• Kenneth123

    Bortopererad äggledare och mensproblem

    Hejsan.Jag fick ett utomkvedshavande och de tog bort en av mina äggledare.Innan det har jag alltid haft regelbunden mens och ägglossning.Men nu efter operationen så har jag inte fått tillbaka min mens.Det är snart 2 månader sen jag opererades.Någon som varit med som samma?när var er mens tillbaka? Och är den regelbunden idag? Har läst om folk som har jätte problem med ägglossning efteråt..

  • Svar på tråden Bortopererad äggledare och mensproblem
  • Johanna1986

    Hej!

    Beklagar ditt utomkvedshavandeskap:(

    Jag har gjort den operation två gånger. Första gången tog de 6 veckor innan mensen kom har jag för mig. Men jag blödde direkt efter den operationen då. Andra gången kom den efter 4 veckor. Men då verkligen störtblödde jag. Detta händer tre omgångar efter den sista operationen. (Tre månader då) Nu e den normal igen.

  • Anna29

    Jag har inte haft något utomkveds men fick operera bort både äggstock och äggledare på höger sida på grund av en cysta. Min mens kom en vecka tidigare än den skulle, troligen för att det varit där och rört omkring runt livmodern. Men tror att den kom som vanligt sedan.
    Men kan det inte ha något att göra med hormoner och sådär eftersom att du varit gravid?
    När jag hade mitt missfall så tog det 6 veckor innan mensen kom tillbaka, så att det skulle ta längre tid än så innan kroppen återhämtar sig efter en avslutad graviditet känns ju inte helt orimligt heller.

  • Kenneth123

    Johanna1986 förstår jag dig rätt att du fick både dina bortopererade då du gjort operationen 2 ggr?Är orolig de ska hända mig då dom sa att jag har större risk för samma problem på andra äggledaren

  • Johanna1986
    Kenneth123 skrev 2019-11-02 21:55:30 följande:

    Johanna1986 förstår jag dig rätt att du fick både dina bortopererade då du gjort operationen 2 ggr?Är orolig de ska hända mig då dom sa att jag har större risk för samma problem på andra äggledaren


    Ja båda mina är borta. Jag blev gravid med hormonspiral båda gångerna. Spiralen utsöndrar hormoner som gör att ägget inte vill fäst i livmodern. Detta va dock inget läkarna förklarade för mig.

    Hoppas verkligen du slipper detta en andra omgång! Önskar inget att behöva gå igenom de jag gått igenom....
  • Kenneth123

    Nu vet jag ju självklart inte om du vill ha barn i framtiden eller alls.Men du kanske vet om det finns möjlighet att använda ivf om man förlorat båda? Jag beklagar verkligen.Måste varit fruktansvärt att gå igenom....

  • Johanna1986
    Kenneth123 skrev 2019-11-02 22:06:03 följande:

    Nu vet jag ju självklart inte om du vill ha barn i framtiden eller alls.Men du kanske vet om det finns möjlighet att använda ivf om man förlorat båda? Jag beklagar verkligen.Måste varit fruktansvärt att gå igenom....


    Vi har barn sedan tidigare. Så vill vi ha fler måste vi bekosta de själva tyvärr. Just nu koncentrerar vi oss på att läka. De har varit väldigt tufft. Sedan får framtiden utvisa vad som händer.

    Tack!

    Å va räddningen dig!
Svar på tråden Bortopererad äggledare och mensproblem