• Sun 27 Oct 2019 01:20
    615 visningar
    5 svar
    5
    615

    grav fetma och förlossning

    Hej! Jag har förstått det som att ju högre bmi man har desto längre tid tar förlossningen, betyder det att jag som har ett bmi på 45 kanske inte ens kan få igång förlossningen själv? Varför är det så? Är det för att barnet inte utsöndrar tillräckligt med förlossningshormoner gentemot min kropps massa? Kan nån förklara?

    Tacksam för svar! :)

  • Svar på tråden grav fetma och förlossning
  • Anonym (Nja..­)
    Sun 27 Oct 2019 01:31
    #1

    Har jag aldrig hört talas om. Jag har varit överviktig, fet enligt bmi, och fött 3 barn. Första barnet tog förlossningen från första känning (värk) 20 timmar, alltså varken längre eller kortare än det normala.

    Mina två andra barn tog förlossningarna från första känning 6 resp. 4 timmar...

    Försök att inte oroa dig för sånt där "strunt" :)

  • Sun 27 Oct 2019 06:49
    #2

    Fast eftersom det inte stämmer så kan du släppa denna konstiga noja.

  • DVQ
    Tue 29 Oct 2019 12:15
    #3

    Jo, det finns forskning som visar att öppningsskedet tar längre tid för kraftigt överviktiga. Men som med allt annat är det inte det enda som påverkar hur förlossningen blir.

    Sedan föder de flesta utan större problem ändå, men på gruppnivå finns något större risk för ett utdraget förlossningsförlopp eller igångsättning för kraftigt överviktiga.

  • Anonym (Mamma­till8)
    Tue 29 Oct 2019 12:28
    #4

    Jag har alltid varit överviktig ligger på 40-42 i BMI och har aldrig haft problem. Längsta har tagit 12 timmar från första värk. Men dom flesta har legat på 2-4 timmar. Utan igångsättning.

  • Anonym (53)
    Tue 29 Oct 2019 20:40
    #5

    "Förlossningstiden hos förstföderskor är betydligt längre för kvinnor som är överviktiga eller feta jämfört med för normalviktiga. Det är framför allt den första förberedande latensfasen som fördröjs, visar en ny avhandling från Linköpings universitet."

    Hittade artiklar om det

Svar på tråden grav fetma och förlossning