• Dizzylizzy

    Låta mamma/mormor flytta in?

    Hej!
    Jag vet inte riktigt vart jag ska skriva detta, kanske är det helt fel forum. 
    Det är så att min mamma blev ensam för några år sedan nu och vår relation har blivit så svår. Mycket pgav att jag hela tiden har så dåligt samvete för att hon är så ensam och att jag inte hinner hjälpa henne mer.
    Rannsakar jag mig själv så inser jag att det ter sig i ilska irritation på min mamma när jag egentligen bara mår så dåligt över henne öde.
    Hon har dessutom svårt att klara sig själv men är för ung (68 år) för att få hjälp hemma eller flytta till boende.
    Sen så känner jag själv att jag inte vill att hon ska flytta till boende heller, hon är inte en person som skulle trivas med det.
    Min man och jag har diskuterat en hel del om att bygga om garaget till ett eget boende åt henne och vilka regler vi i så fall skulle behöva ha osv...
    Vi har alltså inte tagit upp detta med mamma än, vi vill känna att vi tänkt igenom allt...
    Vi har ingen rosenröd relation då min mamma kan vara ganska svår att umgås med mycket pgav att hennes beteende och samtalsämnen kan såra en del. Doch vet jag alltid att hon inte menar illa, hon vill egentligen inget hellre än att vara meningsfull och hjälpa till. Många av dessa saker känns som att man alltid får i så komprimerade doser när man ses bara en gång i månaden. Då öser hon på en allt på en gång liksom..
    Mamma behöver hjälp att handla mat, betala räkningar och hon går med rullator och har ont i kroppen mest hela tiden. Det märks att hon börjar bli gammal och trött och somnar ofta mitt på dagen.

    Vad vill jag med mitt inlägg då? Mest vill jag höra om det finns andra i min ålder (40 +) som har en mamma som behöver lika mycket hjälp som min och som funderar i samma banor som jag??? Eller någon som har några goda råd?

  • Svar på tråden Låta mamma/mormor flytta in?
  • BurningDiamond

    Det finns inget 55+boende i närheten (som alternativ)? Jag hade nog oroat mig för att relationen skulle försämras av att alltid vara så tätt inpå som ett gemensamt boende innebär, när relationen redan är lite knagglig.

  • KajsaMia

    Prata med din man om det där med att bygga om garaget till boende, vad han egentligen tycker om detta och sen fråga din mamma vad hon tycker om det. Kanske vill hon inte flytta ihop med er egentligen?


    Men om du själv tycker att din mamma är svår att umgås med så kanske är det inte den bästa lösningen att ni alla nästan ska flytta ihop. Jag förstår att du vill det bästa för din mamma, eftersom min morsa är i likadan ålder (men vi bor inte i samma stad), men du måste också tänka på dig själv - din famlilj, ditt äktenskap, din lugna vardag, även själva relationen med din morsa. Bor ni i samma stad eller nära varandra, så är du kanske alltid till hands att hjälpa henne, om hon inte utnyttjar detta och om du känner dig ok med detta. Finns det inga andra som skulle kunna hjälpa dig? Syskon, hennes vänner, osv?

  • Elviram

    Det är en fin tanke du har. Borde inte din mamma kunna få hemtjänst? Jag vet inte vad jag hade gjort i din sits. Jag hade heller inte velat att min mamma flyttar till ett boende men samtidigt hade jag inte velat att hon bor i mitt hus även om hon har som en egen lägenhet. Hade jag haft en gård med ett extra hus ja då kanske.

    En fråga har jag dock. Vill du att hon ska bo där eller gör du detta för att lätta ditt samvete?

  • Dexter dot com

    Är garaget så stort att ni kan handikappanpassa det om det behövs i framtiden? Kommer hon ha kök, badrum mm så hon klarar sig själv eller är tanken att hon ska utnyttja ert kök, tvättstuga mm? Har hon vänner i ert område eller blir ni hennes enda kontaktnät?
    Har du tänkt söka hemtjänst åt henne eller ska du sköta allt hon inte orkar med? 

  • Dizzylizzy

    Tack för er input..
    Jag har inga syskon som kan hjälpa till. Min syster är utvecklingstörd och bor i radhus med assistenter dygnet runt. Mamma börjar behöva hjälp även med att styra detta. Min andra syster begick självmord 1997 och pappa dog i ALS för 5 år sen..
    Mamma har gått igenom så mycket och det har satt sina spår både positivt och negativt, hon är värd så mycket mer än att sitta ensam resten av livet..

    Tanken med att bygga om garaget skulle vara att hon har eget badrum och eget kök där, garaget är stort så det ska gå bra. Vi tänker att vi kan äta kvällsmat tillsammans som regel men i övrigt ska vi liksom ha varsit hem...

