• Anonym (svärmor)

    Svärdottern vill inte att vi hälsar på nya barnbarnet

    Jag ska bli farmor för första gången i december och jag ser verkligen fram emot att träffa mitt barnbarn.

    Jag pratade med min son om att hälsa på dom på bb när lillen kommer men fick till svar att dom inte kommer ta emot besök där. Jag sa då att dom gärna får säga till när dom kommer hem så jag kan komma och hälsa på där istället. Då säger han att dom inte vet när dom kommer vilja ta emot besök eller åka hem till folk. Att det kanske kunde ta några veckor. Jag frågade då om dom inte längre heller tänkt fira jul med släkten i år och han svarar att det beror på hur dom känner och om dom orkar.
    Jag förstår att det är en omställning men inte ska man väl behöva isolera sig helt efter man fått barn? Vi är ju jättemånga i familjen som så klart vill träffa den nya familjemedlemmen!

    Jag fattar ju att det är min svärdotter som kommit med dom här kraven och att min son gärna hade firat jul ihop med oss som vi brukar. Hon är ganska överbeskyddande och skyller dels på virus och jag förstår ju även att hon inte gillar mig för att jag röker. Sist jag hälsade på dom så envisades hon med att öppna balkongdörren trots att det var kallt ute och ursäktade sig efter ett tag och satte sig i ett annat rum en stund. Det är ju inte så att jag satt inne och rökte så där tycker jag hon överreagerar och ärligt talat är ganska otrevlig.

    Jag som hade sett fram emot att få ett barnbarn, skämma bort det, vara barnvakt och allt sådant och nu känns det som att jag inte ens kommer få träffa barnet. När min son var liten var vi hos mina föräldrar väldigt ofta och det var jätteskönt när dom sedan kunde vara barnvakt och sådant utan problem. Jag vill ju att mitt barnbarn ska få samma relation till mig som min son hade till mina föräldrar. Hur får jag min svärdotter att förstå?

  • Svar på tråden Svärdottern vill inte att vi hälsar på nya barnbarnet
  • Anonym (Inte ditt beslut)

    Hit kan din svärdotter och son få dig att förstå? Det ÄR din svärdotter som ska föda barn, och alla reagerar olika på hur det blir efteråt. Man vill vara ensam med sin bebis första veckorna, få amningen att funka och få läka i lugn och ro. Jag ville inte heller ha en massa besök veckorna efteråt. Andra vill ha det. Det är helt upp till varje föderska.

    Du kommer få träffa ditt barnbarn och skapa en bra relation till den. Inte är det den första månaden som avgör ifall du får bra relation till det. Det kommer senare.

  • Anonym (ge dig)

    efter en förlossning är man helt känslomässigt öppen för att kunna bonda med bebisen. då är man också mycket känslomässigt skör. oftast behöver den lilla familjen lite tid för sig själva innan de orkar ta emot besök. kan vara 1-2 veckor.

    och är det första barnet är det en stor omställning, så i år kanske det inte blir nån jul med hela familjen, alternativt en kort jul.

    Du får sätta ditt behov åt sidan och respektera den nya familjens önskemål. Oavsett om det är svärdottern som tycker detta eller om det är din son som "skyller" på svärdottern men egentligen tycker likadant. 

    Du kommer få din tid med barnbarnet, men i början behöver de vara själva. Har man haft en känslomässigt tuff graviditet så kan man behöva ännu mer tid. Svärdottern kanske har haft det. Sånt märks inte alltid utifrån.

    Nej respektera din sons budskap. Oavsett om han har känslomässig ork så gör han rätt som respekterar SIN gamla familj framför sin gamla. Var stolt över det istället.

  • Anonym (Hållermed)
    Anonym (Inte ditt beslut) skrev 2019-10-27 07:54:44 följande:

    Hit kan din svärdotter och son få dig att förstå? Det ÄR din svärdotter som ska föda barn, och alla reagerar olika på hur det blir efteråt. Man vill vara ensam med sin bebis första veckorna, få amningen att funka och få läka i lugn och ro. Jag ville inte heller ha en massa besök veckorna efteråt. Andra vill ha det. Det är helt upp till varje föderska.

