• TheeCaat

    När ska jag säga upp mig?

    Har skrivit under kontrakt för nytt jobb. Börjar vid årsskiftet.

    Jag har en månads uppsägningstid så jag ska alltså säga upp mig den sista november.

    Problemet är att det är en månad kvar tills dess och det finns kollegor på nya jobbet som känner mina nuvarande kollegor.

    Jag vill ju att chefen ska höra det från mig, att jag säger upp mig - inte från någon annan.

    Hur ska jag gå till väga, någon som har något bra råd? Glad

  • Svar på tråden När ska jag säga upp mig?
  • CitronTulo

    Men du kan väl prata med din chef om att du har fått nytt jobb och att du kommer att säga upp dig? Bara för att du endast har en månads uppsägningstid så behöver du ju inte vänta med det!
    Tror säkert att din chef skulle uppskatta det! Både att få höra det från dig själv men även i god tid så att de inte planerar med dig nästa år!

  • Anonym (H)

    Jag skulle ha meddelat det på en gång. Dels behöver du då inte oroa dig för att kollegor ska försäga sig och det är även schysst mot chefen så hen kan förbereda sig för din uppsägning med att anställa någon ny.

  • TheeCaat

    Ok, tack! Känns ju mest logiskt. 

    Arbetsgivaren kan inte på något sätt använda det som en anledning till att säga upp mig innan? 

  • JodiBabe

    Det värsta som kan hända är att nuvarande arbetsgivaren inte vill låta dig jobba till årsskiftet. Skönt då med lite ledighet i december. Det är så du får se det. (Även arbetsgivaren har skyldigheter att inte låta dig gå för snabbt om de skulle säga upp dig). Men om du meddelar arbetsgivaren att du gärna jobbar lite längre än en månad, så bör det ju inte vara problem.

    Men varför tror du kollegorna kommer snacka med nuvarande kollegor. Har din nya anställning redan offentliggjorts? 

  • JodiBabe
    TheeCaat skrev 2019-10-29 07:38:29 följande:

    Ok, tack! Känns ju mest logiskt. 

    Arbetsgivaren kan inte på något sätt använda det som en anledning till att säga upp mig innan? 


    Jo det kan dem, men om du gör ett bra jobb och vill stanna längre så varför skulle de?
  • TheeCaat
    JodiBabe skrev 2019-10-29 07:39:58 följande:

    Det värsta som kan hända är att nuvarande arbetsgivaren inte vill låta dig jobba till årsskiftet. Skönt då med lite ledighet i december. Det är så du får se det. (Även arbetsgivaren har skyldigheter att inte låta dig gå för snabbt om de skulle säga upp dig). Men om du meddelar arbetsgivaren att du gärna jobbar lite längre än en månad, så bör det ju inte vara problem.

    Men varför tror du kollegorna kommer snacka med nuvarande kollegor. Har din nya anställning redan offentliggjorts? 


    Dom nya kollegorna har fått tills dig det ja. Vi är bekanta sen innan och vissa har jag även jobbat med tidigare på annan arbetsplats. 

    Därför kan det vara så att det kan komma ut, säger dock inte att det med säkerhet kommer ske :)
  • Erkens mamma
    JodiBabe skrev 2019-10-29 07:40:57 följande:

    Jo det kan dem, men om du gör ett bra jobb och vill stanna längre så varför skulle de?


    Nej de måste ändå ha laga grund för uppsägning för att kunna säga upp dig i så fall. Däremot kan de arbetsbefria dig men då har du fortfarande anställning och lön.
  • Erkens mamma
    TheeCaat skrev 2019-10-29 07:38:29 följande:

    Ok, tack! Känns ju mest logiskt. 

    Arbetsgivaren kan inte på något sätt använda det som en anledning till att säga upp mig innan? 


    Nej det kan de inte. Men arbetsbefria dig kan de göra. Då får du lön och har anställning men behöver inte vara på arbetsplatsen.
  • TheeCaat
    Erkens mamma skrev 2019-10-29 07:53:30 följande:
    Nej det kan de inte. Men arbetsbefria dig kan de göra. Då får du lön och har anställning men behöver inte vara på arbetsplatsen.
    Ok, tack för svar!

    Men eftersom jag inte säger upp mig förrän om en månad så skulle väl eventuell arbetsbefrian inte ske förrän då i så fall? Eller kan dom arbetsbefria innan jag sagt upp mig? Rynkar på näsan

    Tror dock inte det är aktuellt att jag skulle bli arbetsbefriad, men man vet ju aldrig.
  • Queeniee42

    Meddela din chef att du kommer börja en ny tjänst om 2 månader och av den anledningen kommer du att lämna in en uppsägning inom en månad... tror inte att det kommer leda till annat än att du betraktas som schysst som 
    är ute i god tid.

  • TheeCaat

    Uppdatering, har pratat med min chef.

    Behövde tydligen inte berätta.. det hade redan spridit sig. Helt sjukt hur snabbt det går.

    Chefen är förstående men vill helst att jag är kvar.

  • Erkens mamma
    TheeCaat skrev 2019-10-29 08:10:32 följande:

    Ok, tack för svar!

    Men eftersom jag inte säger upp mig förrän om en månad så skulle väl eventuell arbetsbefrian inte ske förrän då i så fall? Eller kan dom arbetsbefria innan jag sagt upp mig? 

    Tror dock inte det är aktuellt att jag skulle bli arbetsbefriad, men man vet ju aldrig.


    Jag tycker att du ska säga upp dig redan nu. Bättre chans för din nuvarande arbetsplats att hitta bra ersättare och schysstare från din sida eftersom du vet att du ska sluta.
  • JodiBabe
    TheeCaat skrev 2019-10-29 08:43:49 följande:

    Uppdatering, har pratat med min chef.

    Behövde tydligen inte berätta.. det hade redan spridit sig. Helt sjukt hur snabbt det går.

    Chefen är förstående men vill helst att jag är kvar.


    vad oseriöst att det sprider sig så snabbt. 

    är det din nya arbetsgivare som har spridit detta? Hur har egentligen dina nya kollegor fått reda på att du ska börja? Sånt brukar man hålla tyst om.

    Bra att du sade till chefen i god tid iaf.
  • TheeCaat
    Erkens mamma skrev 2019-10-29 11:50:08 följande:
    Jag tycker att du ska säga upp dig redan nu. Bättre chans för din nuvarande arbetsplats att hitta bra ersättare och schysstare från din sida eftersom du vet att du ska sluta.
    Jag kommerinte säga upp min nu, utan en månad innan eftersom att jag endast har en månads uppsägningstid.

    Dom vet redan om att jag ska sluta - så dom har två månader på sig att hitta ersättare, förhoppningsvis hittar dom någon snart så jag kan hinna lära upp lite också.
  • Erkens mamma
    TheeCaat skrev 2019-10-30 11:36:09 följande:

    Jag kommerinte säga upp min nu, utan en månad innan eftersom att jag endast har en månads uppsägningstid.

    Dom vet redan om att jag ska sluta - så dom har två månader på sig att hitta ersättare, förhoppningsvis hittar dom någon snart så jag kan hinna lära upp lite också.


    Ja nu vet de ju redan men 1 månad är minsta tiden du måste vara kvar efter du sagt upp dig. Det betyder inte att du måste säga upp dig på dagen en månad innan du tänker sluta.
Svar på tråden När ska jag säga upp mig?