• Anonym (Ej)
    Thu 7 Nov 2019 18:59
    366 visningar
    11 svar
    11
    366

    Vad ska jag göra?

    Jag ska försöka fatta mig kort.

    Jag och min sambo har vart tillsammans i snart tre år. Vi bor ihop, jag står på allt, lägenhet och bil. jag har två barn sen tidigare och han har har ett barn sen tidigare.

    När vi hade träffas ett tag och det började bli seriöst, så berättade han att han han hade skulder hos kronofogden. Vilket inte jag brydde mig om eftersom det inte behöver göra honom till en sämre människa för det. Alla gör vi misstag. Men nu tills vad som gör mig så fruktansvärt ledsen är:

    Att han ber mig att ta lån för hans skull, för att han ska kunna lösa sina skulder. Vilket jag säger totalt nej till. Vi pratar alltså upp emot ca 3-400.000.

    Men då menar han på att vi inte kan fortsätta leva tillsammans för att jag inte ser till oss och vår framtid. Han stället alltså ett mer eller mindre ultimatum. Och jag känner mig så jävla ledsen och dum i huvudet som valde att gå in i något som tydligen inte alls var av kärlek? Eller? Just nu känns det bara som att jag är och har vart något som han såg som en utväg från sitt skit eftersom han säger såhär! Jag vet inte..

  • Svar på tråden Vad ska jag göra?
  • Anonym (Lisa)
    Thu 7 Nov 2019 19:04
    #1

    Du ska absolut inte ta ett lån för hans skull. 

    Ställa upp och hjälpa honom med hans ekonomi osv, helt fine. Men inget lån.

  • Thu 7 Nov 2019 19:18
    #2

    Absolut inte lösa hans lån - det enda som händer är att ni flyttar skuldbördan till dig.

    Vad säger att han tänker stanna kvar sedan när han är skuldfri?

    Han borde själv begära skuldsanering och och köra Lyxfällan stuket..

  • Anonym (Fd skulds­att)
    Thu 7 Nov 2019 19:18
    #3

    Jag kan bara berätta utifrån min situation.

    Jag träffade en man som jag var lite osäker på. Inte utifrån mina känslor, för de var genuina och äkta. Jag hade av ovett i ett tidigare förhållande försökt att rädda hans ekonomi med skulder och tagit ett lån i god och naiv tro. Han lämnade mig i sticket med allt. Dumstruten på för mig.

    Jag tabbade mig.

    I nästa förhållande sa jag som det var. Jag har skulder för att jag agerat så här. Om du ser en framtid med mig finns två alternativ. Antingen får du gå in och hjälpa mig att lösa skulderna genom banklån eller så kommer jag att få leva med löneutmätning som även drabbar dig. Annars är jag gärna särbo.

    Han anlitade en ekonom och ansåg att det var lättare att gemensamt lösa ut skulderna. Det var inget krav jag hade ställt utan det var baserat på hans syn, vad han ville med vår relation.

    Jag hade ca 150 000 i skuld då. Det tog 10 månader att bli helt skuldfria. Inklusive hans bostadslån. Vi fick in för det helhjärtat.

  • Anonym (Ej) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 19:27
    #4
    Anonym (Fd skuldsatt) skrev 2019-11-07 19:18:58 följande:

    Jag kan bara berätta utifrån min situation.

    Jag träffade en man som jag var lite osäker på. Inte utifrån mina känslor, för de var genuina och äkta. Jag hade av ovett i ett tidigare förhållande försökt att rädda hans ekonomi med skulder och tagit ett lån i god och naiv tro. Han lämnade mig i sticket med allt. Dumstruten på för mig.

    Jag tabbade mig.

    I nästa förhållande sa jag som det var. Jag har skulder för att jag agerat så här. Om du ser en framtid med mig finns två alternativ. Antingen får du gå in och hjälpa mig att lösa skulderna genom banklån eller så kommer jag att få leva med löneutmätning som även drabbar dig. Annars är jag gärna särbo.

    Han anlitade en ekonom och ansåg att det var lättare att gemensamt lösa ut skulderna. Det var inget krav jag hade ställt utan det var baserat på hans syn, vad han ville med vår relation.

    Jag hade ca 150 000 i skuld då. Det tog 10 månader att bli helt skuldfria. Inklusive hans bostadslån. Vi fick in för det helhjärtat.


    Okej, fast just nu har jag precis börjat en 3,5 års lång utbildning på universitet. Han pushade mig och jag var så osäker på om jag verkligen skulle göra det men han stöttade till 100% och nu kommer detta! Jag ska alltså antingen ta ett till lån (utöver det som kommer vara till csn när jag väl är klar) eller behöva avbryta mina studier för att börja jobba igen för att kunna klara mig ensam och separera för att jag inte går med på hans villkor. Alltså det hela är så sjukt.. jag vet inte hur jag ska tänka.
  • Anonym (Ej) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 19:30
    #5
    Fredde1981 skrev 2019-11-07 19:18:49 följande:

    Absolut inte lösa hans lån - det enda som händer är att ni flyttar skuldbördan till dig.

