• Wed 6 Nov 2019 21:56
    568 visningar
    5 svar
    5
    568

    Vad är det för skillnad på pappor i Dorotea jämfört med Haparanda?

    Det här är ju rätt obegripligt. Två mindre orter i Norrland, vad är förklaringen till att den ena är bäst och den andra sämst på jämställdhet?

    www.forsakringskassan.se/privatpers/nyhetsarkiv/!ut/p/z1/tVLLboMwEPyWHnK0vNgOmKPzgtCipIrygEvkgpPQJoYYlzb9-kKkHtuoqrqnXWm0MzuzOMUbnGrZFHtpi1LLYzsnqbvlBOLBwBHAF8Bh6of-eOKTQIwoXuEUp1VW5DjZEZ5B7nHk5koh5isf-S55Qp6fS4e4jGZ91aEzbSt7wElWaqu0rdXWqLoqdV00qgf6clBWmR5UsqpKU6NXa-UeyQbtSiOPuZG53EuDGmkKZdqmbJRBR6lzZfH6Khe-KQE4_fmadafvxoYrgIWjoRMM4Z4HtA_ice5QNiNRtACctBq8LXUA_I4k4AHAdL6kwUoQb0EIXjeFesNLXZpT6_DilwaGXwx8HrIwAhLDNKYgBoSRScwJmbE_MkS3XGqfong-n1PRZtll-G7x5h_CrE4nTi_oZRePKUui5uNB3H0CdpfloA!!/&urile=wcm%3apath%3a%2Fcontentse_responsive%2Fpress%2Fpressmeddelanden%2Ffars-dag-uttaget-av-pappadagar-varierar-stort-over-landet 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-11-06 21:57
    Länken blev konstig. Se fk.se och nyheter 6 november.

  • Svar på tråden Vad är det för skillnad på pappor i Dorotea jämfört med Haparanda?
  • Wed 6 Nov 2019 22:12
    #1

    Haparanda ligger ju väldigt nära finska gränsen. Utan att ha sett till att mitt påstående är helt underbyggt med källor så säger en snabb googling att finland ligger efter Sverige i jämställdhet på föräldraledighet. Jag gissar att det är rätt vanligt att boendes i haparanda jobbar även på finska sidan, och/eller att kulturen påverkar.

    Generellt med variationerna beror de nog både på vilka branscher som är vanligast, bekantskapskretsen och utbildningsgraden.

  • Wed 6 Nov 2019 22:15
    #2

    Haparanda ligger ju väldigt nära finska gränsen. Utan att ha sett till att mitt påstående är helt underbyggt med källor så säger en snabb googling att finland ligger efter Sverige i jämställdhet på föräldraledighet. Jag gissar att det är rätt vanligt att boendes i haparanda jobbar även på finska sidan, och/eller att kulturen påverkar.

    Generellt med variationerna beror de nog både på vilka branscher som är vanligast, bekantskapskretsen och utbildningsgraden.

  • Wed 6 Nov 2019 22:59
    #3

    Det har nog med jobb att göra. Här är det en hel del arbetsgivare, som varslar sina anställda när vintern närmar sig. Många män är arbetslösa december till februari-mars. I stället för att stämpla, så tar de ut föräldraledighet.

    I Haparanda kan jag tänka mig att det inte är lika mycket säsongsarbete. De har IKEA och en del verksamhet runt omkring den, så de har jobb året om. Då tar de inte lika gärna ut föräldraledighet.

  • Thu 7 Nov 2019 20:09
    #4
    lövet2 skrev 2019-11-06 22:59:43 följande:
    Det har nog med jobb att göra. Här är det en hel del arbetsgivare, som varslar sina anställda när vintern närmar sig. Många män är arbetslösa december till februari-mars. I stället för att stämpla, så tar de ut föräldraledighet.

    I Haparanda kan jag tänka mig att det inte är lika mycket säsongsarbete. De har IKEA och en del verksamhet runt omkring den, så de har jobb året om. Då tar de inte lika gärna ut föräldraledighet.
    Men tar de hem barnen från förskolan då i några månader och sen börjar igen?
  • Thu 7 Nov 2019 21:40
    #5
    Alexi skrev 2019-11-07 20:09:43 följande:
    Men tar de hem barnen från förskolan då i några månader och sen börjar igen?
    Det rör sig ju oftast om barn som inte har börjat förskolan än. Mamman har varit föräldraledig och så tar pappan över när vintern kommer.
Svar på tråden Vad är det för skillnad på pappor i Dorotea jämfört med Haparanda?