• Eps1106

    Nattliga kallsvettningar - missfall på gång?

    Hej! Har försökt bli gravid i 2,5 år och plussade till vår stora glädje nyligen. Jag går in i v. 8 imorgon, blev gravid genom ivf har varit gravid en gång innan (naturligt) som tyvärr slutade i MA v. 10 där de trodde att graviditeten avslutats ca 1 v tidigare. Har båda dessa graviditeter haft ganska få symtom, bla lätt illamående och ökad trötthet.

    Inatt vaknade jag flera gånger av att jag kallsvettades, något som jag annars bara gör nattetid dagen innan jag ska få mens pga låga hormonnivåer. När jag googlar på kallsvettning i tidig graviditet hamnar jag bara på trådar där det slutat i missfall :( Har UL om en vecka den 14/11, fattar inte hur jag ska stå ut att vänta till dess innan jag får veta säkert. Fy fan.

    Är det ngn som haft nattliga kallsvettningar där det inte slutat med missfall eller är det helt kört? Känner mig helt förtvivlad.

  • Svar på tråden Nattliga kallsvettningar - missfall på gång?
  • Forumvärd

    Hej!

    Kolla så att du inte har en urinvägsinfektion. Det är vanligt vid graviditeter och det kan ge nattliga svettningar.

  • Eps1106
    Forumvärd skrev 2019-11-07 14:27:57 följande:

    Hej!

    Kolla så att du inte har en urinvägsinfektion. Det är vanligt vid graviditeter och det kan ge nattliga svettningar.


    Tror inte att det är UVI, har det ofta och brukar ha väldigt tydliga symtom som miktionssveda och täta trängningar, och har inget sådant nu...
  • Anonym (AS)

    Jag hade massa nattliga svettningar i början av graviditeten, men när jag googlade på det hamnade jag faktiskt på massa sidor som menade att det var ett tidigt gravsymtom vilket lugnade mig. Svettningarna lugnade sig sedan efter några veckor. Det blev inget missfall i samband med svettningarna, jag är fortfarande gravid mig veterligen, vecka 21 :)

  • Eps1106
    Anonym (AS) skrev 2019-11-07 14:46:51 följande:

    Jag hade massa nattliga svettningar i början av graviditeten, men när jag googlade på det hamnade jag faktiskt på massa sidor som menade att det var ett tidigt gravsymtom vilket lugnade mig. Svettningarna lugnade sig sedan efter några veckor. Det blev inget missfall i samband med svettningarna, jag är fortfarande gravid mig veterligen, vecka 21 :)


    Åh, tack för att du svarar, har näst intill panik för jag vet inte om jag skulle orka med ett missfall till och sen börja om igen osv. Hade du också kallsvettningar, eller var du mer varm om du förstår hur jag menar? Härligt med v. 21, halvvägs!
  • Anonym (V.31)

    Jag är gravid i v.31 och har kallsvettats/svettats sen jag plussade. Blödde av och till fram till v.12 också.

    Hade en period där det försvann, vid typ v.16-v.22 sen slog det till igen.

    Nätterna är hemska! Vaknar flera gånger per natt pga kallsvettning. På dagarna svettas jag mest men just nätterna kallsvettas jag

    Jag hade ett ma i v.9 förut och upplevde aldrig då några kalksvrttningar.

  • Eps1106
    Anonym (V.31) skrev 2019-11-07 14:58:03 följande:

    Jag är gravid i v.31 och har kallsvettats/svettats sen jag plussade. Blödde av och till fram till v.12 också.

    Hade en period där det försvann, vid typ v.16-v.22 sen slog det till igen.

    Nätterna är hemska! Vaknar flera gånger per natt pga kallsvettning. På dagarna svettas jag mest men just nätterna kallsvettas jag

    Jag hade ett ma i v.9 förut och upplevde aldrig då några kalksvrttningar.


