• Anonym (Mamma 2020)
    Mon 4 Nov 2019 12:15
    5152 visningar
    19 svar
    19
    5152

    Hur lång tid väntade ni med sex efter förlossningen?

    Som frågan lyder hur lång tid väntade ni med sex efter förlossningen? Hur gick det? Är det skillnad med sex efter vaginal förlossning och efter kejsarsnitt?

  • Svar på tråden Hur lång tid väntade ni med sex efter förlossningen?
  • Anonym (Mys)
    Mon 4 Nov 2019 12:20
    #1

    Vi väntade sex veckor. Det var inte så skönt första gången, sved pga torra slemhinnor. Vi avbröt och försökte igen efter en vecka med bättre glidmedel och då var det skönt.

    Blir inte lika våt för att jag ammar men med glidmedel fungerar det bra. Sexet är skönare nu efter jag fött barn, känner mer i hela underlivet, min man kan komma långt in utan att störa i livmodertappen och jag kommer mycket lättare nu än innan.

    Min förlossning har vaginal och jag hade några bristningar, typ 1 och 2.

  • Anonym (Ellie­)
    Mon 4 Nov 2019 12:21
    #2

    Första barnet hade vi sex efter ca 2 månader, något liknande efter andra.

    Vad jag har hört från vänner som fött med snitt så är det ju enorm skillnad på hur underlivet blir efteråt. Rätt självklart egentligen. Snittas man så spricker man ju inget och slidan är ju samma efteråt. Möjligen blir bäcken botten något svagare pga barnets tyngd.

    Däremot så är ju infektionsrisken i livmodern samma den första tiden oavsett.

  • Anonym (10v)
    Mon 4 Nov 2019 12:27
    #3

    Vi väntade tills jag slutat blöd, alltså 10 veckor. Ingen an oss upplevde någon skillnad mot innan (vaginal förlossning) och eftersom jag inte ammade mådde slemhinnorna toppen.

  • Mon 4 Nov 2019 12:31
    #4

    5-6 veckor med alla fyra barnen. Efter första var det lite obekvämt och stramade lite invändigt. Misstänker att det var där de satte 4 stygn.

    Efter de övriga har det känts ganska som vanligt men då hade jag heller inte stygn någonstans.

    Alla är födda vaginalt.

  • Anonym (Ellie­)
    Mon 4 Nov 2019 12:32
    #5

    Jag kan ju tillägga att efter barn nr ett tog det ca 6 mån innan sex kändes okej. Jag sprack mycket och det stramade och gjorde ont i ärren länge efter.

    Vid barn två sprack jag inget så det kändes helt okej från början. Men var inte sugen på sex så länge jag ammade så det blev inte så mycket ändå.

  • Mon 4 Nov 2019 12:34
    #6

    Vaginal förlossning, bristning grad 1. Vi hade sex efter 7 veckor. Jag kände mig redo innan men ville vänta till efter efterkontrollen. Använde kondom och glidmedel. Jag var jätterädd att det skulle göra ont men det var bara skönt. Enligt min man känns det likadant där nere, men vem vet, han kanske bara är snäll ????

  • Mon 4 Nov 2019 12:39
    #7

    1. Har inte spruckit något med något av barnen - men fick ett skönhetsstygn i ena blydläppen efter första. Så läkningen där har aldrig varit något som stoppat direkt.

    2. Sex som i oralsex har vi kört igång med hyfsat tidigt. Jag blödde inte särskilt mycket efter någon av barnen, så om jag tvättade och sedan låg vi ner så kom det liksom inte någon blödning på någon timme.

    3. Vaginalsex har vi kört igång med efter några veckor, 2-3 veckor ungefär (med kondom).

  • Mon 4 Nov 2019 12:42
    #8
    fjanten skrev 2019-11-04 12:39:06 följande:

    1. Har inte spruckit något med något av barnen - men fick ett skönhetsstygn i ena blydläppen efter första. Så läkningen där har aldrig varit något som stoppat direkt.

    2. Sex som i oralsex har vi kört igång med hyfsat tidigt. Jag blödde inte särskilt mycket efter någon av barnen, så om jag tvättade och sedan låg vi ner så kom det liksom inte någon blödning på någon timme.

