• Anonym (trött­.)
    Tue 29 Oct 2019 13:17
    1829 visningar
    11 svar
    11
    1829

    Åberopa vittnen vid vårdnadstvist, får man neka?

    Hej.

    Jag och min ex går igenom en vårdnadstvist, famlijerrätten har gjort en vårdnadsutredning och nu vill domstolen att vi ska lämna uppgift om bevisning som vi vill åberopa.

    Jag vill vara sakligt och tycker att jag inte vinner på att smutkastad henne, jag vill kalla våra gemensamma vänner vi hade då som vittnen. Många av dem har tagit avstånd från min ex och tycker att hon beter sig konstig, är svårt att samarbeta. Dem har även sagt att när dem träffar henne pratar hon skit om mig  framför barnen. 

     
    Frågan är kan domstolen tvinga dem att vara med i fall att de inte vill?

  • Svar på tråden Åberopa vittnen vid vårdnadstvist, får man neka?
  • Anonym (nja)
    Tue 29 Oct 2019 13:37
    #1

    Jag har bara erfarenhet från en vårdnadstvist, där jag känner ena parten. Den jag känner berättade att motparten ville ta in sin mamma som vittne, men advokaten sa då till min kompis att det var väldigt ovanligt och inte så man brukar göra eftersom det inte ger något, att det blir så uppenbart att man står på endera sidan och domaren kan inte veta om man ljuger eller hittar på. Nu var det inte gemensamma vänner utan just en mamma, så det kanske blir "värre" då, jag vet inte. I det här fallet fick mamman inte ens gå med in i salen, då domaren direkt sa att det inte var aktuellt med henne som vittne. Dessutom, om det enda de har att komma med är att hon snackat skit inför barnen så betyder sånt inte så speciellt mycket i rätten.

    Så, det enda är väl att du faktiskt frågar din advokat. 

  • Tue 29 Oct 2019 13:43
    #2
    Anonym (trött.) skrev 2019-10-29 13:17:56 följande:

    Hej.

    Jag och min ex går igenom en vårdnadstvist, famlijerrätten har gjort en vårdnadsutredning och nu vill domstolen att vi ska lämna uppgift om bevisning som vi vill åberopa.

    Jag vill vara sakligt och tycker att jag inte vinner på att smutkastad henne, jag vill kalla våra gemensamma vänner vi hade då som vittnen. Många av dem har tagit avstånd från min ex och tycker att hon beter sig konstig, är svårt att samarbeta. Dem har även sagt att när dem träffar henne pratar hon skit om mig  framför barnen. 

     
    Frågan är kan domstolen tvinga dem att vara med i fall att de inte vill?


    Rådfråga ditt ombud. Ovilliga vittnen är sällan bra.


  • Anonym (A)
    Tue 29 Oct 2019 13:44
    #3
    +1

    Ja, rådfråga ditt ombud.

  • Anonym (trött­.) Trådstartaren
    Tue 29 Oct 2019 14:45
    #4

    Min ex har tagit precis som ovanstående skriver som vittnen sin mamma, vår egen dotter (förstår inte hur man kan usätta sin egen barn för en som sak), sin arbetskollega så jag har ingen nåning varför och en granne som hörde oss en gång bråka pga min exfru vid förlossningen vägrade ta medicinshjälp så hon hamnade i intensiven, läkarna ville tvingad mig att tacka ja till hjälpen men jag kunden inte göra det pga ville respektera min frus vilja,  hon nästan dog,  jag mådde dålig i flera månader av uplevelsen .. jag var så arg och besviken på henne.  

    Min exfru har även skicka massa med gamla sms från 2012 där vi tjafsar på varandra som bevis??.. hon är endast ute att smutskatsa mig. 

  • Tue 29 Oct 2019 14:48
    #5

    I vårdnadstvisten är det någon av de två parterna som kallar vittnen och ja det kan avböja att komma... ingen skulle kalla ett motsträvigt vittne till en förhandling om man inte på förhand vet vad vittnen kommer säga...

