• Anclo

    Bygga nyckelfärdigt för 3,5 miljoner?

    Hej!

    Är det någon som byggt nyckelfärdigt hus de senaste åren (-18 eller -19)?

    Vi har en budget på 5,5 miljoner. Tomten vi tittat på kostar 2 miljoner, kvar till själva bygget blir alltså 3,5 miljoner.

    Är det rimligt eller bör vi skippa den drömmen? I området vi vill bo kostar tomterna runt 2 miljoner så jag har svårt att se att vi kommer billigare undan där.

    Jag tycker det är så svårt att förstå hur mycket det kostar egentligen med allt inkluderat, så som markarbete etc.

    Just nu har vi tittat på Anebyhusgrupps serie Ekonomen 179. Som jag förstått det är det en lite billigare serie med nackdelen att man inte kan rita om planlösningen. För våran del spelar det inte någon roll i det här fallet.

    Vi tänker att det kanske blir lite tillval i kök och badrum men att vi tar standardutförandet på det andra. Vi kommer inte ha möjlighet att göra något själv egentligen. Måla huset kanske.. annars är vi inte så händiga.

    Så vad säger ni som har koll, skulle det funka att få ett nyckelfärdigt hus för 3,5 miljoner (exkl tomt).

    Tack!

  • Svar på tråden Bygga nyckelfärdigt för 3,5 miljoner?
  • Studentpappa

    Det beror mycket på hur mycket arbete ni måste lägga ner innan ni kan börja med grunden t.ex. Behövs det sprängas eller pålas? Eller är det sandjord så ni mer eller mindre kan gräva ur och börja direkt.

    En husgrund kan ju kosta allt mellan 300-1 000 KSEK. Kan ni inget själv kan ni ju börja fråga efter offerter på de hus ni vill bygga hos olika snickare. Att räkna på jobb tar ju tid och kostar pengar så det gäller ju isf att ni är eller iaf framstår som seriösa om ni ska få några svar.

    Någon kanske är beredd att ge ett fast pris men då lägger dom ju in en peng för oförutsedda utgifter i priset. Och det kommer ju mer eller mindre alltid en diskussion ang ÄTO:r efteråt.

    Jag själv är helt övertygad om att jag fick ihop ett hus för 3,5 milj, men då hade jag nog tagit ledigt flera månader och jobbat tillsammans med snickaren.


    Ride it like you stole it
  • Anclo

    Det är just det som är så svårt. Ofta vet man väl inte hur mycket arbete som behöver läggas ned innan man börjat gräva?

    Tomten ligger i ett populärt bostadsområde (alltså borde det inte vara jättesvårt att dra fram vatten och avlopp tänker jag? ) där nuvarande ägare styckat av. Det är alltså för tillfället en stor, helt plan/platt, gräsmatta.

  • Tonårsmamman1

    Har aldrig byggt själv, men känner andra som gjort det. Det spelar ingen roll om de bygg ett dyrt och stort hus eller ett litet och billigt hus, det har ändå alltid  kostat mer än vad de budgeterat för.

  • Anclo

    Jo jag har hört det, haha. Men då är ju frågan om man kan budgetera till 2,5 och sedan lägga 1 miljon till oförutsedda utgifter..

  • Tonårsmamman1
    Anclo skrev 2019-10-28 21:10:28 följande:

    Jo jag har hört det, haha. Men då är ju frågan om man kan budgetera till 2,5 och sedan lägga 1 miljon till oförutsedda utgifter..


    Menar du att ni ska bygga ett hus för 2,5 miljoner istället för 3,5 miljoner?
  • Jordfelsbrytaren

    Glöm inte alla jäkla extra avgifter man kanske inte tänker på..

    Lagfart

    Pantbrev

    Bygglov

    Vattenfalls avgift för inkoppling av el

    Handikapps anpassning av rum

    Gar-bo försäkring

    Besiktningsman

    Tillsynsansvarig

    M.m.m räkna med en hundring extra.

  • Jordfelsbrytaren

    Hur ser tomten ut?

    Husgrund+grov och finplanering av tomten kostade oss cirka 480 tusen vi köpte dock skogstomt med mycket sten och träd vilket såklart kostade.

