• Dennadagdettaårdennastund

    Epilepsi

    Hej, har en son som fått epilepsi (troligtvis, utred inte helt klar,) han fyllde 18 i år. Han fick ett större anfall för 1årsedan och ett större för ca 1 mån sen. Däremellan har han fått små där han är bara frånvarande, och där han får stora spasmer och ryckningar i armarna. Detta har kommit vid stress i skolan och vid för lite sömn. Kan komma lite ändå. Nu diskuteras det om han ska prova medicin mot detta, så ni som har epilepsi eller har barn som har hjälpte medicinen er mkt? det står tyvärr mkt biverkningar tycker jag...hur mår ni med? Kan man bli "frisk" utan läkemedel? Har läst om sånt med.

  • Svar på tråden Epilepsi
  • Fillibom

    Hej ts!
    Om läkaren rekommenderar att sonen får medicin förebyggande mot epilepsi och krampanfall tycker jag absolut ni skall prova det.

    Detta av flera orsaker, kanske inte minst för att medicinering (som är rätt utprovad vad gäller sort och dos) kan ge din son trygghet, då han inte behöver gå och tänka på och oroa sig över att ett anfall kan komma vid (för honom) "olämpliga" tillfällen, i skolan, när han skall gå på fest, kanske under en viktig match om han idrottar. Om pojken skall köra bil/har körkort/skall ta körkort är det också viktigt att han känner sig lugn och trygg, för som du själv skrev kan stress i allra högsta grad påverka epileptiska anfall.

    Det är också väldigt "jobbigt" för kroppen att få anfall, det sliter på muskler, senor, nerver etc. Förutom förstås det självklara att man kan skada sig i samband med fall osv. Därför rekommenderade läkare ex mig att vid ev graviditet fortsätta med medicineringen även om det fanns en liten risk för fosterskador, därför att som läkaren sade, det är jobbigare för en bebis att uppleva ett epileppsianfall inne i mammans kropp.

    Att bli "frisk" från epilepsi av sig själv, har jag aldrig hört talas om, tror det är ett livslångt tillstånd som man får lära sig leva med, man måste vara beredd på att anfall kan komma, men man kan vara symptomfri år efter år.

    Själv har jag ätit medicinerna lamotrigin, ergenyl och adalat. De två förstnämnda har jag ätit i många år och inte upplevt några biverkningar. Med ett enda undantag och det var att när jag började med ergenylen fick jag svårt att sova för jag börja drömma väldigt mycket. Detta gick över efter någon månad.

    Adalat är däremot en medicin som jag inte rekommenderar till någon, om det inte är fara för livet. Jag fick gräsliga biverkningar (som jag förstod var vanliga för den medicinen) och det tog mig ett helt år att lyckas trappa ut den.

  • Fillibom
    Glömde säga det också, att mitt liv hade varit fruktansvärt idag utan mina förebyggande mediciner. Ständig oro inför ev anfall, samt den oerhörda trötthet och kraftlöshet som man kan känna i kroppen flera dagar även efter ett mindre anfall.
  • Fillibom

    Värt att veta är att det kan ta ett litet tag att prova ut rätt medicin, styrka och ibland behöver man kombinera två mediciner. Så ge inte upp om det inte funkar direkt. Det kan ta ett par månader innan man hittar rätt kombination, men då får man ett helt nytt liv.

  • Dennadagdettaårdennastund

    Wow tack så mycket för dina svar! Vad skönt att läsa att ditt liv förändrats så bra! Ger definitivt hopp. Ja som du säger så är tröttheten så jobbig efter ett anfall och antagligen så är han nog påverkad mer eller mindre lite hela tiden då han får mindre anfall oftare än de stora. Detta kanske har påverkat hans liv mer än man tror, han är ofta väldigt trött och orkar inte med skolan. Men som du säger får man prova sig fram tills man hittar rätt medicin.

Svar på tråden Epilepsi