• Cis

    Besök på BB inför förlossningen - förkyld

    Hej! Nu är det så att jag sen förra onsdagen känt att jag har något i kroppen. Känt mig lite trött. I lördags kom lätt nästäppa som sen hållt i sig. Var trött lör-sön. Det bryter liksom inte ut ordentligt. Mår för övrigt bra både igår och idag. Men som sagt lätt nästäppa och får snyta mig några gånger om dagen.

    Vi har sen några veckor inbokad tid på förlossningen och BB för "studiebesök" inför stora dagen. Nu slog det mig att jag kanske inte borde vistas på avdelning med spädbarn?! Ska ju såklart inte gå i närheten av någon. Och folk som arbetar där stannar väl inte hemma för lite nästäppa eller? Jag har hemsk foglossning som bara blir värre och vill helst inte skjuta på det. Är det jättefel av mig?

  • Svar på tråden Besök på BB inför förlossningen - förkyld
  • Monalisaslugg

    När vi skulle på besöket på förlossningen fick man inte besöka BB just på grund av att ingen ska råka dra in något virus där. Nyfödda kan vara riktigt känsliga och skulle alla besöka BB skulle såklart massa onödiga virus komma dit hela tiden. Även om även de som ligger på BB såklart oxå kan vara förkylda osv. Nu är det ju rs tider så tycker det är märkligt att de har det öppet för besök där ?

    Här får man endast besöka förlossning oavsett när på året det är och alla besök till BB av närstående (även syskon) är helt stängda mellan nov-april (kanske till o med okt-april) .

    Men är du BARa täppt i näsan kanske de inte är så farligt. Men samtidigt kan ju rs virus på vuxna visa sig som endast lite besvär i näsan . Annars besök förlossning och avstå BB.

  • Sasu

    Nästäppan kan ju också bero på hormonerna, hade själv nästäppa halva graviditeten..

  • Inteamanda

    Jag hade nog inte gått, onödigt att chansa. Tyckte dessutom att det besöket var rätt meningslöst, man fick se lite olika rum som såg ut typ exakt som man väntat sig.

  • Inezzzen

    Jag tycker inte att du ska besöka BB. Kan vara RS-virus eller något annat du har som kan vara väldigt skadligt för spädbarn och rent av dödligt för förtidigt födda.

  • Inezzzen
    Monalisaslugg skrev 2019-11-05 09:25:13 följande:

    När vi skulle på besöket på förlossningen fick man inte besöka BB just på grund av att ingen ska råka dra in något virus där. Nyfödda kan vara riktigt känsliga och skulle alla besöka BB skulle såklart massa onödiga virus komma dit hela tiden. Även om även de som ligger på BB såklart oxå kan vara förkylda osv. Nu är det ju rs tider så tycker det är märkligt att de har det öppet för besök där ?

    Här får man endast besöka förlossning oavsett när på året det är och alla besök till BB av närstående (även syskon) är helt stängda mellan nov-april (kanske till o med okt-april) .

    Men är du BARa täppt i näsan kanske de inte är så farligt. Men samtidigt kan ju rs virus på vuxna visa sig som endast lite besvär i näsan . Annars besök förlossning och avstå BB.


    Lika illa att besöka förlossningen när man är förkyld. Där finns det också bebisar som är känsliga, på våran förlossning får man inte komma in när man är förkyld.
  • Monalisaslugg
    Inezzzen skrev 2019-11-10 18:16:59 följande:

    Lika illa att besöka förlossningen när man är förkyld. Där finns det också bebisar som är känsliga, på våran förlossning får man inte komma in när man är förkyld.


    Jo det håller jag med om. Nu var det dock så att man inte fick komma in där heller som förkyld men BB var helt stängt oavsett för alla (även icke förkylda) . Visste man med sig att man var förkyld avstod man givetvis självmant det besöket på FL. Var mest förvånad över att alla sjukhus inte har helt stängda avdelningar under höst/vinter säsongen då det verkligen skulle behövas.
Svar på tråden Besök på BB inför förlossningen - förkyld