• Sat 26 Oct 2019 23:41
    462 visningar
    6 svar
    6
    462

    Föräldrapenning/Arbetsförmedling

    Hej!
    Jag och min sambo undrar lite dehär med föräldrapenning och arbetsförmedlingen, min sambo var inskriven på arbetsförmedlingen innan hon blev gravid och hade ett jobb på timmar lite då och då, hon måste skriva in sig innan 1 år har gått sedan hon gick på mammaledighet säger dem, men då måste vi även ha dagisplats vilket vi inte har idag pga otroligt lång kö på att få plats.
    Kan hon skriva in sig redan nu och att jag är hemma och pappaledig?
    Vad gör hon när föräldradagarna är slut för henne?
    Har hon rätt till ersättning?

    Behöver så mycket svar vi kan få då vi är helt vilse i det här...

  • Svar på tråden Föräldrapenning/Arbetsförmedling
  • Sun 27 Oct 2019 00:12
    #1

    Förskoleplats ska kommunen kunna erbjuda inom fyra månader efter ni anmält intresse. Har ni anmält i tid?

    Märkligt om AF kräver att hon ska stå till arbetsmarknadens förfogande innan barnet är ett år eftersom man inte har någon rätt till barnomsorg innan barnet fyllt ett år.

    Sedan så ska hon givetvis söka jobb själv innan föräldraledigheten är slut. Har man barn måste Mannheimer göra allt för att försörja dem. Kan hon kanske plugga en kortaste utbildning så hon får kompetens för ett bristyrke?

  • Sun 27 Oct 2019 01:26
    #2

    Undrar egentligen om sambon kan vara inskriven på arbetsförmedlingen och att jag är hemma med barnet, krävs ju ordnad barnomsorg och dedär känns ju lite luddigt. Och så har vi även farmor osv som kan vara hemma med barnet.

  • Sun 27 Oct 2019 08:29
    #3

    Det är väl klart att hon kan vara inskriven på AF när du är föräldraledig, varför skulle hon inte? Då är det ju du som "vårdar" barnet och hon är arbetssökande.

  • Sun 27 Oct 2019 16:53
    #4

    Tycker bara allt det här är så jävla rörigt med dagar, AF, a-kassa osv.. är väl helt enkelt helt värdelös på dethär haha!

  • Sun 27 Oct 2019 16:53
    #5

    Tycker bara allt det här är så jävla rörigt med dagar, AF, a-kassa osv.. är väl helt enkelt helt värdelös på dethär haha!

  • Sun 27 Oct 2019 16:53
    #6

    Tycker bara allt det här är så jävla rörigt med dagar, AF, a-kassa osv.. är väl helt enkelt helt värdelös på dethär haha!

Svar på tråden Föräldrapenning/Arbetsförmedling