• ALLIEVERDO

    Hjälp. vilken tjocklek på glasögonen till 7åring?

    Har en fråga. Min 7åriga dotter ska precis få sina första glasögon. hon hade 4+ på båda ögonen, men ska börja med +3. 
    Som jag förstått är då glaset extra tjockt och ögonen kan då se större ut. Så för att barnet ska må bättre kan det vara bättre att ta tunnare glas mot en extra kostnad.
    Här hör jag olika.
    Endel säger att då tar man 1.6 vilket inkluderar antireflex. något som endel säger man inte rekommenderar till barn, då det blir så kladdiga glas. det kan då finnas ett glas på 1.5, som blir lite tunnare mot mitten på nåt vis.
    Stämmer detta?
    Kan ni lite snabbt berätta så jag kan bestämma vad som är bäst.
  • Svar på tråden Hjälp. vilken tjocklek på glasögonen till 7åring?
  • Praktisk58

    Minusglas har tjocka kanter.

    Pluss tjocka på mitten. Syns mindre.

    Förstoring av ögonen beror på styrkan, inte tjockleken. Men klart optikern vill sälja dyrare glas.

  • Magical

    Min son har sedan 4-årsåldern haft glasögon. De första var sådär tjocka som du säger och det såg inte klokt ut. Från nästa par och resten av hans liv har vi köpt "nästa variant". Jag kommer inte ihåg vad det heter men det finns 2 olika sorters glas utöver det normala, och då brukar vi ta det som är billigast av de två sorterna.
    Då blir det inga "glosögon" vilket sonen har uppskattat. Absolut värt det. 

    Antireflex har vi inte tagit någon gång. Jag brukar inte ha det på mina egna heller, man måste bara putsa dem precis hela tiden för varje liten fläck syns. 

Svar på tråden Hjälp. vilken tjocklek på glasögonen till 7åring?