• Tue 29 Oct 2019 19:51
    428 visningar
    4 svar
    4
    428

    Extrem trötthet och törst

    Hej allihopa!

    Jag vänder mig nu till er på Familjeliv för att jag behöver hjälp. Har under den senaste veckan upplevt extrem trötthet och sover ca 12-18 h/dygn. Sover på nätterna mellan 6-10 h och är fortfarande extremt trött när jag vaknar. Ibland "vaknar" jag till och orkar göra saker under en kort period men oftast behöver jag sova ett par timmar på eftermiddagen. Att hoppa över dessa sovstunder på eftermiddagen kräver enormt mycket viljekraft och jag känner mig bitvis som en zombie. Jag orkar verkligen ingenting, har svårt att koncentrera mig och känner att jag mer eller mindre sover bort mitt liv.

    Utöver denna sjukliga tröttheten har jag fått en kraftigt ökad törst och kan lätt dricka 5-7 liter/dag. När detta först kom i helgen trodde jag att jag var uttorkad eftersom jag alltid har druckit extremt lite, men nu börjar jag bli orolig när inte törsten ger med sig trots hur mycket jag än dricker. Mitt ökade vätskeintag gör att jag springer på toa betydligt oftare än innan.

    Jag är inte säker på om jag har gått ner i vikt (äger ingen våg), men visst tycker jag att kläder sitter lite lösare än normalt...

    Mina tankar går såklart till diabetes, men om det inte skulle vara diabetes, vad skulle det då kunna vara? Måste erkänna att jag har lite fobi för att ringa vårdcentralen och bli stämplad som någon slags hypokondriker...

    Äter för närvarande Sertralin 100mg/dag och Quetiapin 50mg/dag och har gjort under ett års tid. Har mått oerhört bra på medicinerna och känner mig inte deprimerad. Möjligtvis mer nedstämd för att jag inte har någon ork till att göra någonting.... När jag precis började med medicinerna var jag extremt trött, men det har efterhand blivit mycket bättre och det är bara några enstaka dagar som jag varit extremt trött.

    Ursäkta mitt långa inlägg, men jag är lite smått orolig och känner att jag inte har någon som jag kan prata med om det här. Pojkvännen anser att detta inte är något att oroa sig över eftersom det enligt honom säkert beror på medicinerna eller "att det är den årstiden då man blir extra trött".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-10-29 19:56
    Glömde såklart berätta att jag är normalviktig, väger runt 55 kg och är 165 cm lång. Har under helgen märkt att jag ser betydligt sämre med mina kontaktlinser trots att jag bytte styrka för två månader sen. Samt att jag är 25 år gammal.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-10-29 19:57
    Glömde såklart berätta att jag är normalviktig, väger runt 55 kg och är 165 cm lång. Har under helgen märkt att jag ser betydligt sämre med mina kontaktlinser trots att jag bytte styrka för två månader sen. Samt att jag är 25 år gammal.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-10-29 19:57
    Glömde såklart berätta att jag är normalviktig, väger runt 55 kg och är 165 cm lång. Har under helgen märkt att jag ser betydligt sämre med mina kontaktlinser trots att jag bytte styrka för två månader sen. Samt att jag är 25 år gammal.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-10-29 19:57
    Glömde såklart berätta att jag är normalviktig, väger runt 55 kg och är 165 cm lång. Har under helgen märkt att jag ser betydligt sämre med mina kontaktlinser trots att jag bytte styrka för två månader sen. Samt att jag är 25 år gammal.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-10-29 19:57
    Glömde såklart berätta att jag är normalviktig, väger runt 55 kg och är 165 cm lång. Har under helgen märkt att jag ser betydligt sämre med mina kontaktlinser trots att jag bytte styrka för två månader sen. Samt att jag är 25 år gammal.

  • Svar på tråden Extrem trötthet och törst
  • Tue 29 Oct 2019 20:17
    #1

    Ring 1177, vårdguiden

  • Tue 29 Oct 2019 20:25
    #2

    Jag blev otroligt trött av quentipin, men jag åt högre dos. Men jag vet inte om jag blev mer törstig. Men det blev skillnad då jag slutade med medicinen.

    Det ringer en varningsklocka om diabetes. Både min fd sambo och min nuvarande har diabetes typ1. Båda fick diagnosen i 25 års ålder. Båda trötta och törstiga.

    Gå till hälsocentralen och ta ett sk. Hba1c (långtidsvärde på socker), tycker inte alls det är att vara hypokondriker.

  • Tue 29 Oct 2019 20:30
    #3
    +1

    Du ska omedelbart söka vårt, låter som diabetes.

  • Anonym (Diabe­tes)
    Tue 29 Oct 2019 20:46
    #4

    Gissar också på diabetes.

    Ring 1177, de är utbildade på rådgivning.

Svar på tråden Extrem trötthet och törst