• Nallekatt

    Normal nackspalt: 1,9 ändå DS?

    Hej,

    Fick 1:9 på DS förra veckan och väntar nu svar på NIPT, har googlat en massa men hittar inte mycket information om foster med "normal" nackspalt dvs inte utanför ramen, men ändå fått ett barn med DS eller fått svar på fvp/nipt/mkp som visade på kromosomfel?

    Som rubriken visar hade min bebis 1,9mm och allt såg för övrigt bra ut på UL, det var blodprovet som drog ner.

    Vill inte ha en etisk disskution om Downs syndrom här utan endast erfarenheter/fakta.

    Tack!

  • Svar på tråden Normal nackspalt: 1,9 ändå DS?
  • Nallekatt

    Ingen? :(

    Behöver inte vara förstahandserfarenheter utan vad som, går på nålar här hemma och väntar på nipt.

  • Hawk

    Till att börja med är KUB ett uselt test då det är väldigt otillförlitligt. Till det tråkiga svaret så hade du inte fått 1:9 på DS om inte nånting på KUB indikerade förhöjd risk, så allt förutom NIPT-svaret är vilda gissningar och spekulationer. Samtidigt är det positivt att ingen avvikelse syntes på ultraljudet, eller hur? Med det sagt hoppas jag att NIPT visar på ingen avvikelse.

  • Nallekatt

    Tack för ditt svar.

    Jag ringde till stället jag gjorde kub och kräver mer info, eftersom jag som du känner att det var mest gissningar, enligt sköterskan var det enda som drog ner resultatet ett högt hcg.

    Håller med att UL är positivt, såg exakt ut som det skulle i min vecka enligt BM.

    Det är en extremt stressig situation och vill bara försöka tänka positivt. Tack för att du tog dig tid att svara!

  • FideIi

    Jag är gravid i v 27. På KUBen fick vi lite sämre siffror, troligtvis pga blodprovet och min ålder (38 år) då nackspalten var normal. Vårt ul såg också fint ut. Vi fick liksom ni göra NIPT och vi har befunnit oss i liknande sits som ni. Jag läste MASSOR och fann bla information om att just ett bra ul väger tungt positivt. KUB är bara en sannolikhet, som kan skrämma skiten ur en. Håller tummarna för er!

  • nypan78
    Nallekatt skrev 2019-10-31 21:00:20 följande:

    Tack för ditt svar.

    Jag ringde till stället jag gjorde kub och kräver mer info, eftersom jag som du känner att det var mest gissningar, enligt sköterskan var det enda som drog ner resultatet ett högt hcg.

    Håller med att UL är positivt, såg exakt ut som det skulle i min vecka enligt BM.

    Det är en extremt stressig situation och vill bara försöka tänka positivt. Tack för att du tog dig tid att svara!


    Jag är i samma sits som du, men fick 1:2 risk för DS. Med så hög risk erbjuds egentligen mkt eller fostervattenprov. Gjorde också NIPT först och väntar på svar, men blev så nojjig att jag även gjorde mkt vilket jag erbjöds först. Väntar på det svaret också. Lågt papp-a och högt beta HcG på mig. Extremt orolig. Hur gammal är su? Jag är 40 år så grundrisken var ju redan 1:61
  • Värphönan

    Kub är ju bara en sannolikhet som är ca 80% säker. 


    Så 20% av svaren visar en felaktig sannolikhet, håller tummarna för att allt ser bra ut på Nipt för er.

  • Nallekatt

    Tack för alla era svar!

    Är .väl medveten om att kub bara är.sannorlikhet, men man blir så rädd och skrämd! Klart alla vill att deras barn ska vara friska...

    Nypan78: jag är 29 år så risken var nog inte så stor för mig sen innan,och det var också högt Hcg som drog största lasset enligt sköterskan..

    Borde fått svar på.nipt igår men de ringde aldrig så hoppas att det kommer ett brev/samtal på måndag.

  • Mascaraklumpar

    Jag kan bara föreställa mig hur jobbigt det måste vara att gå omkring och inte veta, och att du försöker hitta något som tyder på det ena eller det andra är inte märkligt alls. Jag hade nog också gjort det. Men förutom nipt och mkp/fvp finns det inget som kan förändra siffrorna. 1:9 är 1:9, oavsett vad anledningen är. Skulle det ha varit så att det endast var blodprovet som spelade roll så skulle du kanske fått 1:2, och skulle det varit så att nackspalten var allt som spelade roll så skulle du kanske fått 1:20 000. Nu avvek blodprovet medan UL var normalt, och då finns det ett stort statistiskt underlag som visar att vid just den kombinationen av värden som du fick så får ett av nio barn ds medan övriga åtta är friska.

    Det positiva är ju att det är nästan 90% chans att barnet är friskt.

Svar på tråden Normal nackspalt: 1,9 ändå DS?