• Gympafröken

    Progesteron - lutinus utan ivf

    Vi har två barn, 7 och 9 år gamla. Tre missfall i bagaget, ett mellan barnen och två de senaste 1,5 åren då vi aktivt jobbat på en trea. Det är så frustrerande! Regelbunden cykel med positiva äl-tester och en ganska tydlig tempkurva som tyder på ägglossning. Vi prickar rätt varje månad, men det har bara blivit plus två gånger på 1,5 år och både gångerna slutade det i tidigt missfall. Nu har jag tiggt till mig att få prova progesterontillskott och undrar om det är fler som provat det utan ivf. När började ni? Från lh-stegring eller från att ägglossning skett? Någon som fått en lyckad graviditet efter lutinus? Snälla, behöver lite positiv pepp ????????????

  • Svar på tråden Progesteron - lutinus utan ivf
  • Söderlund

    Hej!

    Jag har regelbunden mens, alltid utslag på lh-test men har tyvärr ändå inte haft ägglossning när vi gjorde utredning efter 1 år. Då provade vi först ägglossningsstimulering med tabletter 4 cykler, som gav ägglossning 1 gång men ingen graviditet. Efter det gick vi vidare med IVF. Svarade bra på behandlingen, satte tillbaka ett färskt som inte tog men fick 3 blastocyster som kunde frysas. I augusti satte vi in en fryst och nu är jag gravid. Den gången säkrade vi dock upp med både tabletterna och en ägglossningsspruta (man har sett bättre resultat vid IVF när man har ägglossning naturligt ändå), och från 2 dagar efter ägglossning har jag tagit tillskott av progesteron (Lutinus vaginaltabletter) 3 gånger/dag till och med vecka 9+0. Man vet fortfarande inte riktigt säkert vad det beror på för mig, men något med hormonerna är det eftersom jag får svag ägglossning och sedan för lågt progesteron som ska hjälpa till att behålla en graviditet.

    Hoppas det var till någon hjälp!

  • Söderlund

    För att förtydliga, jag skulle börja med lutinus två dagar efter positivt ägglossningstest, ett digitalt med glad gubbe.

  • Amidina

    Jag har fått Lutinus utskrivet och ska börja med det i nästa cykel, har tidigare använt progesteronkräm istället.
    Det är superviktigt att inte börja med tabletterna (eller kräm) förrän EFTER bekräftad ägglossning, särskilt när man gör det utanför vården. Börjar du med dem för tidigt så kan du i värsta fall sabba ägglossningen helt eftersom normalt sett produceras inte progesteron i de mängderna förrän efter att ägget har släppt. Progesteron är i sig ägglossningshämmande.

    Så kör på med stickorna, men vänta tills tempen har gått upp (och stannar uppe så du är helt säker på att det inte bara var tillfälligt) innan du börjar med tabletterna! Jag kommer börja ta mina på äl+2, det borde matcha en naturlig stegring. :)

  • Gympafröken

    Stort tack för ditt svar. Så har jag också förstått det när jag läst på, men läkaren sa att jag ska börja vid ?glad gubbe? på äl-testerna. Jag har enkla stickor som påvisar lh-stegring och då sa hon att jag ska börja när de visar positivt. Men jag kör på din linje och börjar när jag med säkerhet vet att äl skett, alltså ca två-tre dagar efter positivt på äl-test. Hur stor dos har du fått? Jag hämtade ut receptet nu och blev förvånad att det bara var 21 tabletter och bara ett uttag. Dosen var satt till en tablett/dag. 100 mg. Känns väldigt lite... Har läst att de flesta tar 3/dag.

  • Amidina
    Gympafröken skrev 2019-11-02 14:47:20 följande:

    Stort tack för ditt svar. Så har jag också förstått det när jag läst på, men läkaren sa att jag ska börja vid ?glad gubbe? på äl-testerna. Jag har enkla stickor som påvisar lh-stegring och då sa hon att jag ska börja när de visar positivt. Men jag kör på din linje och börjar när jag med säkerhet vet att äl skett, alltså ca två-tre dagar efter positivt på äl-test. Hur stor dos har du fått? Jag hämtade ut receptet nu och blev förvånad att det bara var 21 tabletter och bara ett uttag. Dosen var satt till en tablett/dag. 100 mg. Känns väldigt lite... Har läst att de flesta tar 3/dag.


    Ja, det känns riktigt dumt att chocka kroppen med progesteron innan den själv naturligt börjar tillverka det (oavsett mängd liksom). :/ Fast sen är jag lite sådär med vissa läkare, fick träffa en gynekolog som inte alls förstod varför jag tempar för progesteron har ju inget aaaalls med kroppstemp att göra. Ibland undrar man var de fått sin utbildning från.

