• Sat 26 Oct 2019 23:52
    1923 visningar
    18 svar
    18
    1923

    Nytt jobb.... gravid... Råd tack

    Hejsan. Jag undrar om det är folk därute som börjat på ett nytt jobb och sen inom 6 månader upp till 1 år fått reda på att du är gravid. Hur har ni gjort och känt då? Hur har eran arbetsgivare tagit det. Super bra eller finns det några mardrömmshistorier där ute? :(

  • Svar på tråden Nytt jobb.... gravid... Råd tack
  • Sun 27 Oct 2019 08:52
    #1

    Jag började nytt jobb i aug -14 i okt -14 plussade jag med andra barnet och i maj-15 gick jag hem på föräldraledighet. Min arbetsgivare var jätteglad för min skull och sa att de är sådant man får räkna med när man anställer kvinnor i min ålder (27 år). Inga sura miner eller något utan bara hjälpsam och glad för min skull.

  • Anonym (Ja)
    Sun 27 Oct 2019 09:15
    #2

    Var på intervju i början på mars, innan min utbildning var klar, fick jobbet och typ En vecka efter intervjun kunde jag konstatera att jag var gravid. Skulle börja anställningen först i augusti dock med BF i november. Hinner jobba nästan exakt tre månader. Inga sura miner dock men är inget direkt hinder på min arbetsplats. En annan tjej som anställdes ungefär samtidigt är också gravid med bf januari.

  • Anonym (Liv)
    Sun 27 Oct 2019 11:25
    #3

    Har inget svar på din fråga, men sitter i samma sits. Har börjat en provanställning i slutet av augusti och fick ungefär en månad senare reda på att jag är gravid. Vi är superglada över graviditeten, men vi hade egentligen tänkt vänta med att försöka tills jag fått fast och jobbat ett litet tag. Nu blev det dock som det blev, och vi är som sagt superglada. Vad arbetsgivare säger vet jag dock inte än. Tänkte vänta med att berätta tills efter v 12/första ultraljudet. Då kommer jag ha jobbat lite drygt tre månader.

  • Anonym (S)
    Sun 27 Oct 2019 14:39
    #4

    Åh är i exakt samma situation! Skrev anställningsavtal 1 september, provanställning till sista februari och bebis är beräknad till slutet på april.. Vi hade inte räknat med att det skulle gå så fort eftersom jag inte ens hade nån mens innan.. Har inte vågat säga något på jobbet än...

  • Anonym (J)
    Tue 21 Apr 2020 20:51
    #5

    Får man fråga hur det gick för er alla med jobben/arbetsgivaren? Själv påbörjade jag en provanställning för bara en vecka sen och idag plussade vi, oplanerat men inte oönskat..

  • Anonym (...)
    Tue 21 Apr 2020 20:58
    #6

    Vet att det är en åldrig tråd.

    Vi hade försökt bli gravida i tio år. Gjort utredning som inte hittade några problem. Vi bestämde oss för att försöka adoptera. Förstod att det skulle ta 5 år. Anmälde oss till adoptionskurs och samtidigt fick både jag och min man nya jobb. 3 månader senare var jag gravid. Men våra arbetsgivare sade ingenting. Vi var hemma 2 månader tillsammans och sedan jobbade vi bägge halvtid omlott.

  • Anonym (Fröke­nfräke­n)
    Wed 22 Apr 2020 08:30
    #7

    Detta är sånt dilemma! :( 
    Jag själv plussade med problemet att jag precis påbörjat en 6 månader visstidsanställning som underkonsult. Efter 6 månader kan företaget överrekrytera mig- eller avbryta anställningen. Men jag kände direkt: Vem fan anställer en som inte ens är fullt lärd (eftersom det tar ca ett år innan man verkligen kan det jag ska jobba med).. Vem skulle anställa mig om jag ska gå hem månaden efter? Jag valde i och med det att göra en abort å skjuta på  graviditeten ett x antal månader för att inte sätta mig i en sådan situation att jag kanske rent av blir av med jobbet pga en graviditet.. :( Det skulle göra mig så galet olycklig eftersom jobbet är så otroligt viktigt... Så surt att man inte kunda pausa grav i några månader... 

  • Wed 22 Apr 2020 08:55
    #8

    Jag hade en nästan identiskt situation som anonym (ja). En månad efter att jag tackat ja till jobbet, blev jag gravid. Också den månaden vi bestämt att inte försöka mer efter 16 månaders försök.

    Jag började i augusti och gick hem i mitten på december. Jag har löst det så att jag går tillbaka på halvtid efter sommaren. Jag tänker att det kan bli det bästa av två världar!

    På jobbet var det idel glada miner. Min chef är fantastisk och utbrast att ?ett jobb är faktiskt bara ett jobb?.

  • Anonym (D)
    Wed 22 Apr 2020 20:51
    #9

    Jag har den motsatta erfarenheten än folk i tråden. Jag sökte en position internt i mitt företag när jag var i vecka 12. Processen drog ut på tiden och jag blev erbjuden rollen i v 18+6. 19+1 hade jag RUL och det första som jag sade efter att jag sett och hört att allt var bra med babyn var att meddela min nya chef att jag väntade barn och skulle gå på föräldraledighet 4,5månader senare. Hon blev glad för min skull och sade att hon skulle prata med sina chefer (båda män med arbetsplats utanför Sverige) om detta. Jag tänkte att det var så snyggt och proffsigt hanterat och att företaget verkligen bryr sig om sina anställda och vill ha rätt person på positionen, inte bara en arbetskraft. Allt frid och fröjd.

