Inlägg från: Anonym (Wilma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Wilma)

    Han vill betala för systern

    Anonym (Hon) skrev 2019-11-06 19:34:19 följande:

    Min man berättade ikväll att han lovat att hjälpa sin syster med hennes utgifter kommande halvår för att hon ska slippa sätta dottern på förskola i januari när hon är sex månader, hon har inte råd att vara hemma längre, men det visste hon ju redan innan att hon inte skulle så det kommer ju knappast som en överraskning för henne.. Jätteirriterad att jag inte ens blivit tillfrågad, han hävdar bestämt att det inte kommer påverka oss... Men jag tycker oavsett inte att man tar såna beslut utan att prata med sin partner först..

    vad tycker ni? Vi har gemensam ekonomi.


    Det finns ingen svensk förskola som tar emot 6 månaders bebisar. 1 år är gränsen. Det måste ju finnas föräldradagar kvar? Antingen hennes eller barnets pappas, så att de räcker tills barnet är ett år.
  • Anonym (Wilma)
    Anonym (Hon) skrev 2019-11-06 19:45:17 följande:

    Nej det är inte ett lån och nej de bor inte i Sverige, däremot är hon svensk medborgare, så rent krasst hade hon ju kunnat flytta tillbaka hit om det nu är så knapert att leva där.

    Jag vet inte vad jag hade svarat, nu har jag ju inte ens möjlighet att fundera eftersom han tog beslutet utan mig.


    Ok, såg inte innan jag svarade sorry.

    Nej dåligt att han inte pratade med dig innan har lovade.
  • Anonym (Wilma)
    Anonym (Hon) skrev 2019-11-07 05:31:11 följande:

    Nej det är inte hans pengar, det är VÅRA. 10000 per månad är det han lovat och det är inte ett billigt land att leva i. Han betalade deras barnvagn också.

    Pappan kommer inte vara hemma, men ekonomiskt hade det nog inte hjälpt ändå.

    Han säger att han kommer sätta in mindre på sparkontot den tiden han ger henne pengar.


    Jag tycker att ni borde ha pratat om det tidigare. Men det är ju flera saker som spelar in här känner jag.

    1. Han ska sätta in MINDRE på sparkontot. Alltså kan ni avvara 10000kr i månaden, klara era egna kostnader och fortfarande spara. Då har ni ju överflöd att dela med er av.

    2. När du säger att HAN ska sätta in mindre på sparkontot när HAN har skänkt pengar, låter det som att din man är den som tjänar mest eller alla pengar till familjen av er två. Hur mycket tjänar du respektive din man?

    Det är nämligen relevant om det är så att din mans lön med lätthet betalar både er och deras kostnad och räcker till sparande och du tjänar betydligt mindre. I så fall tycker jag att han som ändå tjänar mest ska ha all rätt att hjälpa sin familj med överskottet och kan också förstå varför han inte tyckte han behövde kolla det med dig.
  • Anonym (Wilma)
    Anonym (Alice) skrev 2019-11-07 09:28:25 följande:

    1. Bara för att man inte går +-0 varje månad, betyder ju inte det att man har råd att ge bort 10k varje månad.

    2. Det är väl helt irrelevant om han tjänar mer? Dom har ju gemensam ekonomi. Eller menar du att han har nåt slags VETO eller mer bestämmanderätt över vart pengarna går om han tjänar mer än TS? För det känns ju rätt skevt.


    Jag tycker det är relevant hur mycket pengar man faktiskt har. Om jag hade den sjuka ekonomin att jag kunde spara 20000kr i månaden och ändå leva gott så hade jag inte kunnat leva med mig själv om jag inte hjälpte min familj när de hade det svårt.

    Och två, om jag hade tjänat 100000kr i månaden och min partner bara 20000kr och jag vill ge min syster 10000kr av mina hundratusen och min partner som tjänar så mycket mindre hade varit för snål för att låta mig hjälpa min familj så hade jag begärt skiljsmässa.

    Jag tycker inte det är ett dugg skevt att man har viss ekonomisk frihet i ett förhållande även om man har gemensam ekonomi. Speciellt om man har det gott ställt vilket ts och mannen verkar ha.

    Däremot om ts tjänar mer eller hälften av de pengarna som mannen vill ge bort då är det inte okej av honom. Då skulle jag föreslå att de ser till att separera sin ekonomi, betalar hälften av allt gemensamt och använder överflödet som de själva vill. Så att ts slipper bli så påverkad av att han ger bort av sin lön.
  • Anonym (Wilma)
    Anonym (Alice) skrev 2019-11-07 10:21:16 följande:

    Det är inte skrevt att ha "en viss ekonomisk frihet" när man har gemensam ekonomi. Självklart bör båda parter kunna göra egna val när det gäller mindre summor. Men här gäller det minst 60 000 kronor. Då borde man diskutera saken först med sin partner.

