• KajsaMia

    Kan inte få barn, stor åldersskillnad i vårt förhållande

    Hej!
    Jag och min sambo vi har försökt att bli gravida i 13 månader nu. Jag har en kort historia bakom mig, nämligen att jag hade missfall när jag var gravid för 5 år sedan. Efter missfallet blev jag jättedeppig, gick ned i vikt mycket osv. Jag hade problem med hälsa, dvs. var farlig underviktig och depression.


    Nu kom jag dock på fötterna igen och jag fixade allt jag kunde (när det gäller psykisk o fysisk hälsa jobb osv) för att vara redo för att få barn :) Problemet är att jag tyvärr inte kan bli gravid. Jag är 28, min sambo är 45 och det är kanske därför vi börjar ha lite bråttom nu. Jag vet att ålderskillnad mellan oss är stor, men det gör inte något för mig, jag undrar dock bara om hans ålder kan ha nån påverkan på hans fertilitet? Är det någon som finns i liknande situation, dvs. stor åldersskillnad och kan inte få barn? 

    Min sambo lever ett friskt liv och lever hälsosam livsstil (precis som jag gör) och dessutom har ett barn från ett tidigare förhållande så jag antar att problemet kan finnas liksom på min sida? Hur länge ska man försöka bara sådär utan något resultat? Vad ska jag göra? Vart ska man vända sig? Vad kan jag förändra i mitt livsstil som på sistone blev nästan helt anpassad efter vår barnlängtan? Ska vara så tacksam för alla tips och för alla historier av folk som är/var i likadan situation.  

  • Svar på tråden Kan inte få barn, stor åldersskillnad i vårt förhållande
  • Jag är bara jag

    Ni kan söka hjälp när ni försökt ett år. Ring gynkliniken bara. Mäns fertilitet dalar inte alls som kvinnors gör så hans ålder i sig är säkerligen inte problemet.

  • Ful Anka

    Att han är 45 har betydelse kan jag säga. Då har i alla fall de goda åren passerat. Jag skulle börja med att han kollar upp kvalitén och antal på sina "killar".


    This is my life and I don't care
  • 2barnsmorsan

    Åldern spelar in i fertiliteten hos män också. Inte att de blir helt sterila men både mängden spermier och kvalitén på spermierna sjunker vilket gör att det kan bli svårare att bli gravid.

    Men har ni försökt i 13 månader så kan ni ju söka för att få göra utredning nu.

  • KajsaMia
    2barnsmorsan skrev 2019-10-30 16:00:56 följande:

    Åldern spelar in i fertiliteten hos män också. Inte att de blir helt sterila men både mängden spermier och kvalitén på spermierna sjunker vilket gör att det kan bli svårare att bli gravid.

    Men har ni försökt i 13 månader så kan ni ju söka för att få göra utredning nu.


    Jag är bara jag skrev 2019-10-30 15:59:39 följande:

    Ni kan söka hjälp när ni försökt ett år. Ring gynkliniken bara. Mäns fertilitet dalar inte alls som kvinnors gör så hans ålder i sig är säkerligen inte problemet.


    Dessa två olika bedömningar gör att jag förtf är osäker angående ålder/fertiliteten relation men ja, kanske är det dags för utredning. Är dock lite bortskrämd av väntetider. Undrar kanske att försöka privat, men hur mycket pengar måste man lägga ut på hela utredningen då?


    Om nån har däremot sin historia med åldersskillnad och problem med att få barn att dela då hör av er också. 

  • DVQ
    Jag är bara jag skrev 2019-10-30 15:59:39 följande:

    Ni kan söka hjälp när ni försökt ett år. Ring gynkliniken bara. Mäns fertilitet dalar inte alls som kvinnors gör så hans ålder i sig är säkerligen inte problemet.


    Inte på samma sätt som kvinnor, nej. Men fertiliteten dalar för män och den börjar dala redan vid 35. Sedan kan många, kanske de flesta, män få barn fortfarande vid 45, men man ska inte ta det för givet.
  • DVQ
    KajsaMia skrev 2019-10-30 16:16:09 följande:

    Dessa två olika bedömningar gör att jag förtf är osäker angående ålder/fertiliteten relation men ja, kanske är det dags för utredning. Är dock lite bortskrämd av väntetider. Undrar kanske att försöka privat, men hur mycket pengar måste man lägga ut på hela utredningen då?

    Om nån har däremot sin historia med åldersskillnad och problem med att få barn att dela då hör av er också. 


    Det behöver inte vara långa väntetider för att få en utredning hos landstinget.

    Om din man skulle ha sämre spermiekvalitet pga ålder (vilket inte behöver vara fallet) tycker jag ändå att chanserna borde öka med ivf så ta kontakt med vården.
  • KajsaMia
    DVQ skrev 2019-10-30 17:48:05 följande:
    Det behöver inte vara långa väntetider för att få en utredning hos landstinget.

    Om din man skulle ha sämre spermiekvalitet pga ålder (vilket inte behöver vara fallet) tycker jag ändå att chanserna borde öka med ivf så ta kontakt med vården.
    Okej vi ska kolla det, tack. Men om de inte hittar nån som helst anledning "hos" oss så betyder det att vi måste försöka vidare själva ändå eller finns det chans för att vi ska remitteras till ivf? 
  • soltroll
    KajsaMia skrev 2019-10-30 16:16:09 följande:

    Dessa två olika bedömningar gör att jag förtf är osäker angående ålder/fertiliteten relation men ja, kanske är det dags för utredning. Är dock lite bortskrämd av väntetider. Undrar kanske att försöka privat, men hur mycket pengar måste man lägga ut på hela utredningen då?

    Om nån har däremot sin historia med åldersskillnad och problem med att få barn att dela då hör av er också. 


    Sök hjälp:)

    Jag och sambon har försökt ett år och ska få hjälp nu. Jag känner igen stressen du känner då vi också har åldersskillnad. Jag är 29 och han 48. Han har två barn sen tidigare. Så nu ska det bli intressant och skönt att få veta om något är fel och i så fall vad.
  • DVQ
    KajsaMia skrev 2019-10-30 22:41:44 följande:

    Okej vi ska kolla det, tack. Men om de inte hittar nån som helst anledning "hos" oss så betyder det att vi måste försöka vidare själva ändå eller finns det chans för att vi ska remitteras till ivf? 


    Vi blev remitterade till ivf trots att de inte hittade något fel. Nu är jag i och för sig över 35 så jag vet inte om det spelade roll.

    Nu hade vi tur och blev gravida på naturlig väg strax efter men annars hade vi fått ivf.
  • KajsaMia
    DVQ skrev 2019-10-30 22:55:11 följande:
    Vi blev remitterade till ivf trots att de inte hittade något fel. Nu är jag i och för sig över 35 så jag vet inte om det spelade roll.

    Nu hade vi tur och blev gravida på naturlig väg strax efter men annars hade vi fått ivf.
    Vilka tester gjorde de då under hela utredningen? Jag tror (är inte säker) att om man är över 35 så får man göra fertilitetsutredning tidigare, men om det påverkar beslutet om remiss för ivf, det vet jag inte. Är glad att ni blev gravida på naturlig väg Hjärta Hade önskat mig detsamma för er så att man slipper all stress med undersökningarna och resultat och så... 
Svar på tråden Kan inte få barn, stor åldersskillnad i vårt förhållande