• Anonym (är det laglig­t någons­tans?)
    Sat 2 Nov 2019 00:21
    806 visningar
    38 svar
    38
    806

    Går det klona sig själv någonstans och är det lagligt??

    Hej. Skulle gärna klona vilja klona mig men vet inte om det 'är lagligt någonstans och om det skulle fungera i praktiken
    Hade varit kul att få en till mig genetiskt. 
    Men också för att jag har varit med om olika olyckor genom årens gång som har påverkat mig fysiskt för evigt och hade velat veta hur jag genetiskt hade sett ut om det inte hade hänt och jag hade växt upp normalt.  Jag är 24 år nu'
    Eftersom det blir då som en enäggstvilling så blir det ju inte helt samma person och den personen kanske hypotetiskt drabbas av något som gör att de också drabbas av något så det i slutändan kanske var onödigt. 

    Eftersom den personen kommer leva i en annan miljö än vad jag gjort så kommer den å en annan personlighet delvis då den kommer uppleva saker som inte hände mig. 

    Jag har väldigt ångest för min situation då olyckorna berodde på mig under barndomen av misstag för jag var så är extremt oförsiktig av mig men också för mina problem som jag har nu. 

    Hade velat se hur mitt liv hade kunnat sett ut och eftersom det går inte veta hur saker och ting hade varit så är det ju ända sättet att få veta hur man skuile se ut genetiskt.

    Den ev personen kommer börja om ifrån 0 då det är inte som filmer att klonen kommer ut som vuxen utan den utvecklas som foster och sedan till bebis etc
    Det finns forskning på kloning då de testade i cellstadier men det är inte lagligt i Sverige att  tillverka barn genom kloning. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-11-02 00:26
    Menade att det inte finns en någon apparat som kan vissa hur livet hade varit för mig utan det som hänt mig så är ju kloning det enda sättet verkar det som.

    Eller känner ni till någon som gör att man genetiskt får veta om sig själv på något sätt, som inte bara är som de dna släktforsknings ställerna som man kan skicka in dna till.?

    Då de bara säger hur man är släkt med folk och tillbaka i tiden.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-11-02 00:28
    Allstå apparat som säger hur världen hade sett ut annorlunda idag och mitt liv om det inte hade hänt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-11-02 00:28
    Allstå apparat som säger hur världen hade sett ut annorlunda idag och mitt liv om det inte hade hänt.

  • Svar på tråden Går det klona sig själv någonstans och är det lagligt??
  • Sat 2 Nov 2019 00:33
    #1

    Det är möjligt, men idag är diskussionen om huruvida det är etiskt försvarbart. Men dina problem/din ångest löses ju inte av en klon utan av terapi och annat sånt.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (är det laglig­t någons­tans?) Trådstartaren
    Sat 2 Nov 2019 00:41
    #2
    AniieeHär skrev 2019-11-02 00:33:02 följande:

    Det är möjligt, men idag är diskussionen om huruvida det är etiskt försvarbart. Men dina problem/din ångest löses ju inte av en klon utan av terapi och annat sånt.


    Jag har gått länge hos psykolog om jag ska tillägga det.

    Om man friviligt lämnar ut sitt dna är det inte okej då plus om det är lagligt?

    Mina föräldrar kommer mycket troligen inte gå med på att ta hand om ett barn till.

    Tror du man i så fall kan låta ev barnet uppfostras hos någon annanstans?

    Har stort intresse för forskning och medicinsk forskning/vetenskap då jag brukar läsa en vetenskapstidning som jag premunerar på och läser på internet.

    Jag tycker kloning verkar coolt så det handlar inte bara om personlig vinning.
  • Anonym (är det laglig­t någons­tans?) Trådstartaren
    Sat 2 Nov 2019 00:41
    #3
    AniieeHär skrev 2019-11-02 00:33:02 följande:

    Det är möjligt, men idag är diskussionen om huruvida det är etiskt försvarbart. Men dina problem/din ångest löses ju inte av en klon utan av terapi och annat sånt.


    Jag har gått länge hos psykolog om jag ska tillägga det.

    Om man friviligt lämnar ut sitt dna är det inte okej då plus om det är lagligt?

    Mina föräldrar kommer mycket troligen inte gå med på att ta hand om ett barn till.

    Tror du man i så fall kan låta ev barnet uppfostras hos någon annanstans?

