som är säkert genom experiment för att reda ut exakt hur mycket skador det kan ge och vid exakt vilken dos eftersom det vore oetiskt att utsätta bebisar för saker som kan vara skadligt.

    Därför rekommenderar man försiktighet eftersom man helt enkelt inte vet hur det kan påverka. Man vet inte heller vad en säker nivå är.

Svar på tråden Hur ofta kan man använda en doppler?