• crazycatlady420

    föräldrar som tränger sig på!!

    Hejsan alla. Jag undrar om jag överreagerar, såhär ligger det till:


    Jag har flyttat till en etta på 25 i lund, där jag pluggar. Nu tänker mina föräldrar komma på besök, och inför det besöket kräver dom att få sova i min lägenhet och att jag ska flytta till min flickvän som bor mycket mer "off" än vad jag gör, dessutom försvårar det min vardag då kollektivtraffiken är sämre åt det hållet. Jag kan inte förklara varför men jag vill verkligen inte att dom ska bo i min lägenhet, det känns väldigt konstigt. Vi har aldrig varit nära och jag kan inte förklara varför men jag känner att det skaver. Mina föräldrar har råd att ta in på hotell. Överdriver jag?? 

  • Svar på tråden föräldrar som tränger sig på!!
  • Akira Öken
    crazycatlady420 skrev 2019-11-01 03:04:04 följande:

    Hejsan alla. Jag undrar om jag överreagerar, såhär ligger det till:

    Jag har flyttat till en etta på 25 i lund, där jag pluggar. Nu tänker mina föräldrar komma på besök, och inför det besöket kräver dom att få sova i min lägenhet och att jag ska flytta till min flickvän som bor mycket mer "off" än vad jag gör, dessutom försvårar det min vardag då kollektivtraffiken är sämre åt det hållet. Jag kan inte förklara varför men jag vill verkligen inte att dom ska bo i min lägenhet, det känns väldigt konstigt. Vi har aldrig varit nära och jag kan inte förklara varför men jag känner att det skaver. Mina föräldrar har råd att ta in på hotell. Överdriver jag?? 


    Säg nej bara. Du bestämmer själv över din bostad.
  • myskmalva

    Kommer de för att ni vill träffas eller vill de bara semestra i Skåne och bo billigt? I det senare fallet har du verkligen ingen skyldighet att låta dem använda din lägenhet. Om du gärna vill att de kommer så är det däremot läge att visa lite gästfrihet.

  • Tomelilla15

    Det finns väl bara två alternativ jag kommer på. Antingen får du bara säga som det är att du själv vill bo kvar och att det inte passar att de bor där av olika skäl. Eller så får du vara smidig och säga att du hörde att grannen skulle ha fest samma dag och att det ju inte blir kul för dem så därför har du bokat in dem på hotell som du betalar åt dem, som en liten gåva från dig. Kanske känner de ändå att de då vill betala sitt hotellrum själva när de vet att du inte har så mycket pengar (gissar jag).

  • Kusinen

    Varför kan inte alla bo i lägenheten? Jag tycker att det är jättemärkkigt att kräva/förvänta sig att du ska bo någon annanstans under deras besök? Är de inte där för att besöka dig?

    När mina föräldrar besökt mig genom åren har det alltid varit självklart (från båda håll) att de ska bo hos mig, tillsammans med mig. Så för mig är det den självklara lösningen. Om de inte vill det får de boka vandrarhem eller nåt tycker jag. Om ni står varandra nära borde du kunna säga vad du tycker men om inte kan du ju säga att flickvännen har tenta/besök eller liknande så att du jnte får bo där.

  • erikaABC

    Har dina föräldrar alltid varit oförskämda ? Eller är det ett hjärnsläpp?
    Du får säga till dina föräldrar att du tänker bo i din egen lägenhet.

  • erikaABC

    Har dina föräldrar alltid varit oförskämda ? Eller är det ett hjärnsläpp?
    Du får säga till dina föräldrar att du tänker bo i din egen lägenhet.

  • AniieeHär
    Kusinen skrev 2019-11-01 06:00:05 följande:

    Varför kan inte alla bo i lägenheten? Jag tycker att det är jättemärkkigt att kräva/förvänta sig att du ska bo någon annanstans under deras besök? Är de inte där för att besöka dig?

    När mina föräldrar besökt mig genom åren har det alltid varit självklart (från båda håll) att de ska bo hos mig, tillsammans med mig. Så för mig är det den självklara lösningen. Om de inte vill det får de boka vandrarhem eller nåt tycker jag. Om ni står varandra nära borde du kunna säga vad du tycker men om inte kan du ju säga att flickvännen har tenta/besök eller liknande så att du jnte får bo där.


    På 25 kvadrat? Hur lyckades ni med det?
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • crazycatlady420
    erikaABC skrev 2019-11-01 20:55:17 följande:

    Har dina föräldrar alltid varit oförskämda ? Eller är det ett hjärnsläpp?
    Du får säga till dina föräldrar att du tänker bo i din egen lägenhet.


    dom har alltid varit extremt kontrollerande över mig och nu känns det så fel när jag är "fri" att dom ska kunna bestämma var jag ska bo osv
  • crazycatlady420
    myskmalva skrev 2019-11-01 05:15:08 följande:

    Kommer de för att ni vill träffas eller vill de bara semestra i Skåne och bo billigt? I det senare fallet har du verkligen ingen skyldighet att låta dem använda din lägenhet. Om du gärna vill att de kommer så är det däremot läge att visa lite gästfrihet.


    Nä det är bara i syfte för att besöka mig. 
  • Kusinen
    AniieeHär skrev 2019-11-02 00:50:27 följande:

    På 25 kvadrat? Hur lyckades ni med det?


    Det missade jag. Min första egna lägenhet var större än så (studentrum hade jag inte besök av föräldrar i) De har dock hälsat på flera gånger när jag bodde i en etta, men den var som sagt större.

    Men det går väl att lägga madrasser på golvet åt föräldrarna (de får väl ta med luftmadrasser eller nåt) och vill de inte det får de bo nån annanstans.

