• Fri 1 Nov 2019 19:12
    882 visningar
    6 svar
    6
    882

    Inskolning förskola - sömn

    Min 15 månaders dotter började inskolning på förskola i måndags. Verkar vara en bra förskola med bra pedagoger.

    Hittills har vi dock bara kunnat vara med 1,5-2 timmar per dag eftersom min dotter vägrar sova. Hon sover alltid i vagn ute annars och nu kan hon inte slappna av och är antingen ledsen eller arg för att hon vill leka.

    Någon som har tips eller pepp?

    Pedagogerna säger bara att om hon inte kan somna behöver ni avsluta dagen och gå hem. Vi har inte diskuterat vad som händer om hon fortsätter såhär.

  • Svar på tråden Inskolning förskola - sömn
  • Sat 2 Nov 2019 12:46
    #1

    Min erfarenhet som förskollärare (Och förälder till ett barn som varit knepig med sömnen) är att sådana problem snabbt löser sig på förskolan.

    Barnen gör som de andra barnen gör. Finns det på avdelningen en fungerande vila så kommer ditt barn (efter en invänjningsperiod) att kunna vila på förskolan. Barnet lär sig snabbt att anpassa sig till rådande omständigheter.

    Sen kan det ta olika lång tid innan det börjar fungera bra. Mitt egna barn har varit knusslig med sömn sedan han föddes. Jag var övertygad om att det skulle funka dåligt även på förskolan. Det gjorde det också, de första 2 veckorna. Då sov han bara 30 min på förskolan och var grinig hela eftermiddagen. Nu sover han som en stock och de måste väcka honom så att han inte missar fikat. Fortfarande svårsövd hemma :)

  • Sat 2 Nov 2019 19:07
    #2
    Mamanna skrev 2019-11-02 12:46:56 följande:

    Min erfarenhet som förskollärare (Och förälder till ett barn som varit knepig med sömnen) är att sådana problem snabbt löser sig på förskolan.

    Barnen gör som de andra barnen gör. Finns det på avdelningen en fungerande vila så kommer ditt barn (efter en invänjningsperiod) att kunna vila på förskolan. Barnet lär sig snabbt att anpassa sig till rådande omständigheter.

    Sen kan det ta olika lång tid innan det börjar fungera bra. Mitt egna barn har varit knusslig med sömn sedan han föddes. Jag var övertygad om att det skulle funka dåligt även på förskolan. Det gjorde det också, de första 2 veckorna. Då sov han bara 30 min på förskolan och var grinig hela eftermiddagen. Nu sover han som en stock och de måste väcka honom så att han inte missar fikat. Fortfarande svårsövd hemma :)


    Skönt att höra! Tror du jag har rätt i min teori att det kan gå bättre när jag inte är med? Hon vill bara leka och blir jättearg när hon inte får. Eller på bushumör så att hon bara skrattar.
  • Sat 2 Nov 2019 20:23
    #3

    Finns ingen möjlighet att sova ute? Det gör vissa på min sons förskola.

    Och om hon inte sover, kan hon inte få gå in på en annan avdelning och leka? Min son får vara med på vilan, ibland sover han 20 min, ibland ingenting, resten av barnen sover mellan 1,5-2 timmar. Då får min son gå till en annan avdelning och leka med äldre barn.

    Hur ser sömnen ut hemma? Sover hon länge?

  • Sat 2 Nov 2019 20:30
    #4
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-11-02 20:23:02 följande:

    Finns ingen möjlighet att sova ute? Det gör vissa på min sons förskola.

    Och om hon inte sover, kan hon inte få gå in på en annan avdelning och leka? Min son får vara med på vilan, ibland sover han 20 min, ibland ingenting, resten av barnen sover mellan 1,5-2 timmar. Då får min son gå till en annan avdelning och leka med äldre barn.

    Hur ser sömnen ut hemma? Sover hon länge?


    Hon behöver verkligen sova. Hemma sover hon 1,5-2 timmar i vagnen. Då somnar hon på mindre än 5 min men på förskolan vill hon tydligen leka och blir jättearg när hon inte får.

    Vagn är inte ett alternativ säger dom.
  • Sun 3 Nov 2019 08:05
    #5
    Längtar17 skrev 2019-11-02 19:07:42 följande:

    Skönt att höra! Tror du jag har rätt i min teori att det kan gå bättre när jag inte är med? Hon vill bara leka och blir jättearg när hon inte får. Eller på bushumör så att hon bara skrattar.


    Tror definitivt att det går bättre utan dig. På min förskola är föräldrarna aldrig med på vilan, inte ens under inskolningen. Men det kräver ju att barnet redan knutit an till pedagogen så att hen känner sig trygg.
  • Sun 3 Nov 2019 11:50
    #6
    Mamanna skrev 2019-11-03 08:05:45 följande:

    Tror definitivt att det går bättre utan dig. På min förskola är föräldrarna aldrig med på vilan, inte ens under inskolningen. Men det kräver ju att barnet redan knutit an till pedagogen så att hen känner sig trygg.


    Åh vad skönt att höra! Tack!
Svar på tråden Inskolning förskola - sömn