• Sun 3 Nov 2019 11:17
    2089 visningar
    22 svar
    22
    2089

    Vi som väntar på att få remissen till IVF

    hej alla! Jag tänker att jag inte borde vara själv med att sitta och vänta på att få den här jäkla remissen hemskickad till sig, känns som en evighet. Är vi flera som väntar?

    Det jag gör medan jag väntar är att kolla på alla youtube videos om IVF, lyssna på ruvarpodden, ivfpodden, och ja allting annat typ ????

    Om det är någon som jag som väntar tålmodigt på brevet så kanske vi kan hålla varandra sällskap härinne ????

  • Svar på tråden Vi som väntar på att få remissen till IVF
  • Thu 7 Nov 2019 12:21
    #2

    Vi gör i Stockholm och vår remiss skickades in till KS för någon månad sen, vi ringde dit förra vecka och kollade hur de gick och de sa att brevet bör komma den här veckan! (Håller tummarna!)

    Sen när vi har hört av oss till någon av alternativen skulle de gå relativt fort att köra igång med processen, beroende på menscykeln ????

  • Fri 8 Nov 2019 06:12
    #3

    Hej igen! Vi fick remissbekräftelsen igår (torsdag), så jag ringde direkt till den kliniken vi vill gå till och vi fick tid i slutet på denna månad att starta igång, så svaret på din fråga om hur lång tid vi beräknas att stå i kö så alltså i princip typ ingen kö alls!

    Håller tummarna att väntetiden i Uppsala är samma som här så det går fort för dig/er också! Håller med om att väntan är den som är värst även om de liksom bara är någon vecka hit och dit..

  • Mon 11 Nov 2019 12:00
    #6

    Hej nicciz!

    Vi ringde till KS för att jag och min man var lite oense om vad vår läkare hade sagt ang väntetiden på remissbekräftelsen, men de var som jag trodde att de skulle ta 4 veckor.

    Är de julledigt för alla kliniken den 5dec? Inte fått höra något om de!

    Jag beräknas få min mens i början av december så jag hoppas verkligen att jag får starta igång med sprutorna då på en gång!

    Kram till dig i all denna väntan!

  • Mon 11 Nov 2019 22:09
    #11
    Nicciz skrev 2019-11-11 18:53:53 följande:

    Jag kanske också ska ringa dit bara för att få bekräftat att de mottagit remissen.

    På Nordic ivf, där vi har gjort utredning, skriver de att de inte påbörjar någon behandling efter 5 dec. Kanske gäller det inte de övriga och då kanske jag väljer ett annat ställe ändå.

    Jag håller tummarna för att du får starta nu i december!


    Okej, Vi ska till Livio och vad jag vet så är det inte julstängt i flera veckor iaf... men oklart! Får ringa och fråga nästan, haha.
  • Mon 11 Nov 2019 22:11
    #12
    Kiiwii90 skrev 2019-11-11 17:38:27 följande:

    Jag blev så otålig och ringde akademiska dit vi fått vår remiss skickad och frågande angående kötid, de sa att det tar ca 4 veckor från att remissen kommit in. Sen är det lite julstängt under 3 veckor. Så om vi har tur kommer vi starta januari 2020


    Håller tummarna!!
  • Tue 12 Nov 2019 12:20
    #16
    Patronsaint skrev 2019-11-12 10:35:56 följande:

    Vi fick våran skickad till KS skickad för en vecka sedan och vår läkare sa att det skulle ta 2 veckor att få svar. Ringde till den kliniken som vi har tänkt gå till sedan och frågade dem lite allmänt och om väntetider (Super trevliga och hjälpsamma) men dom sa att det normalt tar ca 2 - 3 månader att få svar på remiss och en månads väntetid hos dem. Vill bara ha svar fort fort fort


    För oss tog det typ exakt 4 veckor att få hem remissen från KS.

    Men dem kanske säger 2-3 månader om de är så att något måste skickads tillbaka till den kliniken som man gjorde utredningen, och sen skickas igen.. men jag vet inte.
  • Tue 12 Nov 2019 12:23
    #17
    Dalkullamamma skrev 2019-11-12 11:24:09 följande:

    När man kommit till första besöket på barnmorska mottagningen.. ska man sen vänta att komma någon annanstans? Trodde allt hände på samma ställe? Nu ska vi dit om 2 veckor. Kan man få vänta månader ändå till själva ingreppet?


    Hmm.. vet inte om jag förstår dig rätt men nu när vi jag vårt första besök hos Livio så ska vi först träffa en läkare för att bestämma vilken behandligen som passar oss, sen träffa barnmorska för att bli visad hur jag ska ta sprutorna. Men de kanske är olika från klinik till klinik?
  • Tue 12 Nov 2019 12:23
    #18
    Dalkullamamma skrev 2019-11-12 11:24:09 följande:

    När man kommit till första besöket på barnmorska mottagningen.. ska man sen vänta att komma någon annanstans? Trodde allt hände på samma ställe? Nu ska vi dit om 2 veckor. Kan man få vänta månader ändå till själva ingreppet?


    Hmm.. vet inte om jag förstår dig rätt men nu när vi jag vårt första besök hos Livio så ska vi först träffa en läkare för att bestämma vilken behandligen som passar oss, sen träffa barnmorska för att bli visad hur jag ska ta sprutorna. Men de kanske är olika från klinik till klinik?
  • Tue 12 Nov 2019 12:23
    #19
    Dalkullamamma skrev 2019-11-12 11:24:09 följande:

    När man kommit till första besöket på barnmorska mottagningen.. ska man sen vänta att komma någon annanstans? Trodde allt hände på samma ställe? Nu ska vi dit om 2 veckor. Kan man få vänta månader ändå till själva ingreppet?


    Hmm.. vet inte om jag förstår dig rätt men nu när vi jag vårt första besök hos Livio så ska vi först träffa en läkare för att bestämma vilken behandligen som passar oss, sen träffa barnmorska för att bli visad hur jag ska ta sprutorna. Men de kanske är olika från klinik till klinik?
  • Tue 12 Nov 2019 12:28
    #20

    Oj, råkade komma svaret 3 gånger! Kan inte få bort ????

  • Wed 13 Nov 2019 17:18
    #22
    Dalkullamamma skrev 2019-11-12 12:48:39 följande:

    Hej :) jag behöver inte ta några sprutor eller nått (hoppas jag ) då min sambo föddes steril. Jag har tre barn sen innan . Vi får via landstinget hjälp nu med donator. Ska på första möte om två veckor. Vet inte vad som kommer hända efter de :) vet man ens om man är godkänd redan nu om man fått kallelse för möte?


    Åh jag har så dålig koll på när det är med donerade spermier, men det känns som att ni borde ha fått godkänt om ni har blivit kallade till möte!
Svar på tråden Vi som väntar på att få remissen till IVF