    Om det var för litet skulle jag personligen bott över hos kompis över natten så att mina föräldrar kunnat bo hos mig, det hade varit självklart för mig. Däremot har vi ju en bra relation och mina föräldrar kräver aldrig något som ts föräldrar gör, så det är ju en stor skillnad. De verkar ju vara rätt oförskämda. Dessutom funkar ju inte det för ts och då ska han förstås säga det.

    Jag tycker som sagt att det är fräckt att kräva att ts ska bo nån annanstans. Fråga snällt tycker jag är ok men ts ska givetvis säga nej om det inte funkar.
  • Tomelilla15
    crazycatlady420 skrev 2019-11-02 01:56:31 följande:

    Nä det är bara i syfte för att besöka mig. 


    Kan du tänka dig att ljuga för dem? Säg att det blivit vattenläcka i tjejens lägenhet och att hon och du måste bo i din lägenhet. Jag har redan skrivit att jag tycker du kan uttrycka det som att du är snäll mot dem och bjuder på hotell. Då slipper du ju dem och det blir ingen konflikt. Vad tyckte du om det rådet?

    Kan du ge lite mer bakgrund. Är detta en kulturell grej där de vill bo hos dig som en ett sätt att kontrollera dig? Om argumentet är att de vill umgås med dig så gör det ju ingen skillnad om de bor på hotell eller i din lgh för ni bor ju ändå inte på samma ställe.
  • myskmalva
    crazycatlady420 skrev 2019-11-02 01:56:31 följande:
    Nä det är bara i syfte för att besöka mig. 

    Vill du att de kommer?
  • crazycatlady420
    Tomelilla15 skrev 2019-11-02 06:27:09 följande:
    Kan du tänka dig att ljuga för dem? Säg att det blivit vattenläcka i tjejens lägenhet och att hon och du måste bo i din lägenhet. Jag har redan skrivit att jag tycker du kan uttrycka det som att du är snäll mot dem och bjuder på hotell. Då slipper du ju dem och det blir ingen konflikt. Vad tyckte du om det rådet?

    Kan du ge lite mer bakgrund. Är detta en kulturell grej där de vill bo hos dig som en ett sätt att kontrollera dig? Om argumentet är att de vill umgås med dig så gör det ju ingen skillnad om de bor på hotell eller i din lgh för ni bor ju ändå inte på samma ställe.
    nä kultturell är det inte vad jag vet iaf, vi är "traditionella" svenskar haha
    ja jag kan tänka mig att ljuga men det är ju jobbigt om det kommer fram sen...
  • erikaABC
    crazycatlady420 skrev 2019-11-02 01:55:33 följande:
    dom har alltid varit extremt kontrollerande över mig och nu känns det så fel när jag är "fri" att dom ska kunna bestämma var jag ska bo osv
    Ok, dags att säga ifrån. Tyvärr kommer det inte att gå utan att du gör dem besvikna. Men du måste göra det förr eller senare och det brukar inte bli lättare att skjuta upp-
    Var så neutral och lugn du kan. Konstatera att de inte kan bo i din lilla lägenhet, det blr för trångt- Du kommer inte att flytta för att de ska bo där. Ge dig inte in i förklaringar om varför. Upprepa lugnt ditt budskap, "nej, det är inte möjligt". Föreslå att de tar in på vandrarhem eller ange när du kommer och hälsar på dem.

  • Litorina

    Det låter lite som att det är nu du visar att du blivit vuxen och bestämmer i ditt eget hem. Förklara vänligt att du inte gillar idén och att du vill att de bor någon annanstans. Kanske kan du tipsa om ngt bra i närheten av din bostad, om det finns. Berätta om det här med bussarna också - att det blir krångligt för dig.

    Vissa föräldrar behöver en knuff för att fatta att deras barn blivit vuxna. Gör du det nu kan du slippa problem i framtiden som annars kan uppstå om du flyttar ihop med någon eller får barn tex. Det kan vara rätt jobbigt att vara flickvän till någon vara föräldrar inte släppt taget.

  • Bibbidi
    AniieeHär skrev 2019-11-02 00:50:27 följande:
    På 25 kvadrat? Hur lyckades ni med det?
    Det är väl inte så svårt? Min första "lägenhet" var mindre än det. Det var ett rum i en studentkorridor, när mina föräldrar besökte mig sov de en på soffan jag hade och den andra på en uppblåsbar madrass. Det var trångt, väldigt trångt, men det gick. I rummet var vi ju bara på kvällen när vi skulle sova. Annars var vi i det gemensamma köket för att laga mat eller så var vi ute på stan och åt mat / hade utflykter. 

    25 kvadrat är inga problem för att sova över en natt TS, men du ska inte behöva flytta ut för det! De får sova på uppblåsbara madrasser som de själva får ta med sig. Annars får de ta in på hotell.
  • Litorina
    Bibbidi skrev 2019-11-02 18:55:36 följande:

    Det är väl inte så svårt? Min första "lägenhet" var mindre än det. Det var ett rum i en studentkorridor, när mina föräldrar besökte mig sov de en på soffan jag hade och den andra på en uppblåsbar madrass. Det var trångt, väldigt trångt, men det gick. I rummet var vi ju bara på kvällen när vi skulle sova. Annars var vi i det gemensamma köket för att laga mat eller så var vi ute på stan och åt mat / hade utflykter. 

    25 kvadrat är inga problem för att sova över en natt TS, men du ska inte behöva flytta ut för det! De får sova på uppblåsbara madrasser som de själva får ta med sig. Annars får de ta in på hotell.


    Om det finns hjärterum finns det såklart stjärterum, men det verkar inte finnas oändligt av det förstnämnda i det här fallet.
Svar på tråden föräldrar som tränger sig på!!