• Mrorange

    Less på att vara ensam!

    Som rubriken lyder. Är less på att vara ensam. Såhär ligger mitt liv till: jag har barn sen ett tidigare förhållande. Då barnen bor på annan ort så har jag dom bara varann helg. Men, när jag är hemma på kvällar efter jobbet eller helgerna då jag inte har barnen så är jag så uttråkad. Sen har jag inga vänner. Kollar jag min samtalslista så är de bara jobb kanske ett samtal på en dag. Har ingen kontakt med min familj och har inga vänner som jag kan umgås med eller bara dricka en kopp kaffe med. Försökt att lära känna folk genom gymmet men inte lyckats. Då jag bor på en liten ort där man inte kan umgås med några andra än sina barndomsvänner tydligen. Kan ibland på helgerna fara på bensinstationen och köpa kaffe och bara sen vara ute och köra bil i flera timmar. Mår dåligt när jag ser på instagram / Facebook då folk umgås och har trevligt på helgerna, men själv sitter man hemma som vanligt. När jag har barnen så frågar dom varför vi aldrig åker och hälsar på någon eller varför det aldrig är någon och hälsar på. Dagligen tänker jag på att ta mitt liv. Men jag har barnen som motiverar mig att inte göra det. Finner ingen mening med att kliva upp på morgonen och fara på jobbet längre ,jag kör lastbil och jobbar 10-11 timmar om dagen och träffar sällan kollegor. Jag får ångest när de närmar sig helg för jag vet att jag blir ensam sittandes i soffan o kollar serier eller youtube eller tar en dusch på 1 timme .Trodde aldrig att man skulle kunna känna sig så ensam i denna uppkopplade tid. Hur ska jag göra för att bryta denna hemska ensamhet?

  • Svar på tråden Less på att vara ensam!
  • Hi5

    Nu är jag i motsatt situation, bor ensam med mina tre barn och har knappt tid att träffa min särbo, men jag kanske kan ha lite tips ändå, och bidra med lite idéer som jag själv skulle använt mig av om jag haft tid (har ingen tid alls för vänner i mitt liv).

    Glöm först och främst inte att folk bara lägger ut sådant på sm som de vill att andra ska se, inte resterande 95% av deras liv.
    Använd sociala media till att nätverka istället för att bara kolla på vad andra hittar på. Gå med i en grupp med folk som har gemensamma intressen och träffas. Kanske andra lastbilschaufförer? Kanske vill du lära dig något om vegetarisk mat? Gå en kurs.
    Skriv en kontaktannons. Försök att tala om för vänner att du känner dig ensam, bjud in dig själv, bjud hem bekanta.
    Gör en resa på egen hand, man träffar massor av folk om man reser ensam.
    Åk på en bussresa någon stans.


    I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Siden

    Hej! Vill bara säga att du inte är ensam om att känna dig ensam. Jag har också känt mig ensam från och till i livet och det är hemskt. Men det går att ändra. Om man har tålamod och är envis. P1 sände ett program idag, Kropp och själ, som handlade om ensamhet. Att det fanns en förening som hette anonyma ensamma. Och att det fanns appar för folk som ville hitta vänner. En idé för dig? En hobby som betyder att man träffar folk är också bra. Olika föreningar. Dejtingsidor på nätet. Det går att lära känna nya människor, ge inte upp.

Svar på tråden Less på att vara ensam!