    Två veckor senare har vi en 1:1 och i slutet av detta möte tar hon upp att hon funderat mycket på min graviditet och varför jag inte sagt något tidigare. Jag blev helt ställd. Hon tar upp att hon minsann läst på att man ju kan se mycket redan på UL i vecka 12, och när jag försöker förklara för henne att barnet endast är 4-5 cm långt då och det är svårt att se anatomin så bara fortsätter hon. Hon tar också upp att hon undrar om jag har tillit till teamet, och att mitt handlande tyder på att jag inte har det. Jag fick då förnedra mig själv med att säga att jag hade mycket privata skäl till att inte ha sagt något förrän jag sett RUL, och att det har hänt mig saker tidigare i livet som gör att jag inte velat säga något (vilket är helt sant, men inget som jag vill känna mig tvingad att berätta). Att hon betett sig på detta sätt tycker jag också är ett tydligt tecken på att jag hon hade blivit diskriminerad i processen med det nya jobbet, om jag valt att säga något tidigare.

    Så det kan vara så olika. Hade hon inte tagit upp det igen hade jag levt i tron att det är ett proffsigt företag som jag jobbar för. Nu är jag fortfarande ledsen och besviken och tvivlar ibland på om jag gjorde rätt, men jag återkommer alltid till att jag inte gjort något olagligt och att jag inte (aldrig!) kommer sätta käppar i hjulet för min egen utveckling.

  • Anonym (S)
    Thu 23 Apr 2020 13:08
    #10

    Jag berättade om graviditeten några veckor efter RUL och har enbart fått glada miner från både chef och kollegor :) Min provanställning gick över i fast tjänst 1 mars och 10 mars gick jag hem på gravpenning och det har verkligen inte varit något problem, så tacksam över att ha så bra chefer!

  • Anonym (Fröke­nfräke­n)
    Thu 23 Apr 2020 13:30
    #11

    Låter toppen. Önskar att jag också vågat :(

  • Anonym (Y)
    Thu 23 Apr 2020 13:50
    #12
    Anonym (Frökenfräken) skrev 2020-04-22 08:30:57 följande:

    Detta är sånt dilemma! :( 

    Jag själv plussade med problemet att jag precis påbörjat en 6 månader visstidsanställning som underkonsult. Efter 6 månader kan företaget överrekrytera mig- eller avbryta anställningen. Men jag kände direkt: Vem fan anställer en som inte ens är fullt lärd (eftersom det tar ca ett år innan man verkligen kan det jag ska jobba med).. Vem skulle anställa mig om jag ska gå hem månaden efter? Jag valde i och med det att göra en abort å skjuta på  graviditeten ett x antal månader för att inte sätta mig i en sådan situation att jag kanske rent av blir av med jobbet pga en graviditet.. :( Det skulle göra mig så galet olycklig eftersom jobbet är så otroligt viktigt... Så surt att man inte kunda pausa grav i några månader... 


    Blev du gravid ett x antal månader senare när du ville?
  • Anonym (Y)
    Thu 23 Apr 2020 13:55
    #13

    Själv valde jag att behålla , blev inget av jobbet.

    Men jag har inte ångrat mig.

    Själv skulle jag aldrig välja jobb framför ett önskat barn , det finns ingen garanti på att man blir gravid när man vill.

  • Anonym (Fröke­nfräke­n)
    Thu 23 Apr 2020 14:02
    #14

    Har nyligen gjort aborten å håller just nu på att återhämta mig ifrån den så jag vet nog mer om någon månad <3 

  • Anonym (Y)
    Thu 23 Apr 2020 14:22
    #15
    Anonym (Frökenfräken) skrev 2020-04-23 14:02:48 följande:

    Har nyligen gjort aborten å håller just nu på att återhämta mig ifrån den så jag vet nog mer om någon månad <3 


    O.k.

    Hoppas du blir gravid när du önskar.
  • Mon 4 May 2020 12:03
    #16

    Jag plussade 3 v in i min provanställning. Vi hade då försökt i ca 2 år. Tänkte vänta tills efter kub men 3 dagar innan avslutade de min provanställning med orden : det va ju tråkigt att du vart gravid under din provanställning . Kvinnlig chef och någon hade antagligen skvallrat . Hur som jag är inte ledsen för det . Jobb kommer och går men att bli gravid är inte alltid så lätt när man vill . Bf 12 juli -20

  • Anonym (Fröke­nfräke­n)
    Mon 4 May 2020 12:15
    #17
    Amwildas skrev 2020-05-04 12:03:32 följande:

    Jag plussade 3 v in i min provanställning. Vi hade då försökt i ca 2 år. Tänkte vänta tills efter kub men 3 dagar innan avslutade de min provanställning med orden : det va ju tråkigt att du vart gravid under din provanställning . Kvinnlig chef och någon hade antagligen skvallrat . Hur som jag är inte ledsen för det . Jobb kommer och går men att bli gravid är inte alltid så lätt när man vill . Bf 12 juli -20


    Men det är väl olagligt att avsluta en anställning pga graviditet? det är ju alltid lite svårt att bevisa men om dom sa så finns det ju inte ens utrymme för att tolka på annat sätt än att graviditet var problemet??
  • Wed 6 May 2020 09:03
    #18
    Anonym (Frökenfräken) skrev 2020-05-04 12:15:14 följande:

    Men det är väl olagligt att avsluta en anställning pga graviditet? det är ju alltid lite svårt att bevisa men om dom sa så finns det ju inte ens utrymme för att tolka på annat sätt än att graviditet var problemet??


    Ja det är ju det . Men jag hade då kämpat med att hitta nytt jobb bra länge efter ett varsel och efter ett ganska stressigt jobb . Jag bara gav upp och kände att det blir nya tag efter mammaledigheten .
Svar på tråden Nytt jobb.... gravid... Råd tack