• Wed 30 Oct 2019 20:49
    4645 visningar
    22 svar
    22
    4645

    Missvisande grav.test pga klimakteriet?

    Hej! Jag hoppas det finns någon där ute som kan hjälpa mig. Min sambo och jag har genomgått en barnlöshetsutredning och det visade sig att min äggreserv är låg (amh 0.2). Mitt fsh var något förhöjt (15). I övrigt var nog proverna okej. Proverna togs i september. I torsdags var vi på en ivf-klinik. Inför besöket tog jag ett graviditetstest (Tento, testa tidigt som mäter 10mlU). Det visade inget, möjligtvis en svaaaag skugga (noterade denna i efterhand dock så jag vet inte säkert). På ivf-kliniken konstaterades att jag hade ca 2 äggblåsor på varje sida och en slemmhinna som var 13.2mm. Gynekologen sa att det var perfekt för både graviditet och mens. I söndags tog jag ett nytt graviditetstest (tyckte att mensen skulle komma då). Kan tillägga att min mens sällan är regelbunden, jag kan egentligen inte förutspå den alls. Den kommer när den vill. Graviditetstestet i söndags visade i alla fall positivt. Testade även med ett CB digitalt +/- (25mlU) som var positivt. Har därefter testat med fler test och alla blir positiva. Idag tog jag två test hos barnmorskan, ett som mätte 25mlU och ett som mätte väldigt låg nivå (vet ej hur låg). Båda var negativa. Min rädsla är att jag närmar mig klimakteriet. Är 34 år, men det var vad min gynekolog sa kommer ske. Han visste dock inte när; "idag, imorgon eller om ett halvår", sa han. Klimakteriet kan påverka graviditetstesterna och ge missvisande resultat står det i bipackssedeln. Testade med tre olika test nu ikväll efter besöket hos barnmorskan, alla var positiva (två mätte från 25 mlU, ett från 10 mlU). Nått är ju uppenbarligen fel och jag gissar att det är klimakteriet som spökar. Finns det någon där ute som kan något om detta?? Använder barnmorskan nått specialtest som bara kan mäta graviditets-hcg och inte klimakteri-hcg? Vet någon om hcg-nivån varierar över dagen när man är i/närmar sig klimakteriet? Barnmorskan tyckte allt lät konstigt men kunde inget om detta. Fick rådet att sitta lugnt i båten och testa igen om 10 dagar. Har man försökt i 1.5 år och längtat ihjäl sig efter barn i hur många år som helst är till och med 10 dagar en väldigt lång tid...

  • Svar på tråden Missvisande grav.test pga klimakteriet?
  • Wed 30 Oct 2019 21:24
    #1

    Vad säger ivf kliniken? Blir testerna starkare och starkare eller håller den samma styrka på testerna? Känns ju som ett ultraljud e de lättaste sättet att se ifall de e en graviditet eller inte! De kan ju också kolla din hcg på blodprov vid typ tre tillfällen och se ifall de stiger eller inte.

  • Wed 30 Oct 2019 21:45
    #2
    Johanna1986 skrev 2019-10-30 21:24:22 följande:

    Vad säger ivf kliniken? Blir testerna starkare och starkare eller håller den samma styrka på testerna? Känns ju som ett ultraljud e de lättaste sättet att se ifall de e en graviditet eller inte! De kan ju också kolla din hcg på blodprov vid typ tre tillfällen och se ifall de stiger eller inte.


    Hej! Såg nu att du svarat här också. Jag lade inlägget i två forum för att hitta någon som kanske kunde komma med råd. Ivf-kliniken säger inte mer än att de är förvånade över att klimakteriet kan ge missvisande tester, men så står det faktiskt på bipackssedeln. Det uttrycks på olika sätt dock. Fick aldrig prata med gynekologen men en barnmorska/sjuksköterska. De kunde inte hjälpa mig iaf. Testet från Tento idag är starkare än det från i söndags. De andra testen kan jag inte ännu mäta någon skillnad på. Om det mot förmodan skulle vara en graviditet så är den väldigt ny, kanske v 4+2. Så ultraljud kanske inte ger så mkt men blodprov har jag funderat på. Blev inte erbjuden det så jag får söka upp någon som gör det! Tack för ditt svar!
  • Wed 30 Oct 2019 22:06
    #3
    KajsaLouise skrev 2019-10-30 21:45:18 följande:

    Hej! Såg nu att du svarat här också. Jag lade inlägget i två forum för att hitta någon som kanske kunde komma med råd. Ivf-kliniken säger inte mer än att de är förvånade över att klimakteriet kan ge missvisande tester, men så står det faktiskt på bipackssedeln. Det uttrycks på olika sätt dock. Fick aldrig prata med gynekologen men en barnmorska/sjuksköterska. De kunde inte hjälpa mig iaf. Testet från Tento idag är starkare än det från i söndags. De andra testen kan jag inte ännu mäta någon skillnad på. Om det mot förmodan skulle vara en graviditet så är den väldigt ny, kanske v 4+2. Så ultraljud kanske inte ger så mkt men blodprov har jag funderat på. Blev inte erbjuden det så jag får söka upp någon som gör det! Tack för ditt svar!