    Det som är skevt är att tycka att en partner skulle ha mer att säga till om vart pengarna går, bara för att den personen har en högre lön. Bådas löner är gemensamma pengar och vill man ge bort en större summa bör det såklart vara ett gemensamt beslut.


    Ja jag håller helt med om att han borde ha pratat med henne innan han tog beslutet.

    Men om de tjänar väldigt olika, och om han tjänar väldigt mycket så kan jag förstå att han tycker att han har rätt att göra vad han vill med en del av sin inkomst. Han ser det ju så vad det verkar eftersom han har gjort detta valet även om ts inte håller med. De är möjligen inte eniga om hur gemensam ekonomin är. Är han höginkomsttagare så är heller inte 60000kr på ett halvår särskilt mycket pengar.

    Svårt att veta eftersom vi inte vet den ekonomiska bakgrunden. De kan ju alltid dela upp sin ekonomi om det skapar konflikter dem emellan att ha det gemensamt.
  • Anonym (Wilma)
    Anonym (Hon) skrev 2019-11-07 10:09:46 följande:

    De är inte i nöd, de har bara inte råd att vara hemma längre än föräldraledigheten.


    Vad sägs om förslagen att föreslå separat ekonomi?
  • Anonym (Wilma)
    Anonym (Vansinne) skrev 2019-11-08 05:28:36 följande:

    Om jag ska vara ärlig, så med tanke på Ts frånvaro så kommer snart smällen att dom är multimiljonärer TYP, och pengarna i sig är inte något problem. Hon vågar bara inte skriva det i rädsla för att bli kritiserad.

    Hon är nog mest sur för att beslutet inte tagits gemensamt.


    Ja det har ju i princip redan framgått eftersom de 10000kr i månaden som ska ges bort bara är en del av vad mannen sätter in i sparande varje månaden. Så vi vet att de sparar en bra bit över 10000kr/månaden, kanske 20-30 lax i månaden i sparande?! Så det det är ju inte svårt att tänka sig att det finns pengar så det räcker...

    Om man sparar så mycket varje månad så antar jag att inkomsterna ligger på ett par hundratusen per månad totalt.
  • Anonym (Wilma)
    Anonym (Hon) skrev 2019-11-08 07:10:10 följande:

    Ett par hundratusen!? Vilken värld lever du i? Tillsammans får vi ut ca 70000 i månaden, vi sparar 30 i månaden till husköp, runt 25 går till boende och mathandel, sen har barnen diverse aktiviteter, det är klädköp och dyl. Vi har det inte dåligt, men rika är vi inte.


    Får ni ut 30 respektive 40 tusen i månaden?

    Bra gjort att kunna spara 30000kr på den inkomsten en hel familj.
  • Anonym (Wilma)
    Anonym (Va?) skrev 2019-11-08 08:24:44 följande:

    Fast asså.. Det är väl inte särskilt svårt att klara sig på en inkomst på 40000:- för en familj? Det är väl snarare så att det är väldigt många människor som har det tillsammans netto varje månad och klarar sig fullgott på det. Vad tror du undersköterskor, säljare, svetsare, frisörer, servicepersonal mm mm får ut varje månad? Skulle säga att det är en helt normal inkomst ändå.


    Såklart, jag har inte någon hög inkomst för tillfället själv heller.

    Men de flesta som har en högre inkomst får det successivt och ökar successivt sina levnadsomkostnader. Tex skaffar bättre bil, större boende i bättre område, låter barnen göra dyrare aktiviteter, börjar köpa dyrare kläder, bättre hudvårdsprodukter, går oftare ut, börjar äta lunch på restaurang osv.

    Det är inte så många med högre inkomst, -det som ts beskriver är ju typiska tjänstemannalöner, övre medelklass löner- som fortsätter att snåla på gränsen till vad man går runt på utan de flesta uppgraderar livet åtminstone något.
  • Anonym (Wilma)
    Anonym (A) skrev 2019-11-08 09:30:12 följande:

    Skojar du? De skulle kunna spara mer, 40 000 kr för att dra runt en familj är mkt pengar.


    Det Beror ju på var man bor och hur man lever, hur gamla barnen är osv.

