• malle88

    Adventskalender?

    Hej

    4 åringen vill gärna ha en paketkalender, som bästisen förra året (ja, hon minns det än). Jag är inte alls sugen, dels ska jag hitta på 24 presenter (som inte är skit), dels gillar jag inte riktigt tanken på så mycket konsumtion "i onödan". Ingenting av det som finns i skulle vi ha köpt egentligen annars.

    Hur gör ni med adventskalender? Köper, gör egen, enbart choklad etc?

  • Svar på tråden Adventskalender?
  • Anonym (Minna)

    Mitt barns farmor köpte bland annat massa duplo begagnat till paketkalendern. Färgpennor är ju roligt också och går att dela upp i flera småpaket.

  • Jemp

    Vi har paketkalender (hemgjord).

    Russin, pixibok, kalsonger, pysselsaker, pepparkaksformar etc. Jag vill inte heller ge massa skräp eller konsumera bara för sakens skull. Ibland nåt till tillhörande utflykt.

    Att dela upp ett pussel eller legopaket till en bit om dagen är en annan tanke.

  • Tow2Mater

    Det är ju en av hojdpunkterna när man var liten! Gjorde ett par såna kalendrar åt pojken när han var mindre, och en gång kopte jag en legokalender. De hemgjorda var klart bäst.
    DVD, godis, studsboll, figurer att bygga ihop, det finns ju ur mycket som helst man kan hitta på att ha i.

  • Tow2Mater
    Jemp skrev 2019-11-04 22:06:30 följande:

    Vi har paketkalender (hemgjord).

    Russin, pixibok, kalsonger, pysselsaker, pepparkaksformar etc. Jag vill inte heller ge massa skräp eller konsumera bara för sakens skull. Ibland nåt till tillhörande utflykt.

    Att dela upp ett pussel eller legopaket till en bit om dagen är en annan tanke.


    Hur roligt blir det att öppna på en skala....
  • mammaåten

    Jag ordnar en egen.

    Försöker köpa mycket som ändå hade behövts; vantar, sockor tex.

    Sedan gillas roliga pennor mycket & det går alltid åt så en sån brukar det bli.

    En pepparkaksform till den tillhörande aktivitet att baka pepparkakor i år.

    Försöker ha flera aktiviteter i varje år, julpyssel, en dag på badhuset, ut för att åka pulka, bestämma mat helt själv en dag (hemmagjord), julbak tex. Lek med någon speciell kompis.

    någon lucka med en liten peng i, en eller två med någon speciell godis i..

    Tycker det är viktigt att den inte får bli för dyr om man räknar bort de saker man inte hade köpt annars! :)

  • Moder1

    När de var yngre 4-8 Så gjorde jag paketkalender.

    Det kunde vara aktiviteter som : badhuset, baka pepparkakor, lussebullar, julgodis.

    Strumpor, sudd, hårspännen.

    Lördagar något godis.

    Söndagar någon leksak som tex. Spel, dvd, pussel

  • Kusinen

    Jag har alltid tyckt att det ör jätteroligt med adventskalendee, men om du inte vill ha prylar kan du ju fylla den med aktiviteter av olika slaga: pyssel, bak, museibesök, badhus. Det svåra blir väl då att komma på sakee på vardagana aom tar lagom tid och kraft.

  • malle88

    Sockor, vantar, sudd, pennor och pepparkaksformar har vi massor, tofsar och hårspännen vägrar hon att ha, godis får hon ändå på lördagar.

    Jag är inne på att slå fyra större saker/aktiviteter, 1 för varje advent. Men slå in pussel- eller legobitar (flera i varje paket) är ingen dum ide. Lego har hon önskat sig. Tack för tipset :)

  • Anonym (A)

    Sonen (enda barnbarnet) fick paketkalender när han var 2/3 och 3/4 år. Succé första året, kaos andra när han hade idéer kring vad paketen borde innehålla. Efter det har vi haft färdiga kalendar från Playmobil, Lego, Pixie, Bamse. Mycket bättre för oss med förutsägbarheten!

  • Anonym (E)

    Min son ärför liten för det än men jag kommer definitivt göra paketkalendrar åt honom när han blir lite äldre. Jag hade det varje år när jag var liten (och även chokladkalender + tv/radiokalendern) och det var en av de bästa grejerna med julen och en höjdpunkt i barndomen. Minns fortfarande känslan av att se paketen hänga där och få öppna en varje dag (och öppna luckorna i de andra kalendrarna, äldkade chokladen i chokladkalendern också) i väntan på julafton. Minns till och med många av grejerna jag fick. Halsband, godis, småleksaker osv.

Svar på tråden Adventskalender?