• Anonym (är jag)

    Oansvarig mamma som inte har körkort?

    Jag fick skäll av kollega idag för att jag inte har körkort när jag har barn. Jag sa att jag inte har behov eller intresse av körkort och då sa hon att jag kunde ha ihjäl mitt barn om jag inte kunde ta hen till akuten snabbt om det hände något och kunde åka i fängelse. Jag inser att det var en överdrift från hennes sida men vad säger ni? Är man oansvarig som har barn men inget körkort?

    Jag vill tillägga att det är gott om kollektivtrafik här, även till akuten. Fast om jag skulle behöva komma till akuten snabbt med mitt barn så skulle jag ringa en ambulans förstås.

  • Svar på tråden Oansvarig mamma som inte har körkort?
  • Anonym (Jodå)
    Anonym (är jag) skrev 2019-11-04 01:00:58 följande:

    Jag fick skäll av kollega idag för att jag inte har körkort när jag har barn. Jag sa att jag inte har behov eller intresse av körkort och då sa hon att jag kunde ha ihjäl mitt barn om jag inte kunde ta hen till akuten snabbt om det hände något och kunde åka i fängelse. Jag inser att det var en överdrift från hennes sida men vad säger ni? Är man oansvarig som har barn men inget körkort?

    Jag vill tillägga att det är gott om kollektivtrafik här, även till akuten. Fast om jag skulle behöva komma till akuten snabbt med mitt barn så skulle jag ringa en ambulans förstås.


    Om man har lusten att göra ett barn så bör man ha resurser för att ta hand om det.Hade aldrig idag 2019 låtit mitt barn se alkisar och annat skrämmande löst pack som eventuellt kan bli våldsamma .Absolut är det viktigt att ha körkort i dag så att man kan transportera barnet tryggt.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Jodå) skrev 2019-11-04 01:19:34 följande:

    Om man har lusten att göra ett barn så bör man ha resurser för att ta hand om det.Hade aldrig idag 2019 låtit mitt barn se alkisar och annat skrämmande löst pack som eventuellt kan bli våldsamma .Absolut är det viktigt att ha körkort i dag så att man kan transportera barnet tryggt.


    Så en mamma som pga av sjukdom inte får köra bil är en dålig mamma?? Lite otur när du tänkte?

    Det finns kollektivtrafik och när läget är akut så tar man ju ambulans
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Jodå) skrev 2019-11-04 01:19:34 följande:

    Om man har lusten att göra ett barn så bör man ha resurser för att ta hand om det.Hade aldrig idag 2019 låtit mitt barn se alkisar och annat skrämmande löst pack som eventuellt kan bli våldsamma .Absolut är det viktigt att ha körkort i dag så att man kan transportera barnet tryggt.


    Så en mamma som pga av sjukdom inte får köra bil är en dålig mamma?? Lite otur när du tänkte?

    Det finns kollektivtrafik och när läget är akut så tar man ju ambulans
  • Anonym (@)

    Finns det sjukdom med i bilden är det ju anledningen till att körkort inte finns, annars bör alla vuxna se till att ha ett, framförallt en förälder. Upplever att de som inte har ett har problem i vardagen och parasiterar på dem som har körkort. Du kommer ha behov av ett som förälder och då bör det finnas tillgängligt.

  • Anonym (Jn)

    Nja det som du säger ordentligt överdrivet att dra den referensen. Men det är allt lite märkligt att inte ha körkort när man skaffar barn. Ett körkort underlättar mycket i vardagen och det uppstår ofta situationer då det behövs eller är bra att ha, även för den utan bil.

    Någon gång kanske du vill hyra bil med släp och hämta möbler på Ikea? En annan gång är familjen utomlands och vill hyra bil och se mer av den där grekiska ön? I framtiden kanske ditt barn vill rida och till ridskolan går det dåligt med bussar? Du kanske hittar ett drömjobb där körkort är ett krav? Ditt barn kanske vill ha körkort och då är det värdefullt att kunna övningsköra med dig? Finns många fler exempel.

    Det finns alldeles för många fördelar med att ha körkort för att man helt ska strunta i det hela livet. De flesta väljer att skaffa körkort INNAN man får barn därför att det är relativt tidskrävande och dyrt. Kan bli svårt att få ihop det med småbarn. Därför kan det ses som dålig planering, och ja - lite oansvarigt, att skjuta på det så som du gjort.