    Vi byggde 2017 så är insatt o rätt påläst. Svarar gärna på eventuella frågor

  • viktorjohan

    Jag har byggt ett par villor, även om det var länge sen senast. Till vardags jobbar jag som projektledare för komplicerade speciella byggprojekt. Ju bättre projekterat ett bygge är desto bättre blir precisionen på kalkylen. Man kan också göra upphandlingen på olika sätt. Begär man offert på nyckelfärdigt inklusive grundarbeten, anslutningar mm tar man ju naturligtvis mindre risk. Å andra sidan kommer entreprenören ta höjd för oförutsedda kostnader i sånt fall. Jag råder en oerfaren och okunnig köpare att köpa ett så färdigt hus som möjligt. Allt för att undvika obehagliga överraskningar på slutet. Jag tror absolut det går att bygga för 2+3,5 Msek.

  • Studentpappa
    Anclo skrev 2019-10-28 21:04:39 följande:

    Det är just det som är så svårt. Ofta vet man väl inte hur mycket arbete som behöver läggas ned innan man börjat gräva?

    Tomten ligger i ett populärt bostadsområde (alltså borde det inte vara jättesvårt att dra fram vatten och avlopp tänker jag? ) där nuvarande ägare styckat av. Det är alltså för tillfället en stor, helt plan/platt, gräsmatta.


    Marken är ju ofta ganska likt i samma område. Försök ta reda på hur det var för grannarna, hittar ni en byggare som byggt något av husen så vet ju dom. Syrran köpte en tomt i år och där hade man låtit göra en besiktning och varje tomt fick med ett protokoll. Men är det en privat säljare så är väl det säkert inte aktuellt, dom köpte av kommunen.

    Säljs inte tomten med va/el framdraget till tomtgräns? Isf är det ju ingen större sak att dra in det. Även om det inte är gratis.
    Ride it like you stole it
  • Anclo
    Tonårsmamman1 skrev 2019-10-28 21:12:02 följande:

    Menar du att ni ska bygga ett hus för 2,5 miljoner istället för 3,5 miljoner?


    Det jag menade var att 3,5 är maxbudget och oförutsedda avgifter måste vara inkluderat i det. Så i vårt fall kanske det är bättre med att hoppas på en kalkyl som slutar några hundratusen under 3,5 så att vi har råd med det oförutsedda.

    Skulle det sen visa sig att vi faktiskt hamnar under 3,5 tillslut så är väl det en bonus liksom.
  • Anclo
    Jordfelsbrytaren skrev 2019-10-28 21:25:38 följande:

    Hur ser tomten ut?

    Husgrund+grov och finplanering av tomten kostade oss cirka 480 tusen vi köpte dock skogstomt med mycket sten och träd vilket såklart kostade.

    Vi byggde 2017 så är insatt o rätt påläst. Svarar gärna på eventuella frågor


    Tomten ligger i ett populärt bostadsområde (alltså borde det inte vara jättesvårt att dra fram vatten och avlopp tänker jag? ) där nuvarande ägare styckat av. Det är alltså för tillfället en stor, helt plan/platt, gräsmatta.

    Får man fråga vad er slutsumma blev exkl tomt, garage och trädgård etc blev? Alltså summan för enbart markarbete, husbygge, el, tillval etc?
  • Anclo
    viktorjohan skrev 2019-10-28 21:32:00 följande:

    Jag har byggt ett par villor, även om det var länge sen senast. Till vardags jobbar jag som projektledare för komplicerade speciella byggprojekt. Ju bättre projekterat ett bygge är desto bättre blir precisionen på kalkylen. Man kan också göra upphandlingen på olika sätt. Begär man offert på nyckelfärdigt inklusive grundarbeten, anslutningar mm tar man ju naturligtvis mindre risk. Å andra sidan kommer entreprenören ta höjd för oförutsedda kostnader i sånt fall. Jag råder en oerfaren och okunnig köpare att köpa ett så färdigt hus som möjligt. Allt för att undvika obehagliga överraskningar på slutet. Jag tror absolut det går att bygga för 2+3,5 Msek.


    Härligt att du som har koll tror att det skulle kunna funka!
  • Jordfelsbrytaren
    Anclo skrev 2019-10-28 21:55:36 följande:

    Tomten ligger i ett populärt bostadsområde (alltså borde det inte vara jättesvårt att dra fram vatten och avlopp tänker jag? ) där nuvarande ägare styckat av. Det är alltså för tillfället en stor, helt plan/platt, gräsmatta.