    Du kommer få träffa ditt barnbarn och skapa en bra relation till den. Inte är det den första månaden som avgör ifall du får bra relation till det. Det kommer senare.


    Bra svar!!!!!!
  • Anonym (du ska inte)

    Du ska inte försöka få svärdottern att förstå. Du ska respektera DERAS önskan att själva få säga till när de är redo. 

    Ganska många idag väntar med besök tills de själva är helt trygga i sitt föräldraskap och lärt känna sitt barn och sig själva som föräldrar. 

    Visst är det som släkting aptrist, men det spelar ingen roll, min och din känsla i detta är helt underordnad föräldrarnas önskemål. Jag har inget barnbarn, men däremot en väldigt nära kontakt med min bror som är mycket yngre än jag. När de fick sitt första barn hade hans fru svårt att låta någon vara nära barnet. Det var bara att respektera och när hon var redo så blev det väldigt bra. Idag är barnet 11 år och vi har en supernära relation, hon kommer till mig och sover över lite då och då, vi shoppar ihop osv och hon är minst en v på sommarlovet hos mig. 


    Du måste förstå att få träffa sitt barnbarn är ingen rättighet. BARNET har rätt till sina rötter, men DU har ingen rättighet. Om de vill ha dig i sitt barns liv så bjuder de in dig dit. 

    Ett första steg kan vara att sluta röka, visst var det onödigt att bete sig som hon, men du har ingen aning om hur illa hon mår av röklukt. För rökare luktar oavsett om de röker för tillfället eller inte. Min äldsta dotter påverkas väldigt mycket av lukten från rökare och väljer ofta att gå tåt sidan även om hon är diskretare än din svärdotter. Men hon kanske inte hade något val, hon kanske påverkades så mycket att hon inte stod ut längre. Eller kanske har hon bett sin partner att prata med dig om att du luktar, men han är för feg för att ta upp det? Då kanske detta var en tydlig demonstration för honom hur besviken hon var på honom. Oavsett, visar du att du så gärna vill vara en del av deras barns liv att du ger upp rökningen så är det ett STORT steg närmare. 

  • Anonym (Blä)

    Var du där och rökte när hon var gravid? Då förstår jag henne.

    Och jag förstår henne även när barnet är ute och är så litet, det är fan vidrigt med cigarettrök då. En släkting till min sambo röker och jag hatar henne lite varje gång hon röker i närheten av barnet. Det är så sjukt onice. VÄNTA MED ATT RÖKA TILLS NI ÄR HEMMA IGEN.

  • viseversa

    Omg hoppas du är ett troll. Det är HON som föder barn. Det är DERAS barn inte ditt. Dom bestämmer när dom vill och orkar ta emot besök inte du. Och att du röker skulle i alla fall få mig att hålla dig borta ännu längre tid från min bebis. Och att få barn i december innebär stor risk för smittor ja. Smittor som kan innebära livsfara för nyfödda. Läs på lite om rs virus tex och hur farligt det är för små nyfödda utan immunförsvar. Du har alltså INGEN talan någonsin vad gäller detta barn. Du har inte ens lagen på din sida vad gäller umgänge.

  • Anonym (Ung mamma)

    Min syster röker och det var kämpigt att träffa henne under graviditeten och under min dotters första tid. Hon fick duscha och ta på dig rena kläder samt undvika att röka innan hon träffade mig/lillan. Det handlar ju inte om att jag inte älskar min syster, men tobaksrök är, för många, väldigt obehaglig.

    Det släppte efter ett par månader och nu umgås vi som vanligt. Självklart så röker hon inte medan vi umgås, men kan ta en cigg innan undan att det känns besvärligt.

    Hoppas att du för barn och barnbarns skull lyckas sluta med rökningen, och att du snart får träffa lilla pyret.