  • Anonym (o)
    Anonym (Jodå) skrev 2019-11-04 01:19:34 följande:
    Om man har lusten att göra ett barn så bör man ha resurser för att ta hand om det.Hade aldrig idag 2019 låtit mitt barn se alkisar och annat skrämmande löst pack som eventuellt kan bli våldsamma .Absolut är det viktigt att ha körkort i dag så att man kan transportera barnet tryggt.
    Vad händer om alkoholisterna är rattfyllon då? Fattar dock inte vad alkoholister har i den här tråden att göra...

    TS: Nej, det är inte oansvarigt.
  • Barbro45
    Anonym (är jag) skrev 2019-11-04 01:00:58 följande:

    Jag fick skäll av kollega idag för att jag inte har körkort när jag har barn. Jag sa att jag inte har behov eller intresse av körkort och då sa hon att jag kunde ha ihjäl mitt barn om jag inte kunde ta hen till akuten snabbt om det hände något och kunde åka i fängelse. Jag inser att det var en överdrift från hennes sida men vad säger ni? Är man oansvarig som har barn men inget körkort?

    Jag vill tillägga att det är gott om kollektivtrafik här, även till akuten. Fast om jag skulle behöva komma till akuten snabbt med mitt barn så skulle jag ringa en ambulans förstås.


    Din kollega överreagerade väldigt kraftigt. Det du lär dina barn är något mycket värdefullt. Du lär dem att man kan gå, cykla, åka kollektivt dit man ska, dina barn kommer att bli friska och hälsosamma. 


    Att skaffa körkort för att kunna skjutsa barn till akuten är överdrivet, som du säger, då tar man ambulans. Skulle det av någon anledning inte vara möjligt så ber man grannen om hjälp. Det är så vi människor fungerar i en akut situation hjälper vi varandra.

  • Anonym (D)

    Att kalla det oansvarigt är att dra det väl långt. Däremot väldigt opraktiskt om barnet vill börja på aktiviteter där det inte finns kollektivtrafik m.m

    Jag är uppväxt med en mamma utan körkort. Det var ett ständigt tiggande om skjuts av andra till och från stallet. När vi blev äldre och skulle hem från dansställen var man hänvisad till nattbussar med ibland tjafs och bråk och skulle man ha taxi fanns det sällan när man ville ha dem. Och ett ständigt kånkande på bussar med tunga matkassar. Begränsningar på vad vi kunde göra på många sätt.

    Så personligen, nej tack att som barn uppleva detta igen. Tog körkort när jag fyllde 18 och såg till att mitt barn fick det tidigt.

  • Tomelilla15
    Anonym (är jag) skrev 2019-11-04 01:00:58 följande:

    Jag fick skäll av kollega idag för att jag inte har körkort när jag har barn. Jag sa att jag inte har behov eller intresse av körkort och då sa hon att jag kunde ha ihjäl mitt barn om jag inte kunde ta hen till akuten snabbt om det hände något och kunde åka i fängelse. Jag inser att det var en överdrift från hennes sida men vad säger ni? Är man oansvarig som har barn men inget körkort?

    Jag vill tillägga att det är gott om kollektivtrafik här, även till akuten. Fast om jag skulle behöva komma till akuten snabbt med mitt barn så skulle jag ringa en ambulans förstås.


    Vilka dumheter. Självklart överreagerar din kollega. Om ditt barn kan komma till akuten eller inte beror ju inte på om du har körkort eller inte. Glömde kollegan den lilla detaljen att man med hens resonemang också måste ha tillgång till bil? Menar kollegan att alla föräldrar som inte äger en bil och att bilen dessutom alltid är där barnet är, är oansvariga?

    Tycker generellt att det är bra med körkort och bor man helt ensligt och långt från ambulans så hade jag velat ha körkort och bil för att känna mig trygg. Men ambulans är ju till för akuta situationer.
  • Anonym (E)
    Anonym (är jag) skrev 2019-11-04 01:00:58 följande:

    Jag fick skäll av kollega idag för att jag inte har körkort när jag har barn. Jag sa att jag inte har behov eller intresse av körkort och då sa hon att jag kunde ha ihjäl mitt barn om jag inte kunde ta hen till akuten snabbt om det hände något och kunde åka i fängelse. Jag inser att det var en överdrift från hennes sida men vad säger ni? Är man oansvarig som har barn men inget körkort?

    Jag vill tillägga att det är gott om kollektivtrafik här, även till akuten. Fast om jag skulle behöva komma till akuten snabbt med mitt barn så skulle jag ringa en ambulans förstås.


    Men va??? Vilket jävla rikspucko.
Svar på tråden Oansvarig mamma som inte har körkort?