  • Tue 29 Oct 2019 15:17
    #6
    Anonym (trött.) skrev 2019-10-29 14:45:32 följande:

    Min ex har tagit precis som ovanstående skriver som vittnen sin mamma, vår egen dotter (förstår inte hur man kan usätta sin egen barn för en som sak), sin arbetskollega så jag har ingen nåning varför och en granne som hörde oss en gång bråka pga min exfru vid förlossningen vägrade ta medicinshjälp så hon hamnade i intensiven, läkarna ville tvingad mig att tacka ja till hjälpen men jag kunden inte göra det pga ville respektera min frus vilja,  hon nästan dog,  jag mådde dålig i flera månader av uplevelsen .. jag var så arg och besviken på henne.  

    Min exfru har även skicka massa med gamla sms från 2012 där vi tjafsar på varandra som bevis??.. hon är endast ute att smutskatsa mig. 


    Sällan sånt bidrar till beslutet. Stäm av med ditt ombud.


  • Anonym (Indir­ekt, ja)
    Mon 4 Nov 2019 20:59
    #7

    Har "varit med" i en boendetvist där en person blev kallad som vittne mot sin vilja. Hon fick brev från domstolen med informationen att hon fick betala vite på 4000 kr om hon inte medverkade. Så visst kan man avstå, om man har råd och tycker det är värt pengarna...

  • Anonym (Indir­ekt, ja)
    Mon 4 Nov 2019 21:00
    #8

    Har "varit med" i en boendetvist där en person blev kallad som vittne mot sin vilja. Hon fick brev från domstolen med informationen att hon fick betala vite på 4000 kr om hon inte medverkade. Så visst kan man avstå, om man har råd och tycker det är värt pengarna...

  • Anonym (aaa)
    Fri 29 Nov 2019 04:49
    #9

    Stämmer det som vissa skriver, att en förälder till någon av parterna inte får vittna i en vårdnadstvist? Gäller det i så fall om soc är motparten? Undrar bara, för jag blev utredd av soc en gång. Då samtalade socialsekreteraren med mina barns farfar, och han ljög dem skäppan full. (Jag vet fortfarande inte idag hur mycket som han hittade på själv, och hur mycket som min exman i sin tur ljugit för honom.)

    Den "sagan" kom sedan i alla fall med i den slutliga skriftliga utredningen. Det blev aldrig någon LVU-rättegång. Men om det hade blivit det, då hade han inte fått vittna alltså, och socialen hade varit tvungna att ta bort dom sidorna ur utredningen?

  • Anonym (Soc.)
    Fri 29 Nov 2019 05:36
    #10
    Anonym (aaa) skrev 2019-11-29 04:49:46 följande:

    Stämmer det som vissa skriver, att en förälder till någon av parterna inte får vittna i en vårdnadstvist? Gäller det i så fall om soc är motparten? Undrar bara, för jag blev utredd av soc en gång. Då samtalade socialsekreteraren med mina barns farfar, och han ljög dem skäppan full. (Jag vet fortfarande inte idag hur mycket som han hittade på själv, och hur mycket som min exman i sin tur ljugit för honom.)

    Den "sagan" kom sedan i alla fall med i den slutliga skriftliga utredningen. Det blev aldrig någon LVU-rättegång. Men om det hade blivit det, då hade han inte fått vittna alltså, och socialen hade varit tvungna att ta bort dom sidorna ur utredningen?


    Nej inget tas bort ur utredningen.
  • Anonym (aaa)
    Fri 29 Nov 2019 11:47
    #11
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-29 05:36:45 följande:
    Nej inget tas bort ur utredningen.
    Så då hade min ex-svärfars historieberättande ändå kunnat vägas in? Verkar ju konstigt, om en förälder till någon av parterna INTE får vittna i en vanlig vårdnadsrättegång.
Svar på tråden Åberopa vittnen vid vårdnadstvist, får man neka?