    Får man fråga vad er slutsumma blev exkl tomt, garage och trädgård etc blev? Alltså summan för enbart markarbete, husbygge, el, tillval etc?


    Tänkte ni ha bergvärme? Är det inom detaljplanerat område? Vatten och avlopp får du räkna med 150 loppor. Okej platt gräsmatta låter lovande.

    Om du drar av allt du nämnde så cirka 3,4 miljoner pyntade vi. Men då har vi 225 kvm och påkostade badrum m.m vilket har dragit upp kostnaden rejält.

    En fin normalstor villa utan massa extra lull lull kommer du under 3 tror jag. Byggarna tjänar mycket på materialet. Så vi köpte in golv kakel,klinker m.m i egen regi= Stor besparing. Måla kan man göra själv spar väldigt mycket pengar.

    Sen grundregeln sätt er budget och räkna med 10-15% dyrare en ni tror. Ni kommer komma på saker under byggets gång som ni vill ändra det gör nästan alla :). Typ den belysningen är schysst vi byter till den. Den blandaren är förvisso 1500 kr dyrare men vi kör på det.

    Vi vill nog ha marmor i ena badrummet osv osv osv... Helt plötsligt har alla dessa små val under byggets gång gjort bygget 80000kr dyrare. Tro mig väldigt lätt hänt :)

    Så om maxbudget allt inräknat tomt+hus+alla sociala avgifter är 5,5 så budgetera 5,2-5,3 så ni har marginal för oförutsedda utgifter.
  • Studentpappa
    Tonårsmamman1 skrev 2019-10-28 21:08:17 följande:

    Har aldrig byggt själv, men känner andra som gjort det. Det spelar ingen roll om de bygg ett dyrt och stort hus eller ett litet och billigt hus, det har ändå alltid  kostat mer än vad de budgeterat för.


    Jag byggde nytt dubbelgarage i sommar inte riktigt samma kostnad men ändå inte gratis. Budget 410 tkr och verkligt utfall ca 300 tkr, ritade det själv och byggde i lösvirke. Det går att pruta otroligt mycket på material på bygghandlarna om man inte går till Byggmax. Jag blev förvånad faktiskt då snickaren hade räknat på mycket högre materialpris när han lämnade offert.

    Sen tjänar man mycket pengar om man engagerar sig själv och letar. Jag fick 50% på 3st treglas SP-FÖNSTER som jag hittade hos en handlare som var felbeställda men passade mig. Budget fönster + dörr var 20 tkr men landade på 8,5 tkr. I ett husbygge kan man spara mycket pengar på att vara aktiv, jag själv skulle bygga lösvirke inte byggsats. Men jag håller med om att det är svårt oftast att hålla budget i stora projekt och det är ju ett husbygge.

    Jag jobbar som projektledare i stora renoveringar och man missar ju alltid något i projekteringen även om man förbereder sig väl. Men något som minskar felmarginalen är ju att vara förberedd, så är man rookie på husbygge bör man ju läsa på och förbereda sig under en längre tid om budgeten är tight. Att kasta sig in som okunnig är ju som gjort för att det blir mycket överraskningar. Så om du inte redan gjort det TS börja häng på byggahus forum istället för FL. ;)
    Ride it like you stole it
  • Vinterankan
    Anclo skrev 2019-10-28 21:52:56 följande:

    Det jag menade var att 3,5 är maxbudget och oförutsedda avgifter måste vara inkluderat i det. Så i vårt fall kanske det är bättre med att hoppas på en kalkyl som slutar några hundratusen under 3,5 så att vi har råd med det oförutsedda.

    Skulle det sen visa sig att vi faktiskt hamnar under 3,5 tillslut så är väl det en bonus liksom.


    Om ni har rn kalkyl på 3 miljoner inklusive alla avgifter borde ni klara er på 3,5.

    Man kan spara väldigt mycket pengar på att tex göra tomten själv, om entreprenören grovplanerar och ni själva sedan hyr en dumper för att få ut matjorden och sår gräs istället för att rulla kommer ni spara ordentligt med pengar, få precis lika fin gräsmatta (köp bra frön, inte snabbväxande och använd typ 4 ggr så mycket som man ska) och det tar bara några veckor för gräset att växa upp. Sår ni vid valborg har ni en fin matta till midsommar, eller så på hösten (vilket är enklast) så är den fin till våren.
Svar på tråden Bygga nyckelfärdigt för 3,5 miljoner?