• Amidina

    Vi som siktar på JUL-PLUS 2019!

    Här sitter jag på dag 2 efter ett troligt tidigt missfall, och känner att jag behöver nog vila en cykel och låta kroppen (och knoppen) återhämta sig. Vill vara i absolut bästa form inför en eventuell graviditet och just nu känner jag mig allt annat än redo.
    Så! Med en snabb koll i kalendern så ser jag att BIM för december är i juldagarna, och det känns som en bra plan att sikta på, och försöka få till den utan tvekan bästa julklappen som finns - ett plus!
    Vet att jag är *lite* tidigt ute, men kan de sälja julmust i augusti så kan jag planera julbebis i slutet på oktober. Tomte

    Ni är välkomna att ansluta er när och om ni vill, här siktar vi på plus i december/kring jul! GravidHjärta

  • Svar på tråden Vi som siktar på JUL-PLUS 2019!
  • Amidina

    Lite kort om mig då, jag är 34 och gift med en man på 38. Vi har försökt bli gravida utan något som helst resultat i ungefär 2 år. 
    Var på utredning i början på året där det visade sig att jag har mild endometrios (en cysta och en liten härd), ett myom, bakåtlutad livmoder och äggstockar som gömmer sig vid ryggen bakom/under livmodern (jag räknas trots detta som "normal" och anses inte ha några problem med fertiliteten).
    Min man hade nedsatt spermiekvalitet och en pågående infektion i kroppen, och vi fick en remiss till IVF i Malmö.

    Eftersom det tog rätt lång tid att få komma till Malmö så passade vi på att förändra vår livsstil under tiden, min man slutade snusa, började träna, vi började båda med tillskott (efter blodprov och hjälp från proffs) och drog ner på stressen rejält.
    Nu i slutet på sommaren fick vi äntligen komma in till RMC och vi bad då att få lämna nya spermaprover för att se om den nya levnaden gjort någon nytta, och se på fasen! Min karls simmare räknas helt plötsligt som normala igen (och var dessutom 3ggr så många!). Solig 
    Så vi valde att avvakta med IVF, ska försöka själva året ut med äl-test och koll på både temp och fertilt sekret så att vi absolut inte kan missa ägglossningen.
    Funkar inte det så ska vi se om vi kan få en insemination nästa år eftersom vi numera uppfyller alla kraven för det.

  • Kafija24

    Hej

    Jag är samma ålder som du och din man.

    Vill lite berätta om vårt kämpande tid att bli föredrar :)

    I början 2019 vi fick tid att börja med ivf men pågrund av semester och bröllop vi avbokade, tänkte vi kör 6 mån själv med hjälp av letrazol, vi likades bli gravida men tyvärr fick i vecka 7 utomkved och operera bort båda äggledare :( nu vart sista hopp är ivf

    Hoppas att vi ska börja med ivf snart :)

    Lycka till :)

    Kram

    Hoppas ni förstör vad jag skriver, jag är inte så duktig att skriva på svenska :)

  • Amidina
    Kafija24 skrev 2019-10-31 17:12:39 följande:

    Hej

    Jag är samma ålder som du och din man.

    Vill lite berätta om vårt kämpande tid att bli föredrar :)

    I början 2019 vi fick tid att börja med ivf men pågrund av semester och bröllop vi avbokade, tänkte vi kör 6 mån själv med hjälp av letrazol, vi likades bli gravida men tyvärr fick i vecka 7 utomkved och operera bort båda äggledare :( nu vart sista hopp är ivf

    Hoppas att vi ska börja med ivf snart :)

    Lycka till :)

    Kram

    Hoppas ni förstör vad jag skriver, jag är inte så duktig att skriva på svenska :)


    Hej!
    Beklagar verkligen det som hänt dig/er, det måste varit fruktansvärt jobbigt. :(
    IVF är verkligen fantastiskt att det finns, att man kan få tillbaka en chans liksom.

    Jag fick också testa Letrozol förra året, men jag mådde så hemskt dåligt på den så jag var tvungen att sluta. Fick dessutom en sprucken cysta och hamnade på akuten, så det funkade inte alls för mig.

    Vet du när ni ska få komma in och börja med IVF?
    Jättestort lycka till för er med!! {#emotions_dlg.flower}
  • Kafija24

    Jag var opererat 23/10 så måste vänta tills sjukhus ska skicka alla papper till min privata läkare och då hon ska ta vidare.

    Måste vänta tip 14 dag om sjukhus är inte än skickat papper du måste jag ringa igen.

    Jag hoppas att detta ska gå fört pågrund att vi behöver ingen utredning varför vi kan inte ha barn ....

    hoppas hoppas :)

  • Kafija24

    Jag var opererat 23/10 så måste vänta tills sjukhus ska skicka alla papper till min privata läkare och då hon ska ta vidare.

    Måste vänta tip 14 dag om sjukhus är inte än skickat papper du måste jag ringa igen.

    Jag hoppas att detta ska gå fört pågrund att vi behöver ingen utredning varför vi kan inte ha barn ....

    hoppas hoppas :)

  • Amidina
    Kafija24 skrev 2019-11-01 10:08:11 följande:

    Jag var opererat 23/10 så måste vänta tills sjukhus ska skicka alla papper till min privata läkare och då hon ska ta vidare.

    Måste vänta tip 14 dag om sjukhus är inte än skickat papper du måste jag ringa igen.

    Jag hoppas att detta ska gå fört pågrund att vi behöver ingen utredning varför vi kan inte ha barn ....

    hoppas hoppas :)


    Jaa, hoppas för oss båda här med! Hjärta
  • Anonym (Sanna)

    Jag hoppas på plus till jul eller ännu hellre redan 1 december då jag har bim. Vi har försökt i tre år. Jag har varit på utredning som visade att allt såg bra ut, inga myom eller polyper men problemet är min ålder och att äggen blir allt färre. Jag är över 40 så det är ju tyvärr inte så konstigt. Vi borde gå vidare till ivf men har inte riktigt råd så hoppas på att vi forsätter själva och hoppas vi träffar guldägget.

  • Amidina
    Anonym (Sanna) skrev 2019-11-10 19:44:19 följande:

    Jag hoppas på plus till jul eller ännu hellre redan 1 december då jag har bim. Vi har försökt i tre år. Jag har varit på utredning som visade att allt såg bra ut, inga myom eller polyper men problemet är min ålder och att äggen blir allt färre. Jag är över 40 så det är ju tyvärr inte så konstigt. Vi borde gå vidare till ivf men har inte riktigt råd så hoppas på att vi forsätter själva och hoppas vi träffar guldägget.


    Hej Sanna! Hela december är ju överlag rätt julig med advent och så, så det räknas som ett julplus i början med tycker jag. ;)
    Har ni fått gjort någon IVF tidigare eller varför måste ni betala själv nu? Det må vara svårare att bli gravid efter 40, men hoppet vill jag påstå är långt från ute! Har ni några barn sen tidigare?

    Vi har försökt i lite mer än 2år nu, inte ett enda plus. Men jag är en kvinna med en plan, och kunde vi nästan tredubbla makens spermier så måste det gå att få till en lyckad befruktning och implantation också, med lite tricks! Cool
  • Anonym (Sanna)

    En plan låter bra Amidina.

    Min man äter lite extra zink och selen som ska vara bra. Det kan ju vara hans spermier som är slöa också.

    Vi har barn sen tidigare så därför måste vi göra privat-ivf.

Svar på tråden Vi som siktar på JUL-PLUS 2019!