• joffan

    Pormaskar, flottig hud. Bra produkter? Och tips!

    Jag var till en hudterapeut idag och gjorde en hudanalys. Jag har problem med min hy. För det första får jag pormaskar som jag avskyr, får ibland stora finnar som sitter långt under huden, dom mognar lixom aldrig men dom ömmar mycket. Sen är hyn fet.

    Hudterapeuten sa att min hy är så torr att den börjat producera mer fett. Märkte att hon var mer intresserad av att sälja produkter än att faktiskt ge tios. Har redan glömt endel av det hob sa.

    Men hon gav råd om att köpa en ansiktstvätt, ansiktsvatten, dagkräm, nattkräm och cerum. Får ont i magen när jag tänker på priserna. Ska det verkligen behöva kosta en förmögenhet att få hyn att bli bra? Har ni andra några tips? Jag funderar på att vända mig till sjukvården. Jag är 30 år och borde inte ha sådana problem med fet hud, pormaskar och dom besvärliga finnarna (nu får jag inte dom jätteofta)

    Vad tänker ni?

    Jag köpte en ansiktstvätt idag för 280 kr och en dagkräm för 790.

    Ge mig era bästa tips. Vad hob sa så kan man inte bli av med pormaskarna på egen hand. Man behöver gå på ansiktsbehandling typ var tredje månad.

    Vet att en kompis till mig fick penicillin för att bli av med sina problem och för henne hjälpte det mer än alla dyra produkter.

    Viltigt för mig att få fin hy då jag inte använder smink. Tack för tips

  • Svar på tråden Pormaskar, flottig hud. Bra produkter? Och tips!
  • Roxwell

    Jag har samma hudtyp som du. Viktigt att hålla huden fuktig, det stämmer att den producerar fett när den är torr. Jag tvättar ansiktet morgon och kväll och sen tar jag på mandelolja. Billigt och bra, kostar typ 50 spänn

  • Anonym (...)

    Jag skulle strunta i alla dyra produkter och bara smörja in med kokosolja på kvällen innan du går och lägger dig. Kanske tar nån vecka innan det ger resultat men det är värt det. Hade liknade hy som dig innan och nu är den perfekt.

  • Avenia

    Tack vare folk här på fl fick jag inblick i hudvård och jag är så tacksam. Hittar inte min gamla tråd, hade velat tacka alla som gav mig tipsen om Niacinamide och Salicylic Acid. Och märket The Ordinary. Prova The Ordinary som har billiga produkter med dessa ingredienser. Annars finns Paulas Choice 2% BHA liquid som räddat min hy. Den ligger på ca 380 kr men jag brukar slå till när skincity har rea på 25%. Jag är supernöjd.

  • Anonym (Samma)

    Åh jag har haft samma problem!! Är 31 år.

    Sedan i februari har jag haft en serie från forever living och faktiskt har den hjälpt massor!!! Prisvärd och räcker länge. Å innehåller aloe vera.

    Testade olika oljor och sånt innan också men det hjälpte bara en stund och jag upplevde att det även kläggade igen. Porerna. Jag peelar försiktigt ibland och den på med masken i den serie jag har.

    I den serien fick man tvätt, fukt, serum och ansiktsmask man sover med i en nessesär för 945kr och det räcker huuuur länge som helst.

    Säg till om du vill veta mer, vet hur jävligt de känns :(

  • Anonym (Ida)

    I hela mitt vuxna liv har jag haft väldigt flottig hud, stora porer och finnar. Jag insåg att min hud är väldigt känslig för ju mer jag höll på och fixade med starka produkter och peeling, desto mer irriterad, flottig och ful blev huden.

    Så jag bestämde mig för att bara köpa milda, skonsamma produkter på Apoteket och det har gjort STOR skillnad! Min hud är inte alls lika irriterad och fettet är borta.

    Nu använder jag ansiktsrengöring ifrån Lumene eller Cetaphil, dagkräm ifrån Cetaphil och nattkräm ifrån Lumene och min hud är så fin!

  • carlar

    Jag skulle säga att en hudvårdsserie är AO!

    Det är som tandborstning för mig, jätte viktigt om man vill ta vara på sin hud och få den att må bra.

    Viktigast av allt är rengöring och fukt men bästa är helt klart att ha både natt och dagkräm, ögonkräm och rengöring.

    Dag och nattkräm är anpassade för det huden vistas i på dagen vs natten.

    För att fukten ska kunna hjälpa och jobba med huden måste du först få ren huden och få bort de döda hudcellerna, annars kommer du bara att ge de döda hudcellerna vård. Det är bortkastade pengar att bara köra på fukt.

    Själv både använder jag och jobbar med Marykay, älskar dom och det varför jag valde att jobba med dom också. De är milda men effektiva och funkar suveränt med känslig hy. Har flera kunder som själva har Rosacea och psoriasis som fått hjälp med besvären de har.

    Oavsett vad du väljer att använda för produkter så råder jag dig iallafall att köra på en rengöring och fukt om du inte har möjlighet att ha ett helt set.

