• Wed 6 Nov 2019 18:49
    2053 visningar
    4 svar
    4
    2053

    Rectocele operation

    Efter första barnet -17 hade jag enligt BM på efterkontrollen ett litet framfall av urinblåsan samt en väldigt tunn mellangård invändigt. Vi snackar tjock som en utdragen öronsnibb. Detta gör att jag kan kämpa med att bajsa i flera dagar innan jag får ut det (det samlas i en ficka som lägger sig i slidan och jag måste trycka ut det med fingrarna) samt att aldrig riktigt få tömt helt. Skulle söka igen när jag var färdig med barnafödandet. Sagt och gjort, sista barnet kom för 3 mån sen och idag var jag hos privat gynekolog med gott omdöme. Hon tyckte att framfallet framtill var inte så farligt för två vaginala förlossningar, och baktill har muskulaturen släppt och det är uttänjt, men en operation skulle medföra samlagssmärtor och kanske inte någon större förändring. Tack och hej. Så nu är jag modfälld och lite deprimerad. Ska jag alltid ha det såhär? Jag är mitt i livet och vill gärna kunna sporta och ha ett vilt sexliv igen...

    Någon som har erfarenhet eller kunskap i ämnet?

  • Svar på tråden Rectocele operation
  • Anonym (...)
    Wed 6 Nov 2019 21:17
    #1
    +1

    Sök hos kolorektalkirurg istället. De kan mycket om rektopexi, som ofta fungerar bra. Lång kö dock. Tror man ofta gör rektografi först på röntgen.

  • Anonym (O)
    Wed 6 Nov 2019 21:41
    #2

    Hej!

    Inte riktigt samma läge för mig men jag fick en stor förlossningsskada (total sfinkterruptur) med första barnet. Hade därefter en tunn mellangård men inte lika tunn som din vad jag förstår på din beskrivning.

    Ca ett och ett halvt år efter förlossningen opererades jag, Det gjordes en sk perineorafi och mellangården byggdes upp samt vissa muskler som brustit ?hämtades upp?.

    Jag har absolut inte fått några smärtor efter den operationen! Förstår att det kan vara väldigt individuellt men vill bara berätta att en operation i underlivet inte alltid måste innebära problem.

    Har efter den operationen fött ett barn till med en vaginal förlossning som gick bra utan nya skador.

    Tycker nog att du ska söka hjälp hos någon annan. Var i landet bor du?

  • Thu 7 Nov 2019 11:22
    #3
    Anonym (O) skrev 2019-11-06 21:41:47 följande:

    Hej!

    Inte riktigt samma läge för mig men jag fick en stor förlossningsskada (total sfinkterruptur) med första barnet. Hade därefter en tunn mellangård men inte lika tunn som din vad jag förstår på din beskrivning.

    Ca ett och ett halvt år efter förlossningen opererades jag, Det gjordes en sk perineorafi och mellangården byggdes upp samt vissa muskler som brustit ?hämtades upp?.

    Jag har absolut inte fått några smärtor efter den operationen! Förstår att det kan vara väldigt individuellt men vill bara berätta att en operation i underlivet inte alltid måste innebära problem.

    Har efter den operationen fött ett barn till med en vaginal förlossning som gick bra utan nya skador.

    Tycker nog att du ska söka hjälp hos någon annan. Var i landet bor du?


    Då finns det hopp! Jag bor i västra Skåne
  • Anonym (Besvä­rlig patien­t)
    Sat 9 Nov 2019 11:11
    #4
    +1

    Sök igen! Du blev inte sedd och hörd hos den här läkaren, sök igen hos någon annan. Kanske mvc kan hjälpa dig att hitta rätt läkare? Stå på dig och var besvärlig. Berätta hur det påverkar dig både fysiskt och psykiskt, hur det sänker din livskvalitet. Det är snart år 2020 och kvinnor ska inte behöva gå omkring i sverige med obehandlade förlossningsskador som har stor inverkan på deras liv. Det är inte längre nåt man ska behöva räkna med när man fött barn.

Svar på tråden Rectocele operation