• Anonym (felskapt)

    Jag gillar inte mig själv

    Jag är en tjej i 35-årsålder som aldrig har gillat mig själv. Jag är fet och ful, jag har dåliga vanor runt det mesta och jag är osjälvständig och passiv. Jag blir klängig när jag mår dåligt och klagar och gnäller. Jag har aldig använt smink eller klätt upp mig fast jag velat för jag är för feg. Jag är osocial fast jag vill vara social. Jag tar allt som kritik och nickar och håller med fast jag vill säga ifrån. Jag kan inte ta komplimanger eller beröm om jag skulle få något. Jag kan inte ta för mig på något sätt. Jag har haft samma lön i 10 år för jag vågar inte begära mer.

    Gnäll gnäll nu är jag gnällig igen. Hur ändrar jag mig?

  • Svar på tråden Jag gillar inte mig själv
  • Anonym (?)
    Anonym (felskapt) skrev 2019-11-06 19:15:43 följande:

    Jag är en tjej i 35-årsålder som aldrig har gillat mig själv. Jag är fet och ful, jag har dåliga vanor runt det mesta och jag är osjälvständig och passiv. Jag blir klängig när jag mår dåligt och klagar och gnäller. Jag har aldig använt smink eller klätt upp mig fast jag velat för jag är för feg. Jag är osocial fast jag vill vara social. Jag tar allt som kritik och nickar och håller med fast jag vill säga ifrån. Jag kan inte ta komplimanger eller beröm om jag skulle få något. Jag kan inte ta för mig på något sätt. Jag har haft samma lön i 10 år för jag vågar inte begära mer.

    Gnäll gnäll nu är jag gnällig igen. Hur ändrar jag mig?


    sluta gnäll och börja pressa dig själv att förändra istället. Om man inte är positiv och framåt av naturen måste man tvinga sig lite ibland för att komma ur den dåliga spiralen av gnäll och känsla av misslyckande. 
  • Anonym (felskapt)
    Anonym (?) skrev 2019-11-06 19:18:54 följande:
    sluta gnäll och börja pressa dig själv att förändra istället. Om man inte är positiv och framåt av naturen måste man tvinga sig lite ibland för att komma ur den dåliga spiralen av gnäll och känsla av misslyckande. 
    Ja visst. Jag har hört klyschorna förut.
  • Anonym (?)
    Anonym (felskapt) skrev 2019-11-06 19:29:13 följande:
    Ja visst. Jag har hört klyschorna förut.
    Med den inställningen är det knappast konstigt att du inte kommer ifrån ditt trista och gnälliga liv..
  • Anonym (felskapt)
    Anonym (?) skrev 2019-11-06 19:31:58 följande:
    Med den inställningen är det knappast konstigt att du inte kommer ifrån ditt trista och gnälliga liv..
    Jag behöver någon som kan berätta konkret för mig vad jag ska göra.
  • Anonym (?)
    Anonym (felskapt) skrev 2019-11-06 19:39:02 följande:
    Jag behöver någon som kan berätta konkret för mig vad jag ska göra.
    Men snälla, det förstår du väl att ingen på FL kan göra.Och det är ju just det som var ditt problem som du måste ändra på, du måste bli självständig.
    Men börja med att gå till chefen och be om högre lön och säg ifrån när du tycker att något är fel och som sagt sluta gnäll!
  • Minfamilj

    Bryt mönster, det är enda vägen framåt. Och den enda som kan göra det är du själv. KBT kanske kan vara något som en hjälp på vägen? Börja med det lilla, det du känner att du behärskar och fortsätt sen framåt.

  • ivar37

    Klyschor som blir sanningar är ju inga klyschor längre.

    Finns inga utvägar. Möt dej själv. Enkelt men jobbigt.

  • ivar37
    Praktisk58 skrev 2019-11-06 20:51:47 följande:

    JESUS loves you !

    (Nobody else does)


    Sämsta rådet någonsin...
  • Anonym (Du kan!)

    Jag skulle nog vilja påstå att du är en av få som har bra självinsikt. Det är en styrka som få är kapabla till.

    Vad menas då med självinsikt, bara för att göra det klart, jo det betyder att man har kännedom om hur man agerar i en utsatt situation. Du vet hur du agerar. Det beskriver du med inlevelse i din trådstart. Alltså har du något konkret att arbeta med. Det gäller att öka på din insikt och vända det negativa till att bli positivt.

    Konkreta råd ville du ha. Ja det förstår jag. Mycket psykologi är luddigt eftersom det ska passa så många.

    Konkret kan du börja med att se över vad du faktiskt KAN förändra i ditt liv.

    Kosten tex. Vad kan du göra för att äta bättre? Lätt eller hur? Den frågan behöver vi nog inte gå in på i detalj.

    Smink och kläder då? Ja samma där egentligen. Köp ny garderob. Boka en personal shopper i närmsta köpcentrum. Boka samtidigt tid hos frisören och boka sminkning på kicks. Låt expediten ta fram dina färger och rätt produkter samt lär dig hur du ska göra.

    Det var det yttre. Inte då?

    Ja jag är övertygad om att du kommer må bättre när vågen sakta men säkert visar mindre kilo. Din nya garderob med kläder som sitter bra på dig gör att du känner dig mer attraktiv. Plötsligt tar okända människor kontakt genom vänliga blickar, leende och då bemöter du det likadant.

    Sätt in på ditt självkänsla-konto varje dag. Det gör du genom att följa ditt hjärta. Du vet vad som får dig att må dåligt och du vet vad som behövs för att du ska må bra. Du har ju trots allt bra självkännedom.

    Är det svårt så börja successivt genom att googla bättre självkänsla tex.

    Du är inte värdelös, du är mänsklig. Du kan bli den du vill vara om du gör något!

Svar på tråden Jag gillar inte mig själv