    Har stort intresse för forskning och medicinsk forskning/vetenskap då jag brukar läsa en vetenskapstidning som jag premunerar på och läser på internet.

    Jag tycker kloning verkar coolt så det handlar inte bara om personlig vinning.
  • Anonym (är det laglig­t någons­tans?) Trådstartaren
    Sat 2 Nov 2019 00:41
    #4
    AniieeHär skrev 2019-11-02 00:33:02 följande:

    Det är möjligt, men idag är diskussionen om huruvida det är etiskt försvarbart. Men dina problem/din ångest löses ju inte av en klon utan av terapi och annat sånt.


    Jag har gått länge hos psykolog om jag ska tillägga det.

    Om man friviligt lämnar ut sitt dna är det inte okej då plus om det är lagligt?

    Mina föräldrar kommer mycket troligen inte gå med på att ta hand om ett barn till.

    Tror du man i så fall kan låta ev barnet uppfostras hos någon annanstans?

    Har stort intresse för forskning och medicinsk forskning/vetenskap då jag brukar läsa en vetenskapstidning som jag premunerar på och läser på internet.

    Jag tycker kloning verkar coolt så det handlar inte bara om personlig vinning.
  • Anonym (är det laglig­t någons­tans?) Trådstartaren
    Sat 2 Nov 2019 00:42
    #5

    Mobilen skickade flera inlägg av misstag

  • Anonym (är det laglig­t någons­tans?) Trådstartaren
    Sat 2 Nov 2019 00:47
    #6

    Tillägga att enäggstvillingar är inte helt genetiska med varandra till 100 procent inte ens i magen efter delningen då olika saker påverkar som inte är exakt likadant för båda.

    Men extremt mycket i alla fall

  • Anonym (är det laglig­t någons­tans?) Trådstartaren
    Sat 2 Nov 2019 00:52
    #7
    Anonym (är det lagligt någonstans?) skrev 2019-11-02 00:47:39 följande:

    Tillägga att enäggstvillingar är inte helt genetiska med varandra till 100 procent inte ens i magen efter delningen då olika saker påverkar som inte är exakt likadant för båda.

    Men extremt mycket i alla fall


    Som exempelvis en personen som jag är bekant som har enäggstvillingar hade ena barnet i magen tagit mer näring som gjorde att den andra fick mindre som gjorde att den blev mindre vid födelsen.

    Men i slutändan så liknar de varandra mycket.

    Den som tog mer näring blev 158 cm lång och den andra blev 154 cm lång.
  • Anonym (är det laglig­t någons­tans?) Trådstartaren
    Sat 2 Nov 2019 00:59
    #8
    Anonym (är det lagligt någonstans?) skrev 2019-11-02 00:52:13 följande:

    Som exempelvis en personen som jag är bekant som har enäggstvillingar hade ena barnet i magen tagit mer näring som gjorde att den andra fick mindre som gjorde att den blev mindre vid födelsen.

    Men i slutändan så liknar de varandra mycket.

    Den som tog mer näring blev 158 cm lång och den andra blev 154 cm lång.


    I det fallet är det miljöfaktorer ska jag tillägga

    Men helt identiskt är inte enäggstvillingar genetiskt www.svd.se/tvillingar-inte-lika-som-bar

    Men de är så extremt lika genetiskt att det blir som mig genetiskt i princip mycket fast med en annan historia i slutändan.

    Men olika faktorer kan utlösa olika genetiska sjukdomar.

    Exempelvis om personen lever på ett sätt
  • Anonym (Bujol­d)
    Sat 2 Nov 2019 00:59
    #9

    Kloning av hela människor på det sätt du drömmer om är inte möjligt idag. Det är inte en väg du kan hoppas på eller bygga ditt liv på. Terapi är rätt väg att gå.

  • Anonym (är det laglig­t någons­tans?) Trådstartaren
    Sat 2 Nov 2019 01:03
    #10
    Anonym (Bujold) skrev 2019-11-02 00:59:31 följande:

    Kloning av hela människor på det sätt du drömmer om är inte möjligt idag. Det är inte en väg du kan hoppas på eller bygga ditt liv på. Terapi är rätt väg att gå.


    De har ju lyckas med djur
Svar på tråden Går det klona sig själv någonstans och är det lagligt??