    En fyra-femma i en storstad i ett okej område går ju minst på ca 20 000kr i månaden. Mat för fyra personer ca 6000kr. Övriga räkningar telefoner, el, fritids, förskola, barnaktiviteter, tv, tidning, bredband ca 9000kr. Bil ca 2500kr + parkering ca 1000kr. Övrigt kollektivtrafikresor ca 1000kr, om de bara har en bil. Kläder 4 personer 2000kr i snitt i månaden.

    Summa 41000kr.

    Sen kanske man vill äta ute någon gång, gå på bio eller göra nåt annat kul med barnen. Det drar ju snabbt iväg tusenlappar. Sen Beror ju också på om man har lån på bil, eller leasar, då blir det ju dyrare. Likaså om man har andra lån eller krediter. Och det räcker att man handlar lite dyrare kläder och hudvård så ökad ju både klädkonto och övrigt posten snabbt.
  • Anonym (Wilma)
    Anonym (A) skrev 2019-11-08 11:15:18 följande:

    Naturligtvis beror det på vad man spenderar. Men att spendera 40 000 kr i månaden är att spendera mycket pengar, anser jag.


    Nu är ju det mesta jag skrev upp där inte rent spenderande utan fasta kostnader som hyra osv. Många som tjänar mycket har ju ännu fler fasta utgifter, om man har flera bilar, större boende, sommarstuga, barnen kanske har dyrare aktiviteter, egen häst tex.

    De flesta anpassar ju livet efter vad de har råd med. Vi bor tex trångt pga att vi inte har råd med större lägenhet i bättre område. Skulle vi tjäna mer skulle vi ju flytta till större och få högre omkostnader. Skulle vi istället ha ännu mindre pengar hade vi väl varit tvungna att bo utanför stan där hyrorna är lägre. Eller flytta ut till landet eller någon mindre stad med andra bostadspriser. Men där hade vi ju inte kunnat jobba.

    Nu verkar ju iof ts och mannen spara till boende så de väljer antagligen att vara trångbodda för att sedan kunna lägga in en kontantinsats på ett hus eller lägenhet. Så låter som en långsiktig plan för att byta upp sig.
  • Anonym (Wilma)
    Anonym (A) skrev 2019-11-08 13:28:32 följande:

    Jag fattar allt du skriver. Men det jag skriver är min personliga åsikt, att 40 000 är mycket att spendera varje månad, oavsett om det är räkningar eller nöjen. jag tycker så. Att andra inte tycker det, förstår jag också.

    Och ja, jag vet att de flesta gör som du skriver, spenderar mer om de tjänar mer. Det är väl därför många är fast i ekorrhjulet, måste fortsätta jobba heltid ända fram till pensionen.


    Jag håller med. Men vissa saker är värt mer. Beror på vad det läggs på.
  • Anonym (Wilma)
    Anonym (XXX) skrev 2019-11-09 21:36:44 följande:

    Fast det spelar ingen roll. När man är gifta är alla pengar bådas pengar, och "makarna ska i samråd" (står det till och med i äktenskapsbalken) bestämma hur de ska brukas. 


    Rent juridiskt så är varje parts lön dens egen även om man är gifta. Däremot har man ju försörjningsplikt om den ena inte kan försörja sig själv.

    Och om man skiljer sig etc så är ju alla sparade pengar gemensamma. Förutsatt att msn inte har äktenskapsförord.

    Men OM det nu är så att ts tjänar noll och mannen 70000kr så har han rent juridiskt rätt att själv avgöra att han vill lägga 40k på familj 20k på sparande och 10k på sin syster. Vad var och en har i lön spelar roll rent juridiskt. Även får ts för om de faktiskt tjänar hälften så kan hon bara bestämma att hon nu tar sin halva av inkomsterna samtidigt dom de delar på utgifterna.
  • Anonym (Wilma)
    Anonym (Annika) skrev 2019-11-10 08:34:59 följande:

    Håller med om ovan, men poängen var, får man eller får man inte bestämma över sina pengar i ett äktenskap så länge det inte påverkar andra partnerns basala behov? Du har ju väldigt bestämt hävdat att det får man inte. Så om en vuxet barn verkligen behöver hjälp så kan partnern hindra det, för att själv använda pengarna till tex lyxkonsumtion. Jag köper inte det. Gemensam ekonomi eller inte.


    Ja sin egen lön kan man ju självklart göra vad man vill med när allt det basala är löst. Det är ju på sin höjd dåligt stil om man utan att prata om det väljer att spara mindre än vad man tidigare bestämt. Det är ju absolut inte straffbart.
Svar på tråden Han vill betala för systern