• Sun 3 Nov 2019 15:50
    606 visningar
    7 svar
    7
    606

    Rädd för att gå till jobbet

    För 3 månader sedan så började jag på ett nytt jobb inom café och restaurang branschen. Jag var jätte exalterad och redo för något nytt.

    Den första månaden gick bra, jag kom överens bra med mina kollegor och lärde mig alla rutiner. Jag kände att för första gången i mitt liv att ja trivdes på jobbet.

    Veckorna gick och jag började få dålig kritik av min chef att ja inte gjorde saker rätt eller ordentligt, jag glömde vissa saker och ja gjorde mitt bästa för att lösa vissa situationer, men just nu känns de som att ja alltid får dålig kritik ibland över små saker som är en skit grej att ja till exempel inte laddat på kaffe som jag sätter på morgonen när ja kommer till jobbet, jag städar så gott jag kan även fast ja inte själv gillar de, men ändå får ja kritik mot mig. När ja väl fått bra kritik av min chef kan ja inte ta in de. Och när ja tror att saker och ting känns och går bra dyker andra saker upp för mig.

    En dag när ja var på jobbet började ja känna mig dålig i magen och huvudet, ja avvaktade för att känna efter om ja verkligen behövde gå hem. Sen när ja inte blev bättre så sa ja till min chef att jag e ledsen men ja måste gå hem för ja mår inge bra. Kändes som att hen blev sur på mig för de och för att då var de hens uppgift att ta över stängningen vilket hon inte gör i normala fall. Sen så fick ja inte komma på resten av veckan då ja kunde jobbat 1 dag då ja mådde bra igen.

    Nu e ja bara rädd att gå till jobbet för man e rädd för att få massa kritik mot sig igen och vet inte om hon e sur på mig.

    Behöver lite vägledning


    Rädd för att gå till jobbet
  • Svar på tråden Rädd för att gå till jobbet
  • Sun 3 Nov 2019 16:31
    #1

    Sök nytt jobb!

  • Sun 3 Nov 2019 16:45
    #2

    Inom café och restaurang är det en viktig sak att se till att det finns nybryggt kaffe och att det är städat och rent, det är inga skitsaker. Att en anställd ens tänker att "man inte gillar att städa men gor de ändå" då det klart är en stor del av arbetsuppgifterna låter ju oroande. Du kanske inte passar for jobb inom cafe och restaurang, ett annat område kanske skulle passa dig bättre?

  • Anonym (Prata om det)
    Sun 3 Nov 2019 16:47
    #3

    Föesök se vad som är befogad kritik och vad som dessvärre beror på att chefen kanske har svårt att vara saklig.

    Att städa undermåligt för att man inte "gillar det" eller inte följa uppsatta rutiner (ladda kaffe) känns absolut befogat att få tillsägelse om. Att en anställd blir sjuk/mår illa och går hem är inte ok att bli sur eller upprörd över. Det kan vara dags att ta en saklig diskussion om detta.

  • Jordfe­lsbryt­aren
    Sun 3 Nov 2019 16:49
    #4
    Tow2Mater skrev 2019-11-03 16:45:18 följande:

    Inom café och restaurang är det en viktig sak att se till att det finns nybryggt kaffe och att det är städat och rent, det är inga skitsaker. Att en anställd ens tänker att "man inte gillar att städa men gor de ändå" då det klart är en stor del av arbetsuppgifterna låter ju oroande. Du kanske inte passar for jobb inom cafe och restaurang, ett annat område kanske skulle passa dig bättre?


  • Sun 3 Nov 2019 18:17
    #5

    Du bör ta till dig av kritiken. Att inte städa tillräckligt bra är allvarligt, det finns mycket regler kring hygien om du jobbar inom den branschen. Glömmer du att göra en uppgift så måste ju detta påpekas. Du kan välja att ta åt åt dig av detta, se det som feedback så att du kan göra ett bättre jobb.

    Att man blir sjuk kan hända. En vettig chef bilringen sur för det. Om du är dålig i magen måste ju meddela detta direkt så att du inte hanterar livsmedel samtidigt som du är magsjuk, du kan smitta andra!

    Du ska inte vara rädd för att gå till jobbet. Ring chefen och be om ett möte. Fråga rakt ut vad du kan göra bättre på jobbet, efterfråga feedback. Nästa gång du jobbar så kommer du ihåg feedbacken du fick och fokuserar på att förbättra det do. Behöver förbättras. Ändra ditt tankesätt, feedback hjälper dig att bli bättre!

  • Anonym (vinja­)
    Sun 3 Nov 2019 21:49
    #6

    Det är skillnad på obefogad kritik som ges för att vara elak och befogad kritik för att det ska bli förbättring. Du har bara jobbat i 3 månader och det kan ta tid att bygga upp rutiner, särskilt om man är helt ny inom branchen man är i. Du ska inte ta det som elak kritik utan snarare som att de säger till för att vara snälla - de vill att du ska kunna förbättra dig på jobbet, lära dig det ordentligt och bli helt självgående.

    Om du har svårt för vilka rutiner som finns så kanske du kan skriva en checklista som du går igenom varje arbetspass. Där kan du ju skriva i vilken ordning saker ska utföras och lite mer detaljerat hur de ska utföras. Då gömmer du inte att ladda kaffet etc. Sedan ska du inte ha inställningen att vissa saker är "skitsaker" för på ett jobb måste alla uppgifter utföras, även de som är tråkiga, för att det ska fungera till hundra procent.

    Känner du att det fortfarande är svårt, be att få gå bredvid en annan anställd i någon dag till så att du verkligen kan lära dig jobbet. Försök visa dig ambitiös, det är ok att fråga mycket, hellre fråga än göra fel!

    Att du blev sjuk kan du ju dock inte hjälpa och där gjorde din chef fel som blev sur. Men det kan ju hända att hon egentligen bara blev lite stressad och du uppfattade henne som sur. Var inte rädd för att gå till jobbet utan gå dit med nya tag och gör ditt bästa för att få alla rutiner att sitta! Alla är nya på arbetet någon gång, även din chef har varit ny på jobbet en gång i tiden!

  • Anonym (-)
    Sun 3 Nov 2019 22:00
    #7

    hade jag varit du s¨hade ajg pratat med chefen och sagt; Du, jag är ledsen att jag vart tvungen att gå hem, men jag mådde faktiskt inte så bra just då, det var snällt att du hjälpte med den kvällen. Har en förbättringslista till mig själv och undrar om det är något mer du önskar att jag skriver upp på den?


    För sanningen ts, att inte starta igång kaffet när man arbetar på ett fik är ju väldigt nonchalant och klantigt gjort!Du verkar i övrigt rätt bortskämd och inte kan ta till dig kritik. Du har felat, inse det och förbättra det för klarar du inte ens att starta kaffet så lär du inte klara något annat jobb heller! Så Lycka till!  

Svar på tråden Rädd för att gå till jobbet