    Men åh vad skönt att höra, blir nästan gråtfärdig. Tack för att du delar med dig! Låter superjobbigt att ha det såhär varje natt genom större delen av graviditeten, skönt att du börjar närma sig slutspurten. Tack igen <3
  • Anonym (AS)
    Eps1106 skrev 2019-11-07 14:49:29 följande:

    Åh, tack för att du svarar, har näst intill panik för jag vet inte om jag skulle orka med ett missfall till och sen börja om igen osv. Hade du också kallsvettningar, eller var du mer varm om du förstår hur jag menar? Härligt med v. 21, halvvägs!


    Nej, inte varma svettningar utan just kallsvettningar. Precis som jag brukar ha en eller två dagar innan jag ska ha mens (försökt i 3år så mycket analys av symtom). Det försvann kanske runt vecka 10/11 och inatt hade jag det igen för första gången sedan dess. Vet inte om det har kommit tillbaka eller bara var något tillfälligt. Men jag googlade som sagt -nattliga svettningar tidig graviditet- och fick då information om att det är väldigt vanligt, sen funderade jag inte mer på just det (men mycket annat hahaha).
  • Eps1106
    Anonym (AS) skrev 2019-11-07 15:40:00 följande:

    Nej, inte varma svettningar utan just kallsvettningar. Precis som jag brukar ha en eller två dagar innan jag ska ha mens (försökt i 3år så mycket analys av symtom). Det försvann kanske runt vecka 10/11 och inatt hade jag det igen för första gången sedan dess. Vet inte om det har kommit tillbaka eller bara var något tillfälligt. Men jag googlade som sagt -nattliga svettningar tidig graviditet- och fick då information om att det är väldigt vanligt, sen funderade jag inte mer på just det (men mycket annat hahaha).


    Åh! Men låter ju mycket lovande ändå. Jag tror jag googlade ?nattliga kallsvettningar misssfall? först och hamnade i typ tre olika trådar här där det slutat med missfall. Borde såklart ha googlat på symtom och ?gravid? istället men är så himla orolig att jag i te riktigt tänker klart och kopplar kallsvettningar så mkt till blödningarna att jag nästan blev förvånad när jag klev upp och _inte_ blödde...
  • syntharen

    När jag väntade andra barnet fick jag också en massa nattsvettningar och dom första gångerna tänkte jag som du, att det säkert är mf på gång (jag hade försökt bli gravid i nästan 5 år då och haft 4 mf). Men det blev inget missfall utan en perfekt pojke! Så du får försöka vara lugn men jag förstår att det är svårt.

  • Eps1106
    syntharen skrev 2019-11-07 16:24:36 följande:

    När jag väntade andra barnet fick jag också en massa nattsvettningar och dom första gångerna tänkte jag som du, att det säkert är mf på gång (jag hade försökt bli gravid i nästan 5 år då och haft 4 mf). Men det blev inget missfall utan en perfekt pojke! Så du får försöka vara lugn men jag förstår att det är svårt.


    Åh, tack för att du delar med dig, det lindrar oron något faktiskt! Underbart att höra att det gick vägen för dig och att du fick din fina pojke!
  • Charlieellerså

    Jag både fryser och kallsvettas kopiöst framförallt i första trimestern. Som att hela kroppen är upp och ner och det är antagligen pga hormonomställningarna. Jag skulle aldrig tänka att det var tecken på missfall. Har fyra friska barn. Önskar dig all lycka genom graviditeter

  • Eps1106
    Charlieellerså skrev 2019-11-07 18:04:34 följande:

    Jag både fryser och kallsvettas kopiöst framförallt i första trimestern. Som att hela kroppen är upp och ner och det är antagligen pga hormonomställningarna. Jag skulle aldrig tänka att det var tecken på missfall. Har fyra friska barn. Önskar dig all lycka genom graviditeter


    Ja, jag hör ju själv att jag låter lite knäpp men år av försök och tidigare missfall har gjort mig väldigt nipprig tydligen. Jag kopplar kallsvettningar till blödning så starkt eftersom jag haft så natten före menstruation sedan typ 15 år, vilket säkert gör mig lite extra knäpp. Så otroligt skönt att höra att du fått flera barn trots samma symtom, det lugnar, tack för att du delade med dig!
Svar på tråden Nattliga kallsvettningar - missfall på gång?