• Anonym (Jag bara)
    Wed 6 Nov 2019 15:00
    735 visningar
    8 svar
    8
    735

    Journalsystem och kvinnlig misshandel

    Hej!

    Undrar om någon är insatt i om det jag läser i mina journaler på 1177 är allt som står, eller om läkarna har något "hemligt" journalsystem de skriver i som jag inte kan läsa?

    Fick veta av en läkare att denne och en annan läkare var oroliga för mig då jag sökt vård för skador på en annan mottagning vid några tillfällen som enligt dem inte kan ha uppkommit som jag sagt. Så ena läkaren frågade då om jag utsätts för misshandel hemma.

    Men när jag loggar in på 1177 så kan jag inte se att det står så eller att dessa läkare är oroliga. Så skriver de någonstans jag inte kan se? Känns jobbigt om det står så då jag har mycket med vården att göra pga en kronisk sjukdom.

  • Svar på tråden Journalsystem och kvinnlig misshandel
  • Anonym (m)
    Wed 6 Nov 2019 15:10
    #1

    Jag tror inte man kan läsa journalanteckningar från alla ställen man varit på, bara vissa. Sen så får väl läkarna inte läsa igenom journalanteckningar från andra kliniker utan ens godkännande? Jag vet att dom kan kolla vart man varit tidigare men jag tror som sagt inte att dom får gå in och läsa.

  • Anonym (m)
    Wed 6 Nov 2019 15:11
    #2

    Du kan förresten begära ut journalanteckningar från de kliniker du varit hos, det har du rätt till.

  • Wed 6 Nov 2019 15:14
    #3

    Ja, det finns rubriker (sökord) man kan skriva under som inte syns för patienten på 1177.se. Likadant för omyndiga, det kan finnas text som inte syns för vårdnadshavare.

  • Anonym (Jag bara) Trådstartaren
    Wed 6 Nov 2019 17:35
    #4

    Det är från samma sjukhus men olika avdelningar. Ok, då är det kanske att de skrivit så. Men får alla berörda läsa vad som står under dessa sökord då? Kan jag begära ut vad som skrivs där?

  • Wed 6 Nov 2019 17:36
    #5

    Du har alltså inte blivit misshandlad?

  • Anonym (Myr)
    Wed 6 Nov 2019 17:44
    #6

    Kan vara så att de inte skrivit något om det i din journal heller. De kan ju bara väckt frågan och sagt vad de misstänker och fråga dig om det men sen inte dokumentera det. Jag frågar mina patienter en massa frågor men skriver ju inte allt om jag inte anser att de behöver dokumenteras. Och just av den avdelningen att man kan läsa sin egen journal så skulle jag kunna tänka att de inte skriver med det då du neka till det.

    Jag har flertalet gånger frågat om skadan verkligen gick till som de beskriver och att ingen annan osamkat med skadan och då säga att den typen av skador tyder på våld. Men svarar patienten nekande på det är det inget jag skriver i journalen. Då skriver jag bara hur de uppger att skadan skulle uppkommit.

    Vi får inte göra en massa antagande och kan inte skriva vad vi tror utan bara vad som är bevisat eller berättat av patienten själv. Men vi är fortfarande skyldiga att ställa frågan om vi misstänker något.

  • Anonym (Li)
    Wed 6 Nov 2019 17:49
    #7
    Anonym (m) skrev 2019-11-06 15:11:44 följande:

    Du kan förresten begära ut journalanteckningar från de kliniker du varit hos, det har du rätt till.


    Precis, just uppgifter om utsatthet för våld är dold på 1177, för att tex en våldsam partner inte ska tvinga dig att logga in och sen själv läsa vad du berättat för vården.
  • Anonym (Jag bara) Trådstartaren
    Wed 6 Nov 2019 17:56
    #8

    Ok, tack. Varit på akuten ett par gånger. När jag läser journalen därifrån står det bara min version, men min ordinarie läkare och hennes kollega frågade om jag blivit misshandlad och de är oroliga. Så någonstans måste det stå något jag inte kan se. Men är då säkert dolt. Tack i alla

Svar på tråden Journalsystem och kvinnlig misshandel