  • viseversa

    Och självklart kan hon ställa såna krav. Det är HON som gått igenom en förlossning inte din son. Så hennes ord väger mycket tyngre när hon orkar med besök.

  • Anonym (Det är lukten)

    Folk som röker har ofta svårt att inse att de inte bara luktar när de röker. De luktar hela tiden. Undantaget om de precis duschat och borstat tänderna.

    Jag hade haft väldigt svårt att låta en rökare hålla min nyfödda bebis, även om senaste ciggen är en timme bort så luktar det.

    Och om min svärmor hade rökt så hade jag varit väldigt misstänksam på att det tids nog även skulle komma att rökas i barnets närhet.

    Hade du kunnat passa barnet i tre timmar utan att röka?

    Jag har väldigt svårt för lukter överlag (ex om folk har stark svettlukt) och det gör att hur trevliga folk än är så har jag svårt för dem om de luktar.

    Med rökare är det värst, för det är både skadligt och dåligt för miljön. (Nej, jag tror inte på rökare som hävdar att de aldrig fimpar på marken).

  • Anonym (Du kan inte bestämma något)
    Anonym (du ska inte) skrev 2019-10-27 08:00:29 följande:

    Du ska inte försöka få svärdottern att förstå. Du ska respektera DERAS önskan att själva få säga till när de är redo. 

    Ganska många idag väntar med besök tills de själva är helt trygga i sitt föräldraskap och lärt känna sitt barn och sig själva som föräldrar. 

    Visst är det som släkting aptrist, men det spelar ingen roll, min och din känsla i detta är helt underordnad föräldrarnas önskemål. Jag har inget barnbarn, men däremot en väldigt nära kontakt med min bror som är mycket yngre än jag. När de fick sitt första barn hade hans fru svårt att låta någon vara nära barnet. Det var bara att respektera och när hon var redo så blev det väldigt bra. Idag är barnet 11 år och vi har en supernära relation, hon kommer till mig och sover över lite då och då, vi shoppar ihop osv och hon är minst en v på sommarlovet hos mig. 

    Du måste förstå att få träffa sitt barnbarn är ingen rättighet. BARNET har rätt till sina rötter, men DU har ingen rättighet. Om de vill ha dig i sitt barns liv så bjuder de in dig dit. 

    Ett första steg kan vara att sluta röka, visst var det onödigt att bete sig som hon, men du har ingen aning om hur illa hon mår av röklukt. För rökare luktar oavsett om de röker för tillfället eller inte. Min äldsta dotter påverkas väldigt mycket av lukten från rökare och väljer ofta att gå tåt sidan även om hon är diskretare än din svärdotter. Men hon kanske inte hade något val, hon kanske påverkades så mycket att hon inte stod ut längre. Eller kanske har hon bett sin partner att prata med dig om att du luktar, men han är för feg för att ta upp det? Då kanske detta var en tydlig demonstration för honom hur besviken hon var på honom. Oavsett, visar du att du så gärna vill vara en del av deras barns liv att du ger upp rökningen så är det ett STORT steg närmare. 


    Först och främst visa respekt och sluta röka. Jag kan tro att jag är i din ålder och jag kan säga att jag hade aldrig velat att någon som rökte hade gosat med mitt barn. Slutar du så kanske en del saker löser sig. Sedan ör du alldeles för på, ta det lugnt troligen löser det sig med tiden om du taggar ner. Kan tänka att du även är en som kommer med tips hur det var när din son var liten, sluta med det i sådana fall, föräldrar frågar om de vill ha råd om något. Gör du inte det så kan det tyvärr göra så att er kontakt blir svår. Tänkte också på vad du skrev på slutet att du umgicks mycket med din familj, det är inte så att mamman har en egen familj som också vill umgås och att mamman känner sig mer trygg med dem kanske de inte röker kanske är de lugnare? Så ta det lugnt var inte alls på och sluta röka.
Svar på tråden Svärdottern vill inte att vi hälsar på nya barnbarnet