• moafeliciaa

    Hur ska jag fördela träningen?

    Hej! Jag tränar styrka 4 gånger i veckan fördelat på överkropp och ben/rumpa. 

    Mitt träningsupplägg är att träna måndagar, fredagar, lördagar, söndagar
    Detta pga studier de övriga dagarna. 
    Är detta ett dåligt upplägg? Är det dåligt att det går så många dagar emellan måndagen och fredagen? Måste jag ändra upplägg eller påverkar det resultatet på något sätt?

    Om ni är kunniga får ni gärna ge mig tips på bra träningsprogram för ben/rumpa, gärna övningar som inkluderar fler muskelgrupper samtidigt så att jag inte behöver göra så många övningar. 
    Gärna också tips på antalet reps och set i dessa övningar också. 
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hur ska jag fördela träningen?
  • Anonym (****)

    Finns det inga instruktörer på gymmet som kan hjälpa dig?

    Styrketräning ska man inte träna för tätt, samma muskelgrupper alltså.

  • moafeliciaa
    Anonym (****) skrev 2019-10-30 16:24:03 följande:

    Finns det inga instruktörer på gymmet som kan hjälpa dig?

    Styrketräning ska man inte träna för tätt, samma muskelgrupper alltså.


    Jag vet det, men nu går det väldigt långt mellan första passet och andra.

    Så jag frågar här först.
  • Liberté
    moafeliciaa skrev 2019-10-30 16:50:51 följande:

    Jag vet det, men nu går det väldigt långt mellan första passet och andra.

    Så jag frågar här först.


    Du har egentligen inte långt mellan passen. 4 dagar i rad för sedan vila 3 innan det börjar om. Din kropp räknar inte i veckor utan du tränar fredag, lör, sön och mån sen följer återhämtning det är 4 pass på 7 dagar.
  • moafeliciaa
    Liberté skrev 2019-10-30 16:59:26 följande:

    Du har egentligen inte långt mellan passen. 4 dagar i rad för sedan vila 3 innan det börjar om. Din kropp räknar inte i veckor utan du tränar fredag, lör, sön och mån sen följer återhämtning det är 4 pass på 7 dagar.


    Det är sant...

    tror du att det är ett okej upplägg??
  • Tow2Mater

    Tränar du bara for normal tränings skull helt ok, men tränar du for tävling inom bodybuilding behover du nog justera.

  • Liberté
    moafeliciaa skrev 2019-10-30 17:11:32 följande:

    Det är sant...

    tror du att det är ett okej upplägg??


    Tror inte det är ett problem viktigare är vad du tränar och hur.

    Själv tränar jag ibland 4 dagar i rad halvkropp ser bara till att variera övningarna eller reps. Brukar inte heller träna till failure vilket gör återhämtningen bättre.

    Tror inte du ska ha något problem med upplägget av dagar. Kör på !
  • Deacon

    Träna överkropp/underkropp vartannat pass. Rn normal återhämtningstid för en muskelgrupp är upp till 48 timmar. Inga problem att du har tre vilodagar mellan måndagen o fredagen.

    Vad har du för mål med träningen? Viktnedgång, uppbyggnad eller en kombination? Vill även tillägga att kosten är lika viktig som slitet i gymmet. Sköter du inte kosten får du i bästa fall mediokra resultat.

    Använd sammansatta övningar som involverar många muskelgrupper, e exempelvis knäböjningar. Går du ner djupt tar det mer på rumpan. Andra bra övningar för rumpan är utfall eller Bulgarian squats samt hipthrusters Är du osäker så kolla på Youtube hur de ska utföras.

    Intensiteten i passen är den absolut viktigaste faktorn för det resultat du får (tillsammans med kosten). Du ska inte kunna göra mer än 15 reps per set i någon övning såvida du inte önskar träna mjölksyratåligheten... När du släpper tillbaka vikten (den excentriska fasen) är det viktigt att du gör det långsamt. Det sliter mer på muskelfibrerna och du ökar sedan i styrka när du vilar (om du äter tillräckligt med kalorier och protein).

  • PTEuropaeus
    Deacon skrev 2019-10-30 18:41:04 följande:

    Träna överkropp/underkropp vartannat pass. Rn normal återhämtningstid för en muskelgrupp är upp till 48 timmar. Inga problem att du har tre vilodagar mellan måndagen o fredagen.

    Vad har du för mål med träningen? Viktnedgång, uppbyggnad eller en kombination? Vill även tillägga att kosten är lika viktig som slitet i gymmet. Sköter du inte kosten får du i bästa fall mediokra resultat.

    Använd sammansatta övningar som involverar många muskelgrupper, e exempelvis knäböjningar. Går du ner djupt tar det mer på rumpan. Andra bra övningar för rumpan är utfall eller Bulgarian squats samt hipthrusters Är du osäker så kolla på Youtube hur de ska utföras.

    Intensiteten i passen är den absolut viktigaste faktorn för det resultat du får (tillsammans med kosten). Du ska inte kunna göra mer än 15 reps per set i någon övning såvida du inte önskar träna mjölksyratåligheten... När du släpper tillbaka vikten (den excentriska fasen) är det viktigt att du gör det långsamt. Det sliter mer på muskelfibrerna och du ökar sedan i styrka när du vilar (om du äter tillräckligt med kalorier och protein).


    Rätt bra förklarat. Djupa knäböj är sådär för rumpan men om du lägger till hipthrusters så har du den ultimata mixen för den.

    Att göra fler än 15 rep är helt okej men det är mer psykiskt påfrestande. Mixa gärna med högre/lägre antal repetitioner för benen då dessa innehåller olika muskelfibertyper. Det viktiga är att du siktar emot ett "fail" (då du ej klarar att göra fler) enkelt förklarat. Sedan finns det undantag till reglerna men går ej in på det då det är rätt avancerat. Lycka till!.
Svar på tråden Hur ska jag fördela träningen?