• Fri 1 Nov 2019 09:10
    905 visningar
    9 svar
    9
    905

    Uppsagd men inga papper?

    Jag ville testa ett nytt jobb. Fick besök att jag kunde börja det nya jobbet efter en månad. Jag nämnde aldrig att jag ville säga upp mig utan testa ett nytt jobb alltså.

    Dagen kom och jag började på det nya (som inte var inom samma) då jag vet att är man undersköterska kan det vara svårt att få testa ett sånt jobb någon annanstans. Det nya jobbet gav mig inte det jag blivit lovad så efter 5 dagar gick jag tillbaka till där jag haft min fasta tjänst. Dom skulle försöka öppna upp ärendet igen och att det kunde ta upp till en vecka. Frågade om jag kunde skriva in mig i någon vikariepool då dagarna tickade iväg utan inkomst. Fick till svar att lugna mig. Jag ringde fler gånger under 2,5 vecka. En dag trillade lönespecen ner från mitt första ställe och den stämde inte. Ringde löner och dom säger att jag är uppsagd? Ringer chefen och ja, han säger att jag har sagt upp mig. Jag har inte skrivit på några papper och eftersom jag fick gå efter 1 månad istället för 3 som alla andra tog jag för givet att det var en tjänstledighet. Jag hade självklart reagerat om det stått uppsägning på papperen och inte skrivit på.

    Summan av allt är att jag gått hemma i flera veckor utan ersättning eller stämpling. Egentligen har jag alltså kvar min fasta tjänst men får inte jobba? Varför säger inte dom från dag 1 när jag kommer in att jag är uppsagd och får jobba i vilken vikariepool jag vill? Facket verkar inte så lättsamma. Dom säger att dom kan få tillbaka min tjänst men jag har ingen rätt till ersättning? Vadå?? Jag har ju en fast tjänst men får inte jobba?? Idag vet jag inte om jag vill tillbaka efter allt strul ens. Hur går man vidare?

  • Svar på tråden Uppsagd men inga papper?
  • Fri 1 Nov 2019 09:14
    #1

    När du bad om tjänstledigt för att prova annat jobb, vad avtalades då med din chef?


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Fri 1 Nov 2019 09:18
    #2

    Men du har väl papper på att du hade tjänstledigt?

  • Fri 1 Nov 2019 09:19
    #3
    Långbenopluto skrev 2019-11-01 09:18:12 följande:

    Men du har väl papper på att du hade tjänstledigt?


    Finns inga papper på varken tjänstledighet eller uppsägning. Har alltså inte skrivit på någonting
  • Fri 1 Nov 2019 09:20
    #4
    Bunny on speed skrev 2019-11-01 09:14:26 följande:

    När du bad om tjänstledigt för att prova annat jobb, vad avtalades då med din chef?


    Det ända var att jag kunde få gå efter 1 månad för att testa det nya.
  • Fri 1 Nov 2019 10:06
    #5
    Seniorita skrev 2019-11-01 09:20:24 följande:
    Det ända var att jag kunde få gå efter 1 månad för att testa det nya.
    Då får du prata med facket.
  • Fri 1 Nov 2019 10:33
    #6
    Långbenopluto skrev 2019-11-01 10:06:37 följande:

    Då får du prata med facket.


    Ja men dom hjälper mig inte. Det ända dom kan göra är att försöka få tillbaka min tjänst. Men jag kommer alltså aldrig kunna få ersättning för mina förlorade 3-4 veckor fast jag haft en fastanställning?
  • Fri 1 Nov 2019 10:52
    #7
    Seniorita skrev 2019-11-01 09:20:24 följande:

    Det ända var att jag kunde få gå efter 1 månad för att testa det nya.


    Ja du kunde få gå efter 1 månad ja men sås de aldrig vad du gick till. Vad så du när du så att du ville prova ett nytt jobb. Så du uttryckligen att du ville vara tjänstledig? En del jobb godkänner inte tjänstledighet för att prova andra jobb. Så du bara att du ville prova ett nytt jobb och inget om hur du ville vara ledig och får då svaret att du kan få gå efter 1 månad så skulle jag tolka det som att du sagt upp dig.

    Att du har tre månaders uppsägningstid betyder inte att du måste vara kvar den tiden. Det år ett skydd för dig och chefen att han ska veta att du är kvar minst tre månader till men de kan avtalas om annat om han har möjlighet att hitta en ny anställd som kan börja inom 3 månader och du vill sluta tidigare så kan de släppa dig tidigare då utan ersättning för resten av uppsägningstiden.
  • Fri 1 Nov 2019 11:45
    #8
    Seniorita skrev 2019-11-01 10:33:57 följande:
    Ja men dom hjälper mig inte. Det ända dom kan göra är att försöka få tillbaka min tjänst. Men jag kommer alltså aldrig kunna få ersättning för mina förlorade 3-4 veckor fast jag haft en fastanställning?
    Du blir troligen utan lön.
  • Tiina8­7
    Fri 1 Nov 2019 16:48
    #9
    Seniorita skrev 2019-11-01 09:20:24 följande:

    Det ända var att jag kunde få gå efter 1 månad för att testa det nya.


    Att få gå efter en månad för att testa nytt jobb låter som att de låter dig gå före uppsägningstiden är slut. Tydligen så har de tolkat att du vill testa nytt jobb som att du säger upp dig. Vilket brukar vara vanligt att göra om man ska testa nytt jobb.
Svar på tråden Uppsagd men inga papper?