• fiasson

    Alltid igångsättning efter en tidigare igångsättning?

    Hejsan.

    Jag väntar barn nr 4 och är idag 36+4.

    Min äldsta är född v 40+0 8/11 2010. (Son, spontant)

    Nr 2 föddes v 41+2 10/7 2012 (dotter, spontant)

    Nr 3 föddes 42+ 1 13/4 2018 (dotter, igångsättning pga överburen)

    Jag väntar som sagt nr fyra nu och undrar om man alltid efter att varit överburen och blivit igångsatt måste det igen? Ska på bedömning 4/11 för tidigare igångsättning, men jag har så svag tilltro stt något ska bli som jag önskar. Vill såklart det ska starta spontant, men är livrädd för att låta det gå för länge så barnet inte klarar sig.

    Kan man önska att bli igångsatt mellan 39+0 och 40+6?

    Mycket frågor och jag hoppas/önskar att någon varit i situationen som kan ge lite stöd/råd/information.

    Tack!

  • Svar på tråden Alltid igångsättning efter en tidigare igångsättning?
  • Orkide

    Du kan ju säga att i och med senaste nytt angående födslar så vill du bli igångsatt senast v.41. Jag hade absolut inte godtagit en senare igångsättning.

  • druvan52
    fiasson skrev 2019-10-30 07:35:19 följande:

    Hejsan.

    Jag väntar barn nr 4 och är idag 36+4.

    Min äldsta är född v 40+0 8/11 2010. (Son, spontant)

    Nr 2 föddes v 41+2 10/7 2012 (dotter, spontant)

    Nr 3 föddes 42+ 1 13/4 2018 (dotter, igångsättning pga överburen)

    Jag väntar som sagt nr fyra nu och undrar om man alltid efter att varit överburen och blivit igångsatt måste det igen? Ska på bedömning 4/11 för tidigare igångsättning, men jag har så svag tilltro stt något ska bli som jag önskar. Vill såklart det ska starta spontant, men är livrädd för att låta det gå för länge så barnet inte klarar sig.

    Kan man önska att bli igångsatt mellan 39+0 och 40+6?

    Mycket frågor och jag hoppas/önskar att någon varit i situationen som kan ge lite stöd/råd/information.

    Tack!


    Ja önska kan man ju men helst ska man ha något särskilt skäl (typ svår foglossning eller havandeskapsförgiftning, men oro och ångest kan också gå bra). Överburenhet tidigare räcker nog inte. Jag väntar andra barnet och blev lovad igångsättning före BF pga oro, men nu verkar de tveka för de vill gärna att det ska mogna och starta spontant... tänker hur som krävs före v 41 pga nya forskningsrönen...
  • fiasson

    Exakt därför vill jag bli igångsatt. Är livrädd att förlora barnet. Det hände dessutom en familjemedlem och jag vågar inte riskera. Jag måste försöka stå på mig inför läkaren på spec.mödravård som min bm sa till mig..

  • Sodergok

    Man borde också tänka på att igångsättning kan vara en risk i sig. Om tappen inte är mogen kan det bli många ingrepp och interventioner. Oxytocindropp på fullt ös kan ibland bli utgången och det är inte snällt för kroppen. När de väl satt igång dig måste förlossningen avslutas på ett eller annat sätt inom rimlig tid.

    Det låter säkrare att gå på täta kontroller och lita på att kroppen vet när det är dags

Svar på tråden Alltid igångsättning efter en tidigare igångsättning?