    3. Vaginalsex har vi kört igång med efter några veckor, 2-3 veckor ungefär (med kondom).


    Och vaginalsexet gick bra och kändes bra. Lite nervöst efter första barnet, men det var inget att oroa sig för. Hade det gjort ont eller varit obekvämt hade vi bara väntat med att prova någon vecka till!
  • Anonym (K)
    Mon 4 Nov 2019 14:00
    #9

    Med två av barnen väntade vi 6-8 veckor. Jag ville ha slutat blöda helt och även ha varit på återbesöket hos bm för att kolla stygn och så. Hade ingen större lust innan det heller. När jag fick mitt andra barn fick jag en sfinkterruptur grad 4 och efter det tog det flera månader innan vi hade samlag. Jag hade ont, läckte både det ena och det andra, kände mig äcklig, hade en massa problem med stygnen osv så lust till sex fanns inte på långa vägar lång tid efter förlossningen!

  • Anonym (7)
    Mon 4 Nov 2019 14:13
    #10

    7 veckor är det kortaste jag väntat innan sex efter förlossning, då med kondom och glidmedel. Det var efter tredje vaginala förlossningen. Kändes inte så bra ändå. Med andra barnen väntade jag nog flera månader...

  • Anonym (Jag)
    Mon 4 Nov 2019 15:38
    #11

    Ett par månader.

  • Anonym (HP)
    Mon 4 Nov 2019 21:35
    #12

    Sex hade vi första kvällen efter hemkomst från sjukhuset, vilket var tre dagar efter förlossningen. Då blev det en lång och uppskattad avsugning.

    Vaginalt samlag hade vi efter exakt 4 veckor. Det var den tiden som barnmorskan rekommenderade. Det var en plåga att vänta ut tiden.

  • Wed 6 Nov 2019 03:21
    #13

    Fyra veckor, kändes riktigt bra :) vaginal förlossning. (Hade bara avslag i 2 1/2-3 veckor.)

  • Wed 6 Nov 2019 05:23
    #14

    Tre månader, men det kändes inte bra pga torra slemhinnor så vi hade sex väldigt sällan. Jag trodde att det skulle kännas konstigt för alltid men efter att jag slutat amma kom känseln och lusten tillbaka.

  • Anonym (Ont)
    Wed 6 Nov 2019 07:58
    #15

    Vi började försöka ca 6 veckor efter förlossningen. Gjorde för ont så vi väntade ett par månader. Gjorde fortfarande ont då men lite bättre för varje gång vi försökte. Använde självklart glidmedel.

    Det tog ca 1,5 år efter båda barnen innan sex blev riktigt skönt igen, efter avslutad amning. Det händer dock ofta att jag börjar blöda lite efteråt, vet inte varför. Misstänker att det är ett ärr som skaver. Fick grad 2 bristning på samma ställe under båda vaginala förlossningarna.

  • Anonym (1 år)
    Wed 6 Nov 2019 21:55
    #16

    Tog drygt 1 år innan vi började ha sex efter förlossningen. Var inte sugen innan plus hade ont. Mannen fick runka.

  • Anonym (Laaa3­333658­)
    Wed 6 Nov 2019 22:29
    #17

    4 veckor men sög av manen flera gånger innan sen rynkade han med

    Första gången vi hade sex effter förlossningen gjorde det ont var inte skönt alls men sen blev det bättre med glidmedel.

  • Anonym (Mor)
    Wed 6 Nov 2019 22:35
    #18

    Nästan ett år. Fick sova väldigt lite under barnets första år. Hade dessutom ont av komplikationer både här och där.

  • Anonym (Milla­n)
    Wed 6 Nov 2019 22:56
    #19

    Efter första 5-6 veckor , det han som ville gick bra men var lite för torrt. två¨r senare var det jag som ville ha sex tre veckor efter födseln var så kåt  , båda födda vaginalt blev sydd 4-5 styng båda gångerna .. Köp glid medel när börjar med sex blir så mycket bättre och tusen gånger skönare , sen spricker ni inte igen.

Svar på tråden Hur lång tid väntade ni med sex efter förlossningen?