    Om du inte får hjälp med blodprover via tex din vårdcentral, så kan man fixa det själv.

    Man kan köpa blodprovsremisser och betala själv för tex hcg (Graviditetstest via blodprov) genom werlabs.se och Blodkollen.se Jag har själv tagit hcgprover och andra prover genom Werlabs flera gånger. Kolla under Provtagningsställen på deras hemsidor om de har lokaler i din närhet.
  • Thu 31 Oct 2019 07:13
    #4
    UndrandeSökare skrev 2019-10-30 22:06:32 följande:

    Om du inte får hjälp med blodprover via tex din vårdcentral, så kan man fixa det själv.

    Man kan köpa blodprovsremisser och betala själv för tex hcg (Graviditetstest via blodprov) genom werlabs.se och Blodkollen.se Jag har själv tagit hcgprover och andra prover genom Werlabs flera gånger. Kolla under Provtagningsställen på deras hemsidor om de har lokaler i din närhet.


    Yes, kanon! Tack!
  • Thu 31 Oct 2019 15:42
    #5

    Har inte läst svaren men har varit i klimakteriet sedan flera år (är 40 nu). Aldrig fått falskt positivt pga det. Däremot funkar inte ägglossningestest när man är i förklimakteriet.. då LH hormonet är konstant högt för de flesta. HCG ska inte utsöndras pga klimakteriet.... Jag tror du är gravid!

  • Thu 31 Oct 2019 15:42
    #6

    Har inte läst svaren men har varit i klimakteriet sedan flera år (är 40 nu). Aldrig fått falskt positivt pga det. Däremot funkar inte ägglossningestest när man är i förklimakteriet.. då LH hormonet är konstant högt för de flesta. HCG ska inte utsöndras pga klimakteriet.... Jag tror du är gravid!

  • Thu 31 Oct 2019 16:16
    #7
    KajsaLouise skrev 2019-10-31 07:13:07 följande:
    Yes, kanon! Tack!
    Testat med digital CB? Med veckorindikator? Då kan du sedan också se stegringen.
    1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - 0 befruktades -- IVF 2: 4 ägg - ICSI - ?
  • Thu 31 Oct 2019 17:43
    #8
    Snurranfian skrev 2019-10-31 15:42:57 följande:

    Har inte läst svaren men har varit i klimakteriet sedan flera år (är 40 nu). Aldrig fått falskt positivt pga det. Däremot funkar inte ägglossningestest när man är i förklimakteriet.. då LH hormonet är konstant högt för de flesta. HCG ska inte utsöndras pga klimakteriet.... Jag tror du är gravid!


    Det kanske inte händer så ofta att det blir missvisande, men om man googlar på det så finns det studier som är gjorda (inte i Sverige) på detta. En kvinna i klimakteriet utsöndrar enligt dem ett förhöjt hcg, men det behöver inte vara så högt så det ger utslag. Såvitt jag kunnat läsa mig till har en fertil, icke-gravid kvinna mindre än 5hcg i kroppen. En kvinna i klimakteriet kan ligga högre men hur mkt högre är osäkert. Jag hoppas givetvis att du har rätt :) Men utifrån allt vad läkarna sagt så känns det mer troligt att det är klimakteriet. Läser man på grav.testens info varnar de också just för att klimakteriet kan ge missvisande tester. Men ingen i hela världen hade varit gladare än jag om det var en bebis! Tidigare har jag aldrig fått utslag på nått grav.test. Tog inget ägglossningsstest denna månaden, men har tidigare månader fått lite blandade resultat på dem men ofta inte fullt utslag hela tiden.
  • Thu 31 Oct 2019 17:44
    #9
    Limarie skrev 2019-10-31 16:16:09 följande:

    Testat med digital CB? Med veckorindikator? Då kan du sedan också se stegringen.


    Ja, jag har testat. Fick gravid 1-2 senast igår. Får se om det ökar till nästa vecka. Annars är det väl ganska givet vad svaret är, antar jag...
  • Sat 16 Nov 2019 14:26
    #10
    KajsaLouise skrev 2019-10-31 17:44:18 följande:

    Ja, jag har testat. Fick gravid 1-2 senast igår. Får se om det ökar till nästa vecka. Annars är det väl ganska givet vad svaret är, antar jag...


    Hur har det gått för dig? Har hcg ökat?
Svar på tråden Missvisande grav.test pga klimakteriet?