• Klätte­rpanda­n
    Thu 7 Nov 2019 19:12
    271 visningar
    3 svar
    3
    271

    Utbildningar

    Vet inte om frågan ställs på rätt ställe men jag kör här det handskar ju om ekonomi i slutet ändå.

    Har en dotter 19 år snart 20 år.

    Har gymnasieutbildning med fina betyg och hon jobbar idag och tjänar pengar.

    Hon vill plugga vidare.

    Jag vill ju inte leda henne men jag har ju erfarenheter.

    Jag jobbar själv som resurs på en skola.

    Skolans värld är tuff och hård. Redan hos de yngre barnen.

    Hon vill bli lärare men jag ser ju lärare idag som går på knänen.

    Jag vill inte att hon ger sig in i skolans värld.

    Hon vill även bli undersköterska.

    Visst vården går på knäna oxå men inte på samma sätt.

    Som undersköterska kan man jobba på tex gruppboende och hon gör det ibland nu när hon blir tillfrågad.

    Fasiken vad lättare det var när jag var yngre...

  • Svar på tråden Utbildningar
  • Thu 7 Nov 2019 23:21
    #1

    Varfor inte läkare?

  • Fri 8 Nov 2019 05:49
    #2

    Varför skulle hon läsa en gymnasieutbildning till och bli undersköterska menar du? Eller är hon redan det och du tycker inte att hon ska ha någon högskoleutbildning? Om hon själv är osäker så kan du väl hjälpa henne att titta på andra utbildningar (det finns ju hur många olika som helst!), men hindra inte henne från att utbilda sig.

  • Fri 8 Nov 2019 09:42
    #3

    Med fina betyg (och därmed kapacitet att tillgodogöra sig en högskole/universitetsutbildning) bör hon ju utnyttja det. Att bli undersköterska känns inte som att hon utnyttjar sina möjligheter så bra. Vilken sorts lärare vill hon bli och varför? Hon kanske kan välja en annan utbildning inom samma ämnen men med bredare möjligheter? Vill hon jobba med människor inom vård/skola/omsorg kan det finnas en mängd andra utbildningar som passar. Läkare/Sjuksköterska/Fysioterapeut/Dietist är några exempel. Är hon mer humaniorainriktad vet jag inte riktigt vad som kan finnas, Studievägledare/Bibliotekarie?

Svar på tråden Utbildningar