• ewwelinas

    3,5 åring nyps, blir arg

    Hej! Jag känner jag behöver hjälp nu gällande dottern. Hon är 3,5 år och hemma blir hon rasande om saker o ting inte går som hon vill, eller om hon måste vänta. Annars är hon väldigt glad av sig och hjälpsam! Bryr sig, ger kramar o visar kärlek.

    Hon kan nypas, slå o sparka.. i ?offentligheten? har hon allt som oftast visat sin bästa, lugna sida. Hon har alltid fått beröm på föris för hur snäll och duktig hon är.

    Nu har hon börjat nypa andra barn på föris och personalen vet inte hur de ska göra och vi vet inte hur vi ska göra. Problemet o lösningen börjar hemma, så hur kan vi som föräldrar göra? Både när vi får höra detta på föris när vi hämtar och när hon gör det hemma?

    Känns som vi prövat allt... pratat lugnt med henne och förklarat, jag har sagt jag älskar henne och är inte arg men vill veta varför hon gjort så på föris , vi har blivit arga när hon gjort detta hemma men också försökt alla sätt vi läst om.. Hon säger förlåt, ger kram, men sen efter en stund är det likt igen.

    Jag tycker det är så jobbigt när det börjat på föris. Jag skäms och det känns som jag misslyckats som förälder.. jag ber er om goda råd o tips!

  • Svar på tråden 3,5 åring nyps, blir arg
  • scanmia

    3-åringar har väldigt liten impulskontroll så det är svårt att stoppa utbrott av det här slaget. Människor är som allra mest våldsamma mellan 2 och 4 års ålder och det betyder inte att de kommer att vara det resten av livet. Saker som kan hjälpa är att visa henne acceptabla saker att göra när hon är arg och frustrerad istället för att nypas, tex stampa i marken, korsa armarna och säga ifrån. Just säga ifrån är viktigt "Använd dina ord" är en bra uppmaning. Träna även på att lugna ner sig och få kontroll över sina känslor, djupandning, gå ifrån en stund etc. Något som de körde med på min sons förskola var att ha barnen stoppa händerna i fickorna. Det gav barnen något att göra och ett litet extra hinder innan smockorna flög.

Svar på tråden 3,5 åring nyps, blir arg