    Vad säger att han tänker stanna kvar sedan när han är skuldfri?

    Han borde själv begära skuldsanering och och köra Lyxfällan stuket..


    Det är ju just den känslan jag får. När han väl är skuldfri kan han lika gärna gå och då står jag där med allt skit istället. Jag har två barn att tänka på också. Som en ovanstående skrev så blir det ju bara att man byter sida på skulderna.
  • Anonym (Fd skulds­att)
    Thu 7 Nov 2019 19:36
    #6
    Anonym (Ej) skrev 2019-11-07 19:27:18 följande:

    Okej, fast just nu har jag precis börjat en 3,5 års lång utbildning på universitet. Han pushade mig och jag var så osäker på om jag verkligen skulle göra det men han stöttade till 100% och nu kommer detta! Jag ska alltså antingen ta ett till lån (utöver det som kommer vara till csn när jag väl är klar) eller behöva avbryta mina studier för att börja jobba igen för att kunna klara mig ensam och separera för att jag inte går med på hans villkor. Alltså det hela är så sjukt.. jag vet inte hur jag ska tänka.


    Nej. Du ska inte ta ett lån och täcka för honom. Att du är osäker sänder signaler på din skicklighet. Ha det i beaktning. Hans tidigare rockader är inte ditt ansvar. Tänk inte ens på det. Att HAN ens försöker få dig att tro att det är ditt ansvar är vad som utgör hela situationen. Spring för livet. Att se en framtid, ha gemensamma värderingar osv är en helt annan sak. Skydda dig.
  • Anonym (Egen skuld)
    Thu 7 Nov 2019 19:43
    #7

    I vårt förhållande har vi resonerat som så att skulder är egna och inte ska belasta den andra. Men då har det rört sig om studieskulder. Hur jag hade gjort i ditt fall hade berott på hur han förhöll sig till sin ekonomi och sin skuld. Det är trots allt inga astronomiska summor utan fullt möjligt att betala tillbaka på ett antal år om man ligger i, förutsatt att man tjänar typ svensk medellön. Vad har han för inkomst och hur mycket betalar han på sin skuld per månad? Hur mycket har skulden minskat sedan ni träffades? Har han legat på latsidan vad gäller betalningen hade jag absolut inte hjälp till.

  • Anonym (Ej) Trådstartaren
    Thu 7 Nov 2019 19:54
    #8
    Anonym (Egen skuld) skrev 2019-11-07 19:43:47 följande:

    I vårt förhållande har vi resonerat som så att skulder är egna och inte ska belasta den andra. Men då har det rört sig om studieskulder. Hur jag hade gjort i ditt fall hade berott på hur han förhöll sig till sin ekonomi och sin skuld. Det är trots allt inga astronomiska summor utan fullt möjligt att betala tillbaka på ett antal år om man ligger i, förutsatt att man tjänar typ svensk medellön. Vad har han för inkomst och hur mycket betalar han på sin skuld per månad? Hur mycket har skulden minskat sedan ni träffades? Har han legat på latsidan vad gäller betalningen hade jag absolut inte hjälp till.


    Det är just det. Han har inte gjort nånting för att försöka bli av med det. Han öppnar inte sina brev, han tar inte tag i saker, lever över sina tillgångar och det spelar ingen roll hur mycket vi diskuterar kring detta och att vi tillsammans ska hjälpas åt med vardagsekonomin men då kollar han på spa vistelser, utgångar, resor osv. Han har inte tänket över huvudtaget..
  • Thu 7 Nov 2019 19:55
    #9

    Du ska absolut inte ta något lån för hans skull! Tänk inte ens tanken, tänk på dina barn istället. Om han ställer ultimatum och lämnar sig om du inte ställer upp visar det bara att han ser dig som en bank och inte som en person han älskar. Vill du verkligen leva med en sådan person?  

  • Anonym (Nejne­jnej)
    Thu 7 Nov 2019 20:11
    #10

    Du tar absolut inga lån. Du har dig och dina barn att tänka på. Gå inte in i en lånefälla pga kärlek.

  • Anonym (Egen skuld)
    Thu 7 Nov 2019 20:16
    #11
    Anonym (Ej) skrev 2019-11-07 19:54:12 följande:

    Det är just det. Han har inte gjort nånting för att försöka bli av med det. Han öppnar inte sina brev, han tar inte tag i saker, lever över sina tillgångar och det spelar ingen roll hur mycket vi diskuterar kring detta och att vi tillsammans ska hjälpas åt med vardagsekonomin men då kollar han på spa vistelser, utgångar, resor osv. Han har inte tänket över huvudtaget..


    Då hade jag absolut inte hjälpt honom ekonomiskt - med råd om han ville ha, men inte pengar. Hade inte haft gemensam ekonomi eller gift mig heller. Tveksamt om jag hade velat dela hushåll. Känns som stor risk att det slutar med att du försörjer honom.
Svar på tråden Vad ska jag göra?