• KajsaLouise

    Graviditetstest - klimakteriet eller gravid?

    Hej! Jag hoppas det finns någon där ute som kan hjälpa mig. Min sambo och jag har genomgått en barnlöshetsutredning och det visade sig att min äggreserv är låg (amh 0.2). Mitt fsh var något förhöjt (15). I övrigt var nog proverna okej. Proverna togs i september. I torsdags var vi på en ivf-klinik. Inför besöket tog jag ett graviditetstest (Tento, testa tidigt som mäter 10mlU). Det visade inget, möjligtvis en svaaaag skugga (noterade denna i efterhand dock så jag vet inte säkert). På ivf-kliniken konstaterades att jag hade ca 2 äggblåsor på varje sida och en slemmhinna som var 13.2mm. Gynekologen sa att det var perfekt för både graviditet och mens. I söndags tog jag ett nytt graviditetstest (tyckte att mensen skulle komma då). Kan tillägga att min mens sällan är regelbunden, jag kan egentligen inte förutspå den alls. Den kommer när den vill. Graviditetstestet i söndags visade i alla fall positivt. Testade även med ett CB digitalt +/- (25mlU). Har därefter testat med fler test och alla blir positiva. Idag tog jag två test hos barnmorskan, ett som mätt 25mlU och ett som mätte väldigt låg nivå (vet ej hur låg). Båda var negativa. Min rädsla är att jag närmar mig klimakteriet. Är 34 år, men det var vad min gynekolog sa. Klimakteriet kan påverka graviditetstesterna och ge missvisande resultat står det i bipackssedeln. Testade med tre olika test nu ikväll, alla var positiva. Nått är ju uppenbarligen fel och jag gissar att det är klimakteriet som spökar. Finns det någon där ute som kan något om detta?? Använder barnmorskan nått specialtest som bara kan mäta graviditets-hcg och inte klimakteri-hcg? Vet någon om hcg-nivån varierar över dagen när man är/närmar sig klimakteriet? Barnmorskan tyckte allt lät konstigt men kunde inget om detta. Fick rådet att sitta lugnt i båten och testa igen om 10 dagar. Har man försökt i 1.5 år och längtat ihjäl sig efter barn i hur många år som helst är till och med 10 dagar en väldigt lång tid...

  • Svar på tråden Graviditetstest - klimakteriet eller gravid?
  • Johanna1986

    Känns ju lite som att de ända settet att veta här e att göra ett ultraljud till om några dagar.... vad säger ivf kliniken?

  • KajsaLouise
    Johanna1986 skrev 2019-10-30 21:05:52 följande:

    Känns ju lite som att de ända settet att veta här e att göra ett ultraljud till om några dagar.... vad säger ivf kliniken?


    IVF-kliniken hade heller aldrig hört talas om att grav.testen kunde visa fel pga klimakteriet. Pratade med en barnmorska då. I övrigt ville de inte/kunde inte hjälpa till... Jag funderar på att ta ett blodprov. Det bör ju kunna visa på hcg-nivån. Förstår inte varför man inte erbjuds det. Skulle jag mot förmodan vara gravid så är det bara i vecka 4+2. Syns nog inget på ett ultraljud än på ett tag. Med min historia är det inte logiskt/rimligt att jag är gravid. Men hoppet lever ju någonstans djupt inne. Det är väldigt frustrerande detta. Tack för ditt svar!
  • Johanna1986
    KajsaLouise skrev 2019-10-30 21:21:17 följande:

    IVF-kliniken hade heller aldrig hört talas om att grav.testen kunde visa fel pga klimakteriet. Pratade med en barnmorska då. I övrigt ville de inte/kunde inte hjälpa till... Jag funderar på att ta ett blodprov. Det bör ju kunna visa på hcg-nivån. Förstår inte varför man inte erbjuds det. Skulle jag mot förmodan vara gravid så är det bara i vecka 4+2. Syns nog inget på ett ultraljud än på ett tag. Med min historia är det inte logiskt/rimligt att jag är gravid. Men hoppet lever ju någonstans djupt inne. Det är väldigt frustrerande detta. Tack för ditt svar!


    Okej, men hur e testerna? Blir de starkare å starkare?
  • KajsaLouise
    Johanna1986 skrev 2019-10-31 06:38:48 följande:

    Okej, men hur e testerna? Blir de starkare å starkare?


    Nu, med morgonurin, var första gången testet blev svagare. Igår hade det stigit. Men eftersom det är svagare idag är jag numera rätt övertygad att det är klimakteriet. Så kan det gå. Tack för dina svar!
Svar på tråden Graviditetstest - klimakteriet eller gravid?