    Jag fick 2 uttag, 21 tabletter i varje förpackning, också 100mg. Står att jag ska ta dem 3ggr per dag, men det känns så himla mycket tycker jag. Har läst en massa på FASS och i läkarskrifter, ska försöka ta reda på optimal dos när man inte håller på inom IVF, för där är det ju som kompensation för att äggen aldrig släpper naturligt och kroppen verkligen behöver hjälp med produktionen pga det. Så funderar på 2ggr/dag mellan bekräftad äl och plus eller mens då. :)
  • Gympafröken

    Ja, det är ju sant att vid ivf produceras kanske inte alls någon progesteron i kroppen. Men 1/dag kändes ändå lite. Kanske ska ta två iaf, men då har jag ju för lite tabletter...

    Läkaren jag pratade med förstod att jag ville prova, men hon sa också att det inte finns några belägg för att det skulle kunna hjälpa. Men man kan ju då undra varför det används för att kroppen lättare ska kunna bli gravid och behålla en graviditet vid ivf. Så som står om det.

  • Amidina
    Gympafröken skrev 2019-11-03 14:53:45 följande:

    Ja, det är ju sant att vid ivf produceras kanske inte alls någon progesteron i kroppen. Men 1/dag kändes ändå lite. Kanske ska ta två iaf, men då har jag ju för lite tabletter...

    Läkaren jag pratade med förstod att jag ville prova, men hon sa också att det inte finns några belägg för att det skulle kunna hjälpa. Men man kan ju då undra varför det används för att kroppen lättare ska kunna bli gravid och behålla en graviditet vid ivf. Så som står om det.


    Jag har ju en helt okej ägglossning naturligt, så jag överväger nu om det ändå kanske räcker med en tablett om dagen för min del, oavsett mängd så blir det ju mer än jag kan skapa själv liksom.

    Men ja, din läkare låter lite knasig om hon sa så. Det finns helt klart belägg och forskning som visar att det är absolut nödvändigt med tillräckliga nivåer av progesteron för att en graviditet ska kunna hållas kvar. Det är ju när progesteronet sjunker som mensen får besked om att komma igång.
    Det är dessutom rätt talande att man måste använda den bioidentiska varianten vid IVF, och inte den syntetiska (som finns i bland annat p-piller och stänger ner allt), just pga att det är så viktigt att stötta kroppen!

    Du kan inte kontakta läkaren och be om ytterligare ett uttag? Man måste ju ha så man kan ta rekommenderad dos under minst hela lutealfasen, annars kan graviditeten ju riskera att avbrytas.
  • Gympafröken

    Jo, jag ska ringa imorgon och fråga igen. Har förnyat receptet i 1177. Får se om jag får mer utskrivet. Tänker att jag kanske tar två/dag iaf. Men får se om jag får tag på gyn och vad de säger först och om jag får mer utskrivet i 1177.

  • JeSuisMoi

    Hej! Hur har det gått för er? Jag har varit och tagit tester och det visat sig att jag har lågt progesteron, har kort lutealfas (11 dagar). Mitt i hela undersökningskarusellen får jag ett plus (efter att ha överdoserat B6?) och försökte då så snabbt som möjligt komma till gyn. Jag plussade i måndags förra veckan (ÄL+11) och fick tid hos gyn först fredag (ÄL+15), då jag fick lutinus utskrivet. Jag hann ta en tablett och sen kom missfallet. 

    Så nästa cykel ska jag testa att ta lutinus från ÄL+3 och sen fram till ÄL+13. Om jag testar positivt ska jag nog fortsätta ta dem... Jag har fått 3 frp utskrivna á 21 vagitorier... pm jag tar två om dagen har tillräckligt för att det ska räcka till tre cykler och känns som man fått ge det ett ärligt försök isf.

  • Gympafröken

    Jag började ta två dagar efter positivt äl-test. Borde fått/få mens igår, idag eller imorgon. Testade i torsdags och idag lördag, men toknegativt. Har oftast mellanblödningar från ca en vecka efter äl fram till mens, men det har jag inte haft den här gången. Det är iaf positivt. Dock har jag alltid testat positivt på bim då det har varit en graviditet, så jag tror tyvärr inte det tagit sig den här gången. Men som du skriver får man väl ge det några omgångar...

  • Anonym (L)

    Någon kvar här? Är i v 4+3 och vill ta lutinus. Kan det hjälpa så sent tro??

Svar på tråden Progesteron - lutinus utan ivf