    Hjälpen ligger i din bas, det hjälper inte att gå på behandling någon gång i veckan utan det är det du gör hemma, morgon och kväll som ändå också påverkar väsentligt.

    Hoppas att det ordnar sig med huden för dig! ????

  • Anonym (Pia)

    Jag har ungefär samma hudproblem som dig. Oljig men samtidigt torr och fnasig hy. Det ändrade sig drastiskt efter att jag började tvätta ansikte med oljor. Jag gör en mix på shea smör, E vitamin olja, kakaosmör och kokosolja. Smälter allt, rör ihop, häller i glasburk och låter stelna. Sen tar jag en liten klick i händerna på kvällen när jag ska tvätta av sminket (allt utan vatten) och smörjer in hela ansiktet. Sen torkar av med tvättduk, sen sköljer med ljummet vatten. Allt smink försvinner, porerna renas, huden blir silkeslen Och fuktad. Olja dras ut av olja. 

    Det finns färdiga sk cleansing balms att köpa men de kan vara väldigt dyra. Mycket billigare att göra själv. 

  • joffan
    Anonym (Pia) skrev 2019-12-23 17:47:22 följande:

    Jag har ungefär samma hudproblem som dig. Oljig men samtidigt torr och fnasig hy. Det ändrade sig drastiskt efter att jag började tvätta ansikte med oljor. Jag gör en mix på shea smör, E vitamin olja, kakaosmör och kokosolja. Smälter allt, rör ihop, häller i glasburk och låter stelna. Sen tar jag en liten klick i händerna på kvällen när jag ska tvätta av sminket (allt utan vatten) och smörjer in hela ansiktet. Sen torkar av med tvättduk, sen sköljer med ljummet vatten. Allt smink försvinner, porerna renas, huden blir silkeslen Och fuktad. Olja dras ut av olja. 

    Det finns färdiga sk cleansing balms att köpa men de kan vara väldigt dyra. Mycket billigare att göra själv. 


    Vad bar du hittat nåt som funkar. Behöver ingen sminkborttagning. Sminkar mig inte.
  • joffan
    Anonym (Pia) skrev 2019-12-23 17:47:22 följande:

    Jag har ungefär samma hudproblem som dig. Oljig men samtidigt torr och fnasig hy. Det ändrade sig drastiskt efter att jag började tvätta ansikte med oljor. Jag gör en mix på shea smör, E vitamin olja, kakaosmör och kokosolja. Smälter allt, rör ihop, häller i glasburk och låter stelna. Sen tar jag en liten klick i händerna på kvällen när jag ska tvätta av sminket (allt utan vatten) och smörjer in hela ansiktet. Sen torkar av med tvättduk, sen sköljer med ljummet vatten. Allt smink försvinner, porerna renas, huden blir silkeslen Och fuktad. Olja dras ut av olja. 

    Det finns färdiga sk cleansing balms att köpa men de kan vara väldigt dyra. Mycket billigare att göra själv. 


    Vad bar du hittat nåt som funkar. Behöver ingen sminkborttagning. Sminkar mig inte.
  • joffan
    Avenia skrev 2019-12-23 19:18:43 följande:

    Hur har det gått?


    Det har gått sådär.

    Jag tvättar ansiltet med ansiktstvål, sen använder ansiktsvatten, cerum, dag eller nattkräm och ögonkräm. 2 gånger i veckan använder jag ansiktsskrubb. Pormaskarna sitter där dom sitter ändå. Mår så dåligt av det. Dom sitter i hela pannan, hakan, näsan och kinderna

    Men hyn är inte lika torr längre och producerar inte massa fetter.
  • Anonym (Pormaskverktyg)
    joffan skrev 2020-01-05 13:38:08 följande:

    Det har gått sådär.

    Jag tvättar ansiltet med ansiktstvål, sen använder ansiktsvatten, cerum, dag eller nattkräm och ögonkräm. 2 gånger i veckan använder jag ansiktsskrubb. Pormaskarna sitter där dom sitter ändå. Mår så dåligt av det. Dom sitter i hela pannan, hakan, näsan och kinderna

    Men hyn är inte lika torr längre och producerar inte massa fetter.


    Pormaskarna måste klämmas ut, använd en sån här:

    fyndiq.se/product/16778350-pormaskverktyg-ta-bort-pormaskar-mins/
  • Avenia
    joffan skrev 2020-01-05 13:38:08 följande:

    Det har gått sådär.

    Jag tvättar ansiltet med ansiktstvål, sen använder ansiktsvatten, cerum, dag eller nattkräm och ögonkräm. 2 gånger i veckan använder jag ansiktsskrubb. Pormaskarna sitter där dom sitter ändå. Mår så dåligt av det. Dom sitter i hela pannan, hakan, näsan och kinderna

    Men hyn är inte lika torr längre och producerar inte massa fetter.


    Har du provat Salicylsyra, dvs BHA?
Svar på tråden Pormaskar, flottig hud. Bra produkter? Och tips!