    Jag vill inte att hon flyttar in för att jag vill att hon ska bo där, det är för att lättare kunna hjälpa henne. Som det är nu så är det hennes granne som hjälper henne handla, men grannen börjar också bli till åren. Min mamma bor alltså 6 mil bort från oss...
    Hon pratar knappt om något annat än om hur ensam hon är och att ingen besöker henne eller har tid med henne...
    Det sliter sönder mig....

  • Duppedu

    Jag blir alldeles ledsen i ögat, fan vad fin du och din man är. Hade jag varit ensam gammal trött mamma med ett svårt liv hade jag känt mig så älskad om jag fick den förfrågan. Nu vet jag inte hur din mor kommer reagera men att hon har eget kök och badrum är ju ett måste för att hon inte ska "inkräkta" för mycket. Så bra att ni tänkt på det.

  • Dexter dot com
    Dizzylizzy skrev 2019-10-28 08:40:22 följande:

    Kan man söka hemtjänst åt henne fast hon bor hos oss?


    Absolut! Bedömer biståndshandläggaren att hon är i behov av hjälp så får hon det . Ring och hör redan nu hur dom tänker om din mors situation.
  • Persikaplommon

    Jag skulle inte flytta ihop med min mamma/annan släkting om vi hade en dålig relation redan innan.

    Risken finns att er relation blir ännu sämre.

  • Queeniee42

    Jag blir också rörd över hur fint ni tänkt kring din mamma. Framförallt din förståelse för hennes behov och vad hon egentligen menar när hon säger saker .. Hoppas det löser sig bra för er alla .

  • Queeniee42

    Jag blir också rörd över hur fint ni tänkt kring din mamma. Framförallt din förståelse för hennes behov och vad hon egentligen menar när hon säger saker .. Hoppas det löser sig bra för er alla .

  • Giftskåneman

    Kontakta kommunen för att veta vilka regler som gäller för garageombyggnad.

    Ni måste ha värme, vatten och avlopp så blir dyrt i alla fall, men kanske värt det.

  • Dizzylizzy

    Min tanke är att om hon säljer sitt hus så bör hon kunna ta de pengarna att bygga om vårt garage för. Det skulle alltså inte vara vi som bekostar det....

  • Giftskåneman
    Dizzylizzy skrev 2019-10-28 16:24:45 följande:

    Min tanke är att om hon säljer sitt hus så bör hon kunna ta de pengarna att bygga om vårt garage för. Det skulle alltså inte vara vi som bekostar det....


    Kan ev bli billigare med Attefallshus
  • Dexter dot com
    Dizzylizzy skrev 2019-10-28 16:24:45 följande:

    Min tanke är att om hon säljer sitt hus så bör hon kunna ta de pengarna att bygga om vårt garage för. Det skulle alltså inte vara vi som bekostar det....


    Har ni råd att köpa ut henne när hon i framtiden kanske kommer flytta till ett äldreboende?
  • XLinaX

    Finns det inga hyresrätter i närheten där ni bor?

    Jag personligen tror inte på att man ska bo så nära sina föräldrar. Det är nog sällan det fungerar bra i längden. Själv har jag svärfar som granne.. Jag tycker mycket om honom, men är glad att han har eget hus och vi inte har direkt insyn mellan husen.

    Skulle inte det bästa vara om hon bodde närmare er, men inte SÅ nära?

  • Snobi

    Jag skulle tänka efter både en och två gånger. Har själv en mamma som lever ensam och som är ganska, ja, besvärlig. Vi bodde drygt 20 mil bort och jag tyckte att det kändes jobbigt att inte kunna hjälpa henne så mycket i vardagen, men också jobbigt att behöva umgås så intensivt (med övernattningar) när vi träffades. Så vi flyttade till samma stad. Resultatet har blivit att vi träffas betydligt mer sällan än tidigare och att jag har insett hur manipulativ hon är.

    Om din mamma är lik min på något sätt tycker jag inte att ni ska bygga om garaget. Har hon däremot varit en bättre förälder så är det förstås jättefint tänkt av er!

  • Hallonpaj83

    Fin tanke men jag skulle själv tveka. Det kommer antagligen bli en stor belastning för er, med tanke på att hon är så beroende av hjälp. Det allra bästa är att hon får hjälp från samhället istället på något sätt.

  • Dizzylizzy

    Så många kloka tankar från er, jag är väldigt tacksam för dem allihopa!
    Finns inte så många att prata med sånt här om, de flesta i min närhet har fullt fungerande föräldrar som kan ta vara på sig själva och kan inte alls sätta sig in i min sits..

    Jag önskar så att hon kunde äga sitt eget problem, men istället så är det mycket prat om att ingen hälsar på henne och hur hemskt det är att gamla ska bli så ensamma...och ja..det tycker jag med..men hon vågar inte heller åka på träffar och annat bland andra då hon har sitt handikapp och är rädd att inte höra vad folk säger osv...

Svar på tråden Låta mamma/mormor flytta in?